مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
۰ نفر

سازمان‌های بهداشتی توصیه می‌کنند در حالیکه بازگشایی پس از قرنطینه کرونا در حال انجام است، مردم در مکان‌های عمومی صورتشان را با ماسک‌های پارچه‌ای بپوشانند.

cloth mask

به گزارش همشهری آنلاین علت توصیه به زدن ماسک این است که اکنون می‌دانیم ۲۵ تا ۵۰ درصد افرادی که عفونت ویروس کرونا دارند، هیچ علامتی را بروز نمی‌دهند و با این وجود ویروس را به دیگران سرایت می‌دهند. ویروس کرونا به‌راحتی از طریق قطرک‌های تنفسی که هنگام عطسه یا سرفه یا حتی هنگام خندیدن و حرف زدن پخش می‌شوند، می‌تواند به دیگران سرایت کند.

گرچه ماسک‌های پارچه‌ای حفاظت کاملی در برابر ویروس کرونا ایجاد نمی‌کنند، اما از بدون ماسک بودن بهتر هستند. این ماسک‌ها به همراه فاصله‌گیری جسمی (۱.۸ متر) از دیگران و شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون می‌توانند مانع از سرایت ویروس شوند.

برای انتخاب ماسک پارچه‌ای مناسب به این شش نکته توجه کنید:

یک – ماسک دوخته یا ماسک دوخته نشده: هر دو نوع ماسک دوخته یا دوخته نشده اگر به‌درستی به کار روند، مناسب هستند. مهم این است که ماسک بینی و دهان شما را به‌طور کامل بپوشاند. اگر عجله دارید می‌توانید پارچه در دسترستان را به‌عنوان ماسک استفاده کنید. اگر اهل دوخت و دوز هستید، می‌توان ماسک خاص خودتان را در خان بدوزید. الگوهای خیاطی برای دوختن ماسک را هم می‌توانید در وب‌سایت‌های بهداشتی پیدا کنید.

دو- پارچه: بهترین ماسک پارچهٔ دارای دولایه پارچه کتان ریزبافت است. هر چه رج‌شماری پارچه بالاتر باشد، بهتر است. بافت پارچه مانند یک فیلتر عمل می‌کند که مانع عبور قطرک‌های تنفسی می‌شود، درعین‌حال به شما اجازه تنفس راحت را می‌دهد.

سه- فیلتر: اضافه کردن یک فیلتر در فضایی دولایه پارچه‌ای ماسک می‌تواند حفاظت بیشتری ایجاد کند. اگر خودتان در ماسکتان را می‌دوزید می‌توانید از صافی‌های کاغذی قهوه استفاده کنید. از دیگر اقلام خانگی نیز می‌توانید به‌عنوان فیلتر در میان دو لایه پارچه‌ای ماسک استفاده کنید: تکه‌هایی از کیسه‌های خرید چندبار مصرف از جنس فیبرهای بافته نشده پلی‌پروپیلن، حوله‌های کاغذی، حوله‌های آشپزخانه و مانند این‌ها.

چهار- راحتی و اندازه بودن ماسک: شما باید بتوانید به‌راحتی با ماسک تنفس کنید و مجبور نشوید برای نفس تازه کردن آن را از روی صورتتان بردارید. برش ماسک طور باشد باید از بالای بینی تا زیر چانه را بپوشاند و از طرفین هم به گوش‌های شما برسد. ماسکی را انتخاب کنید یا بدوزید که اندازه صورتتان باشد تا مجبور نباشید به‌طور مرتب آن را دست‌کاری کنید.

پنج- راحتی استفاده: ماسکی را انتخاب کنید که بتوانید به‌راحتی بتوانید آن را روی صورتتان بگذارید و به‌راحتی بدون نیاز به دست زدن به جلوی ماسک که ممکن است آلوده شده باشد، آن را از روی صورتتان بردارید.

شش- دوام: لازم است ماسک پارچه پس از هر بار استفاده بشویید، بنابراین بهتر است ماسکی را انتخاب کنید که دوام خوبی داشته باشد. اگر ماسک شکلش را از دست بدهد، دیگر قابل‌استفاده کنید. اگر داخل ماسک پارچه‌ای فیلتری مانند صافی قهوه می‌گذارید، پس از هر بار استفاده باید آن را دور بیندازید. همچنین اگر ماسک خودتان در خانه می‌دوزید. قبل از دوختن پارچه را بشویید تا آب رفتنش آن انجام شود و بعد دچار مشکل نشوید.

کد خبر 513804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha