پژوهشگران کره‌ای به نوعی محلول بر پایه سلول‌های بنیادی دست یافته‌اند که به رشد مجدد مو کمک می‌کند.

طاسي - كچلي

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از گیزمگ نوشت: پژوهشگران کره‌ای در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که راه‌حلی موضعی مبتنی بر سلول بنیادی می‌تواند به رشد مجدد مو هم در زنان و هم در مردان کمک کند. 

آزمایشی کنترل‌شده که در مقیاس کوچکی انجام شده است، نشان می‌دهد این درمان می‌تواند ایمن و موثر باشد. پژوهشگران امیدوارند بتوانند این نتایج را در آزمایش‌های بزرگ‌تر نیز اثبات کنند.

متداول‌ترین شکل طاسی مرتبط با سن آلوپسی آندروژنتیک (AGA) است. حدود نیمی از مردان و زنان بالای ۵۰ سال به این شکل از ریزش مو دچار می‌شوند.

پژوهشگران در این بررسی، بر نوعی سلول بنیادی تمرکز کردند که در بافت چربی بزرگسالان وجود دارد. این سلول موسوم به ADSCs (سلول‌های بنیادی مشتق از بافت چربی) تعدادی از هورمون‌های رشد را ترشح می‌کند که برای رشد مو حیاتی‌اند. آزمایش‌ها نشان داد که این نوع سلول‌های بنیادی می‌تواند به رویش مجدد مو در مردان و زنان کمک کند. 

سانگ یوپ لی، از پژوهشگران این پروژه، گفت: پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد این نوع سلول‌های بنیادی می‌تواند رشد مو را هم در مردان و هم در زنان مبتلا به آلوپسی تقویت کند، اما تاکنون هیچ آزمایش تصادفی برای بررسی تاثیر و ایمنی این سلول‌های بنیادی در این مشکل نپرداخته است. هدف ما این است که کاراییی این سلول‌ها را در افراد مبتلا به آلوپسی بررسی کنیم تا شاید بتوانیم آن را به عنوان یک عامل درمانی موثر و ایمن ارائه دهیم.

پژوهشگران این آزمایش را روی ۳۸ نفر انجام دادند که ۹ نفر آن‌ها زن بودند. نیمی از داوطلبان محلول موضعی حاوی سلول‌های بنیادی مشتق از بافت چربی را دریافت کردند و به نیمی از آن‌ها دارونما ارائه شد. شرکت‌کنندگان محلول‌ها را به مدت ۱۶ هفته استفاده کردند.

پس از گذشت ۱۶ هفته، پژوهشگران دریافتند که ضخامت مو در گروه نخست ۲۸.۱ درصد و در گروه دوم ۷.۱ درصد افزایش یافته است. 

این پژوهش نتایج پژوهش‌های پیشین را که در مورد تاثیر این سلول‌های بنیادی بر رشد مو انجام شده‌اند تایید می‌کند. روش‌های رساندن دارو در آزمایش‌های پیشین متفاوت بود و معمولا با تزریق صورت می‌گرفت، اما این پژوهش نشان می‌دهد محلول موضعی این سلول‌ها می‌تواند درمان موثرتری باشد. این درمان روش ساده‌تری نسبت به تزریق است و به مراجعه پیاپی به مراکز درمانی نیازی ندارد.

لی ادامه داد: پژوهش ما نشان می‌دهد محلول سلول‌های بنیادی مشتثق از چربی می‌تواند به عنوان یک راهبرد درمانی جایگزین برای رشد دوباره مو در افراد مبتلا به آلوپسی به کار برود. این روش می‌تواند با حفظ ایمنی لازم هم ضخامت و هم تراکم مو را افزایش دهد.

وی افزود: گام بعدی ما انجام دادن همین آزمایش روی جمعیت بزرگ‌تر و متنوع‌تری است تا اثرات مثبت این سلول‌ها در رشد مو تایید شود.

کد خبر 513342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha