شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه حوادث - جواد عزیزی: مدتی قبل گزارش محرمانه‌ای در اختیار سردار روحی- فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور- قرار گرفت که از ورود یک تاجر اروپایی اشیای عتیقه به تهران حکایت داشت.

از آنجا که احتمال می‌رفت این مرد برای خرید و قاچاق اشیای تاریخی وارد ایران شده باشد، گروهی از ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران وارد عمل شدند و بررسی‌های تخصصی برای کشف راز تاجر اروپایی به کشور آغاز شد.

ماموران با زیر نظر گرفتن تمامی حرکات و رفت‌وآمد‌های این مرد، به سرنخ‌هایی از یک معامله میلیاردی دست یافتند که قرار بود به‌زودی در تهران صورت بگیرد. با این اطلاعات، بررسی‌ها روی شناسایی محل معامله و فروشندگان محموله میلیاردی متمرکز شد و ماموران در ادامه تحقیقات موفق شدند این محل را که یکی از خیابان‌های غرب تهران بود، شناسایی کنند.

قاچاقچیان دروغگو

در حالی که اطلاعات به دست آمده از مخبران و منابع اطلاعاتی نشان می‌داد این معامله قرار است بعد از ظهر چهارشنبه - 18 اردیبهشت ماه - انجام پذیرد، تیم‌های عملیاتی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی به دستور قاضی منافی آذر- بازپرس شعبه 12 دادسرای ناحیه 5- محل مورد نظر را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند و ساعت 3 بعدازظهر متوجه 2 مرد شدند که هر‌کدام یک کیف بزرگ در دست داشتند و خودشان را به محل قرار رساندند.

کمی آن‌ طرف‌تر از مردان جوان، مرد دیگری به چشم می‌خورد که وظیفه دیده‌بانی و حفاظت از محل معامله را بر عهده داشت اما هنوز از تاجر اروپایی خبری نبود.

در حالی که احتمال می‌رفت مردان مرموز همان فروشندگان محموله میلیاردی باشند، عملیات ضربتی برای دستگیری آنها آغاز شد و ماموران پس از به دام انداختن مردان جوان در بازرسی کیف آنها نمونه‌هایی از اشیای عتیقه و خاک طلا که قرار بود به تاجر اروپایی فروخته شود را کشف کردند. 

با کشف این نمونه‌ها، ماموران در ادامه تحقیقات، خودروی متهمان را که در یکی از خیابان‌های اطراف پارک شده بود شناسایی کردند و در بازرسی آن با محموله میلیاردی که به طرز ماهرانه‌ای در این خودرو جاسازی شده بود مواجه شدند.

محموله‌ای پر از کلاهبرداری

این محموله که شامل 100 کیلو خاک طلا، 12 سکه قدیمی، مجسمه اژدهای شاخدار، مجسمه کله قوچ، یک گلدان و یک کاسه ماهی شکل بود به سرعت به سازمان میراث فرهنگی منتقل شد اما کارشناسان پس از بررسی‌های تخصصی اعلام کردند که تمامی این اشیا به طرز بسیار ماهرانه‌ای جعل شده و محموله خاک طلا نیز چیزی نیست جز براده‌های آلیاژ برنج که متهمان قصد داشتند آنها را به قیمت یک میلیارد و 500 میلیون تومان به تاجر اروپایی بفروشند.

کارگاهی برای ساخت تاریخ

سرهنگ انوری- فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران- روز گذشته با بیان این خبر گفت: متهمان در بازجویی‌ها به ساخت اشیای عتیقه و خاک طلای قلابی اعتراف کردند و گفتند که این اشیا را در کارگاهی در شمال کشور تهیه کردند و قصد داشتند آنها را به مبلغ هنگفتی به تاجر اروپایی بفروشند.

اطلاع از فعالیت قاچاقچیان عتیقه
سرهنگ علیرضا انوری با بیان اینکه احتمال می‌رود اعضای باند با این شگرد از افراد دیگری نیز کلاهبرداری کرده باشند، از مالباختگان خواست برای شناسایی متهمان به شعبه 12 بازپرسی در دادسرای ناحیه 5 تهران مراجعه کنند.

سرهنگ انوری همچنین از شهروندان خواست درصورت داشتن اطلاعاتی درخصوص فعالیت‌ باندهای قاچاق اشیای عتیقه، ماجرا را با شماره تلفن‌های8-22576566 به ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی اطلاع دهند.

کد خبر 51442

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز