دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد از مبارزه با بیماری زنگ زرد در بیش از ۱۴ هزار هکتار از اراضی زیر کشت جو و گندم در این شهرستان خبر داد.

زنگ زرد

به گزارش همشهری آنلاین، «امید طهماسبی زاده» گفت: ۲۲ هزار هکتار زیر کشت گندم و جو آبی و بیش از ۲۰ هزار هکتار زیرکشت گندم دیم در مرکز استان خراسان رضوی است که مبارزه با بیماری زنگ زرد در بیش از یک سوم از این سطح زیر کشت انجام شده‌است.

وی افزود: ۸۲ میلیمتر بارندگی طی فروردین و اردیبهشت امسال در این شهرستان، رطوبت مناسب و درجه حرارت کمتر از ۲۰ درجه، زمینه شیوع بیماری زنگ زرد گندم و جو را فراهم کرده‌است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: این بیماری باعث زرد شدن و کاهش شدید فتو سنتز گیاهی شده و در صورت عدم کنترل و نظارت لازم منجر به خسارت و کاهش بیش از ۶۰ درصدی تولید محصول می‌شود.

وی گفت: از نکات مهم در مبارزه مطلوب با این بیماری، اطلاع رسانی، پایش مکرر مزارع و سمپاشی با قارچ‌کش مناسب است.

طهماسبی‌زاده افزود: با بسیج همه جانبه کارکنان، اقدامات به موقع و اطلاع رسانی گسترده از طرق مختلف از جمله بازدیدهای مستمر کارشناسان شهرستان و ستاد، انتشار پیش آگاهی‌ها، آموزش‌های مجازی و برقراری تماس‌های تلفنی با کشاورزان به ویژه عمده مالکین، خسارات ناشی از زنگ زرد نسبت به دوره‌های گذشته کمتر بوده‌است.

وی ادامه داد: تا اوایل خرداد ماه جاری ۶ هزار و ۳۵۰ هکتار اراضی گندم آبی سمپاشی شده و این روند تا گرم شدن هوا ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: اکنون کمبود قارچکش و گرانی آن به‌دلیل تقاضای زیاد و حذف یارانه مشکلاتی را برای کشاورزان به‌وجود آورده که با به‌کارگیری تمهیدات لازم خسارت حاصل شده به شکل مطلوب مدیریت خواهد شد.

کد خبر 514740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha