دختر ۱۵ ساله و «شیردل» هندی که برای بازگرداندن پدر آسیب‌دیده و بیمار خود به خانه ۱۲۰۰ کیلومتر رکاب زده، در آستانه دعوت شدن به تیم ملی دوچرخه‌سواری هندوستان است.

توییت ایوانکا ترامپ درباره دختر قهرمان هندی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وایر، سفر قهرمانانه جیوتی کوماری برای نجات دادن جان پدر آن هم در زمانه شبوع کرونا از او یک قهرمان ملی ساخته و حتی تحسین ایوانکا ترامپ را هم برانگیخته است. دختر رئیس جمهوری آمریکا با انتشار تصویر جیوتی و پدرش روی دوچرخه در یک توییت، کار این نوجوان هندی را «همصدایی عشق و بردباری» توصیف کرد و آن را ستود.

ماجرای جیوتی از این قرار است که پدر او موهان پاسوان، راننده ریکشا (نوعی وسیله نقلیه پرکاربرد در هند) در شهر گورگان در ایالت هاریاناست و ۲۰ سال گذشته را در این شهر مشغول کار بوده است. موهان روز ۲۶ ژانویه تصادف می‌کند و از کار می‌افتد. به این ترتیب، جیوتی و مادرش ناچار می‌شوند برای مراقبت از او به گورگان بروند. از آنجا که مادر آشپز یک مرکز نگهداری کودکان روستایی است، نمی‌تواند بیش از ۱۰ روز پیش همسر و دخترش بماند و به روستا بازمی‌گردد.

پدر رو به بهبودی است که ناگهان کرونا از راه می‌رسد و دولت هند سه هفته قرنطینه اعلام می‌کند. با بدتر شدن اوضاع قرنطینه دو بار دیگر تمدید می‌شود و هند این روزها در چهارمین مرحله قرنطینه کروناست. با ادامه یافتن شرایط، پول و غذای جیوتی و پدرش یابان می‌یابد و حالا آنها ناچارند از محل اقامت خارج شوند و به خانه بازگردند. تنها وسیله بازگشت هم در دوران بی‌پولی یک دوچرخه است و وقتی موهان نمی‌تواند آن را براند، دخترش روی زین می‌نشیند و پدر بر ترک دوچرخه.

پدر و دختر روز هشتم ماه می سوی خانه در ایالت بیهار روانه می‌شوند و جز در یک مسیر کوتاه که یک راننده تریلی آنها را سوار می‌کنند، حدود ۱۲۰۰ کیلومتر را جیوتی رکاب می‌زند. این سفر طولانی حدود ۱۰ روز طول می‌کشد و سرانجام آنها روز ۱۷ می به خانه‌شان در روستای سیرهولی می‌رسند. از آنجا که اهالی روستا خارجی‌ها را راه نمی‌دهند، پدر مستقیم به قرنطینه می‌رود و دختر در خانه پیش مادرش می‌ماند. موهان پاسوان سه دختر و دو پسر دارد و جیوتی دومین فرزند اوست.

نکته جالب اینکه در مسیر طولانی تا خانه، برخی مردم هند پدر را به دلیل نشستن ترک دوچرخه دختر مسخره می‌کردند؛ همان روایت آشنای خرسواری ملانصرالدین و پسرش! پس از آنکه آوازه «دختر شیردل» هندی تا آن سوی مرزها هم رفت، فدراسیون دوچرخه‌سواری هندوستان تصمیم گرفت او را به اردوهای تمرینی تیم ملی در ماه ژوئن دعوت کند.

اگر جیوتی کوماری بتواند اردوها را با موفقیت پشت سر بگذارد و رکوردهایش جالب توجه باشد، به اردوی تمرینی آکادمی ملی دوچرخه‌سواری در ورزشگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی در دهلی‌نو راه می‌یابد. او که تا کلاس هشتم درس خوانده، شاید بتواند در قامت یک قهرمان دوچرخه‌سواری به روستای زادگاهش بازگردد.

کد خبر 514198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha