معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری کشور اختصاص‌یافته که نقش مهمی در توسعه این سازه‌ها خواهد داشت.

مراتع

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، خسرو شهبازی پنج‌شنبه اول خرداد در حاشیه بازدید از محل احداث پارک آبخیز ماماتکه در دامنه شرقی پارک جنگلی آبیدر استان کردستان اظهار کرد: سال گذشته با تزریق و تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی با عنایت مقام معظم رهبری، خروجی‌های مناسبی را در تحقق اهداف و پروژه‌های این حوزه شاهد بودیم و بودجه‌ای معادل ۲ هزار میلیارد تومان به آبخیزداری و آبخوان‌داری (هدایت سیلاب به سفره‌های آب زیر زمینی) اختصاص پیدا کرد.

وی اضافه کرد: این اعتبار توانست در تکمیل و احداث سازهای آبی و طرح‌های آبخیزداری کشور جهش مطلوبی ایجاد کند، با این اعتبار ۹۰۰ طرح آبخیز در کشور اجرا شد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به اقداماتی که از سال گذشته آغازشده و امسال هم ادامه خواهد داشت اشاره کرد و افزود: اجرای اقدامات مکانیکی مثل سازه‌ها، سدها، اجرای اقدامات بیولوژیک مانند مدیریت و حفاظت از مراتع کشور و توسعه جنگل‌کاری‌ در حوضه‌های آبخیز و ارتقای پوشش گیاهی است که می‌تواند به کنترل فرسایش و حفظ ذخیره‌سازی منابع آبی و کاهش تبخیر کمک کند.

شهبازی یادآور شد: آنچه که در آبخیزداری اتفاق می‌افتد، مدیریت پایدار حوضه آبخیز از بالاترین نقطه‌ای که بارش اتفاق می‌افتد تا جایی است که بارش از یک حوضه خارج می‌شود و مجموعه عملیاتی که به حفظ پایداری کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: منظور از حفظ پایداری این است که پوشش گیاهی یک حوضه را حفظ و فرسایش را کاهش دهیم تا بتوانیم رسوب را کنترل و سیل را مدیریت کنیم یعنی خسارت سیل را کاهش دهیم.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به برنامه‌های این سازمان در سال جهش تولید اشاره کرد و گفت: سه طرح اساسی در این زمینه باید اجرایی شود که توسعه کشت و صادرات گیاهان دارویی، جنگل‌کاری اقتصادی و زراعت چوب از جمله آن‌هاست و کردستان در هر سه بخش می‌تواند سرآمد باشد چراکه هم‌ظرفیت و بسترهای مناسبی دارد و هم مردم آن علاقه‌مند به طبیعت و سختکوش هستند.

وی افزود: کارهای خوبی درزمینهٔ سامانه جامع اطلاعات منابع طبیعی و مستندسازی عملکرد در حوزه روابط عمومی استان که از برترین‌های کشور است، انجام شده، امیدواریم این استان تا پایان سال، در توسعه گیاهان دارویی از استان‌های شاخص کشور شود.

شهبازی با تاکید بر اینکه بیشتر طرح‌های زیرساختی بخش آبخیزداری درزمینهٔ جهش تولید نقش ویژه‌ای دارند، اضافه کرد: تامین آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش، احیای چشمه‌ها و قنوات و کمک به کنترل سیلاب و رواناب‌ها از جمله تأثیرات این طرح‌ها برای جهش تولید است.

وی سهم سال گذشته کردستان از صندوق توسعه ملی را ۴۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: امسال هم بودجه لازم برای تکمیل و اجرای طرح‌های این بخش اختصاص می‌یابد.

کد خبر 513960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha