سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

ویروس کرونا چندماهی است که بر روی جهان سایه انداخته و کشور عزیزمان ایران نیز از این بیماری در امان نمانده است اما در این میان همدلی گسترده برای ریشه‌کنی این ویروس بیشتر از همیشه نمایان شد.

خط تولید اقلام بهداشتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا که از ووهان چین آغاز شد و به این کره خاکی قدم گذاشت اسفندماه سال ۹۸ در ایران شیوع پیدا کرد و متاسفانه جان تعدادی از هم وطنانمان را گرفت و هم‌چنین کشور را با کمبود اقلام بهداشتی رو به رو کرد.

ویروس کرونا اگرچه قربانیان زیادی گرفت، اما هیچگاه همدلی مردم ایران که زبانزد خاص و عام است را نتوانست کمرنگ کند وقتی سرزمینشان را در تنگنا دیدند دست به دست هم دادند و پرقدرت‌تر از همیشه برای ریشه‌کنی این ویروس منحوس یک صدا شدند.

شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور هم از این غافله جا نماندند و با هرچه که در توان داشتند به میدان آمدند و از قدرت ذهن و توانایی خود استفاده کردند تا بتوانند موانع را از سر راه بردارند و کمبودها را جبران کنند.

مجتمع شیمیایی بیستون استان کرمانشاه نیز یکی از همان شرکت‌ها است  در روزهای شیوع ویروس کرونا تولید مواد ضدعفونی کننده را در دستور کار خود قرار داد.

این مجتمع شامل ۷ واحد تولیدی است که به صورت تخصصی بر روی تولید سموم کشاورزی در کشور فعالیت می‌کند و تنها مجتمع تولیدی ماده موثر تکنیکال در شرق آسیا محسوب می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است.

این واحد علاوه بر تولید سموم کشاورزی در تولید مواد اولیه سموم دیگر هم در کشور یکه تازی می‌کند و سالانه ۳ هزار تن حشره‌کش و ۴ هزار تن علف‌کش تولید می‌کند.

آن طور که آقای قبادی مدیر عامل شرکت می‌گوید: این مجتمع انواع سموم کشاورزی را فرموله می‌کند، اما در تولید دو  نمونه از سموم کشاورزی علف‌کش تخصصی چغندرقند و حشره‌کش سبز تنها تولید کننده ماده موثر در خاورمیانه به شمار می‌رود.

حالا این شرکت دانش‌بنیان با راه‌اندازی خط تولید جدید برای کمک به سلامت مردم قدمی نو برداشته است. مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان گفت: با شیوع ویروس کرونا ظرف مدت ده روز خط تولید مواد ضدعفونی کننده را راه‌اندازی کردیم و روزانه ۲۰ تن مواد ضدعفونی کننده روانه بازار شد.

قبادی گفت: تا پایان ریشه‌کنی ویروس کرونا آمادگی تولید مواد ضدعفونی کننده داریم، در این مدت مجتمع به صورت سه شیفت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند تا بتواند به شهروندان کرمانشاهی خدمت کند.

او از اختراع جدید این شرکت خبر داد و افزود: این شرکت نیز قصد تولید الکل سفید بر پایه شکر دارد که از مرحله آزمایشگاه عبور کرده و هم‌چنین به صورت آزمایشی تولید شده است و در صورت تایید معاونت غذا و دارو به تولید انبوه می‌رسد و می‌تواند روزانه ۱۰هزار لیتر تولید داشته باشد که با تولید این میزان استان کرمانشاه از وارد کردن الکل از استان‌های دیگر بی‌نیاز می‌شود.

قبادی به مزیت تولید الکل بر پایه شکر اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز فوری که برای الکل به عنوان پایه مواد ضدعفونی کننده  وجود دارد  سعی کردیم فرآیند تهیه آن را کاهش دهیم چراکه تهیه اتانول از ملاس و چغندر قند مدت زیادی زمان می‌برد در صورتیکه برای تولید الکل از شکر ۲۰روز کافی است و ازاین‌جهت موجب تسریع در تهیه این محصول مهم در روزهای شیوع کرونا خواهد شد.

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه گفت: پس از اعلام نیاز در تامین اقلام در ۱۵ اسفندماه در کشور این پارک در کمتر از ۱۰ روز ۱۷ شرکت راه‌اندازی شد و از این واحدها ۷ مورد راه‌اندازی و ارتقا ظرفیت‌های تولید، ۴ مورد اشتراک‌گذاری دانش فنی و تجهیزات و نیروی انسانی میان واحدهای پارک و ۱۱ محصول هم نتیجه توسعه محصول شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان بود.

 او افزود: تاکنون ۴۵ هزار عدد ماسک‌های N۹۵ توسط واحدهای فناور این پارک در استان تولید شده که صد درصد تولید این ماسک در استان است، همچنین ۷۶ درصد ماسک‌های صنعتی، ۹۰ درصد شیلد محافظ که بیش از ۱۸۰ هزار عدد است و ۷۵ درصد گان و لباس محافظ، ۴۸ درصد محلول و ژل ضدعفونی بخشی از تولیدات فناوران کرمانشاهی است.

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه به تولید دستگاه نانو الکتروریسی تولید موشن گرافی آموزشی، خدمات مشاوره آنلاین اشاره کرد و گفت: این فعالیت‌ها نیز بخشی از اقدامات واحدهای فناور و دانش‌بنیان این پارک در استان کرمانشاه را تشکیل می‌دهد.

خان احمدی بیان کرد: برای فناورانی که در این ایام فعالیت کردند بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شد تا به‌نوعی از تولیدات این واحدها حمایت شود.

او افزود: اختصاص حمایت مالی ویژه اجاره‌بها به کلیه شرکت‌های مستقر، تعویق چک‌های باز پرداختی به مدت سه ماه، تنفس سه‌ماهه برای تسهیلات دریافتی فناوران در سه ماه اول ۹۹، حمایت مالی ویژه از واحدهای فناور در راستای مبارزه با کرونا به میزان ۱۰۰۰ میلیون ریال به صورت سرمایه در گردش، ایجاد خط مشاوره آنلاین در مباحث تداوم کسب‌وکارها و چالش‌های حقوقی و قرار دادی متاثر از بحران کرونا خدمات ارائه شده به فناوران است.

او افزود: تولیدات واحدهای فناور و دانش‌بنیان به همین جا ختم نمی‌شود، این واحدها در آینده تولیدات خود را ارتقا می‌دهند  که شامل  تولید ماسک‌های پیشرفته باقابلیت تعویض فیلتر، تولید لارنگوسکوپ فایبر اپتیک، ویدیو لارنگوسکوپ وویدیوبرونگوسکوپ، تولید دستگاه ضدعفونی کننده قابل حمل UV، تولید سخت‌افزارهای مبتنی بر IOT به‌منظور برداشت دیتا از پارامترهای فیزیولوژیکی بدن انسان و تشخیص و غربالگری افراد مبتلابه کوئید ۱۹ به روش مولکولی در بازده زمانی ۴ ساعته است.

کرونا غیرت ایرانیان را به جوش آورد و تا آن جا که همه جا صحبت از یکپارچگی و همت بلند آنان است کشور ایران حتی در سخت‌ترین شرایطی که مورد تحریم‌های ظالمانه قرار دارد خم به ابرو نیاورد و بلند قامت ایستاد و با کمک مردم سرزمینش بحران کرونا را هم مدیریت کرد، اکنون دیگر خبری از کمبود ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده نیست بلکه به خودکفایی رسیده است و از همین حالا مدیریت پسا کرونا و حمایت از آسیب دیدگان ناشی از این ویروس را آغاز کرده است.

کد خبر 514895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha