سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

 رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: بر اساس خود اظهاری بهره‌برداران از میزان سطح کشت گندم پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید این محصول استان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

گندم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدفرید سپری در جلسه خرید گندم اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۶۲۳ هزار و ۷۷۸ هکتار از اراضی استان زیر پوشش کشت پاییزه رفته که ۵۹۰ هزار و ۴۵۰ هکتار آن گندم بوده که حدود ۱۰۰ درصد این اراضی هم اکنون در مرحله داشت است.

وی یادآور شد: با توجه به اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع پهنه‌بندی بر اساس خوداظهاری کشاورزان یک میلیون و ۵۰۰  هزار تن گندم در این استان تولید می‌شود که خرید تضمینی یک میلیون تن آن بر اساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مشکل اندازه الک یکی از چالش‌های برداشت گندم در این استان است که برای رفع این مشکل با وزیر جهاد کشاورزی مکاتبه انجام شده و در حال پیگیری تعیین سازو کاری در این خصوص هستیم.

وی بیان کرد: امسال نیز حمل و نقل هرنوع گندم بدون مجوز شرکت غله و خدمات بازرگانی ممنوع است. آماده سازی مراکز خرید، پیگیری تخصیص هزینه حمل به منظور تشویق بهره براداران، زمان‌بندی آغاز برداشت و ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه جامع پهنه بندی از ضرورت‌های آماده سازی خرید تضمینی این محصول است.

مقرر شده در سال زراعی جاری حدود ۱۰ درصد از گندم مورد نیاز کشور در استان کردستان به صورت تضمینی خریداری شود که با این اقدام ۲۵ هزار میلیارد ریال عاید بهره‌برداران استان می‌شود.

استان کردستان ۲۸ میلیون هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد دارد و همچنین حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل در این استان وجود دارد.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

کد خبر 515035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha