خلبان پرواز شماره PK۸۳۰۳ هواپیمایی بین‌المللی پاکستان چند دقیقه پیش از رسیدن به فرودگاه کراچی یک مورد نقص فنی را در هواپیما به آگاهی برج مراقبت رسانده و بعد ناگهان تغییر مسیر داده بود.

سقوط ايرباس پاكستاني در منطقه مسكوني كراچي

به گزارش همشهری آنلاین، یک فروند هواپیمای ایرباس A۳۲۰ خطوط هوایی پاکستان بعد از ظهر امروز به وقت محلی در فاصله کمتر از پنج کیلومتر تا فرودگاه کراچی در منطقه مسکونی نزدیک فرودگاه سقوط و دست‌کم چهار تا پنج خانه و ساختمان را ویران کرد. این هواپیما ۹۹ مسافر و هشت خدمه داشت که ابتدا گمان می‌رفت برخی از آنها زنده مانده‌اند اما شهردار کراچی با حضور در محل حادثه اعلام کرد تمام سرنشینان پرواز کشته شده‌اند و جستجو برای یافتن قربانیان احتمالی از ساکنان محدوده سقوط ادامه دارد.

سازمان هواپیمایی پاکستان در تازه‌ترین گزارش خود مضمون مکالمه خلبان را با برج مراقبت چند دقیقه پیش از پرواز فاش کرد. بر این اساس، خلبان وجود یک نقص فنی را به اطلاع برح مراقبت رسانده بود و مسئولان فرودگاه به او اطمینان داده بودند هر دو باند برای فرود ایرباس مسافری آماده است. از آنجا که ارتباط خلبان با برج مراقبت ساعت ۱۴:۳۷ (درست هشت دقیقه پیش از فرود) قطع شده، مشخص نیست چرا او ناگهان مسیر پرواز را عوض کرده و به سوی دیگر برگشته است.

کارشناسان معتقدند چون فاصله لحظه قطع شدن ارتباط خلبان با برج مراقبت با لحظه سقوط نسبتا زیاد است، نمی‌توان درباره علت حادثه نظر قطعی داد. نیروهای واکنش سریع ارتش پاکستان اندکی پس از سقوط هواپیما به محل حادثه رسیدند و امدادرسانی و جستجوی جنازه‌ها و مفقودان احتمالی را آغاز کردند. حادثه سقوط ایرباس مسافری چند روز پس از آن رخ داد که مسئولان دولت پاکستان فعالیت پروازهای تجاری را در زمانه کرونا بدون مشکل اعلام کردند. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان کشته شدن مسافران و خدمه پرواز را به خانواده‌های قربانیان و مردم تسلیت گفت.

صنعت هوانوردی پاکستان پیشینه‌ای نه‌چندان مطمئن در سانحه‌های هوایی دارد. سال ۲۰۱۰ یک پرواز مسافری با ۱۵۲ سرنشین نزدیک اسلام‌آباد به زمین خورد تا مرگبارترین حادثه هوایی این کشور در تاریخ ثبت شود. دو سال بعد یک بویینگ ۷۳۷ به دلیل آب و هوای بد در راولپندی سقوط کرد و ۱۲۱ مسافر و شش خدمه آن کشته شدند. آخرین حادثه مرگبار خطوط هوایی پاکستان هم به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد که در آن یک هواپیما در مسیر شمال پاکستان به اسلام‌آباد ناگهان آتش گرفت و ۴۷ نفر در آن جان خود را از دست دادند.

سقوط ایرباس مسافری در روز جمعه از آن رو دردناک‌تر هم جلوه می‌کند که بسیاری از شهروندان مسلمان پاکستانی در آستانه پایان ماه مبارک رمضان و فرارسیدن عید سعید فطر نزد خانواده‌های خود بازمی‌گردند تا عید را همراه آنها جشن بگیرند. به نظر می‌رسد بسیاری از مسافران این پرواز با زبان روزه از دنیا رفته‌اند.

کد خبر 514167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فتح الله احمدیان IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    2 0
    ای خبر ممکنه برا بقیه دنیا خبر باشه، برا ایران اصلآ مهم نیست،ما گرگ باران دیده هستیم،از زمین،دریا ،و هوا