سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

محققان دریافتند یک آنتی‌بادی موسوم به ۳۰۹ S که اولین بار در سال ۲۰۰۳ در بدن افراد بهبودیافته از سارس شناسایی شد، قادر است انواع ویروس کرونا از جمله ویروس عامل بیماری کوویدـ۱۹ را نابود کند.

محققان پزشکی

به گزارش همشهری آنلاین، ایرنا به نقل از ساینس نوشت: محققان شرکت Vir Biotechnology در تلاش هستند این آنتی‌بادی را در مسیر توسعه و آزمایش بالینی قرار دهند.

در تحقیقات اولیه که با استفاده از میکروسکوپ‌های الکترونی در آزمایشگاه انجام گرفت، مشخص شد آنتی‌بادی ۳۰۹ S پروتئین‌های تاجدار ویروس کرونا را که برای ورود به سلول‌ها توسط ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرند، هدف گرفته و نابود می‌کند.

این آنتی‌بادی می‌تواند ویروس جدید کرونا را از طریق تخریب بخشی از پروتئین تاجدار که موجب اتصال ویروس به سلول میزبان می‌شود، نابود کند. در واقع همین قابلیت شناسایی و هدف‌گیری بخش چسبنده پروتئین تاجدار که در بسیاری از انواع ویروس کرونا وجود دارد، عاملی است که موجب می‌شود آنتی‌بادی ۳۰۹ S بتواند با انواع مختلف این ویروس به طور موثری مقابله کند.

آنچه موجب تمایز ۳۰۹ S از سایر آنتی‌بادی‌های در دست مطالعه شده این است که منشا اصلی ۳۰۹ S بدن افراد مبتلا به کوویدـ۱۹ نیست، بلکه این آنتی‌بادی در بدن افرادی تولید شده است که ۱۷ سال قبل به سارس مبتلا شده‌اند و بهبود یافته‌اند. همین موضوع عامل اصلی سرعت بالای پیشرفت این تحقیقات در مقایسه با سایر تحقیقات مشابه است که با استفاده از آنتی‌بادی کوویدـ۱۹ انجام می‌شود.

به گفته محققان، استفاده از این آنتی‌بادی در کنار مجموعه‌ای از آنتی‌بادی‌های ضعیف‌تر که از بدن بیماران بهبودیافته سارس شناسایی شده است،‌ می‌تواند فرایند نابودسازی ویروس کرونا و جلوگیری از ابتلا به کوویدـ۱۹ را بهبود بخشد. در واقع این مخلوط آنتی‌بادی‌ها می‌تواند مانع فرار ویروس‌های جهش‌یافته از فرایند درمان با یک آنتی‌بادی شود.

به گفته محققان، یکی از مهم‌ترین چالش‌های کار این است که نشان دهند این آنتی‌بادی در بدن موجودات زنده قابلیت مقابله با ویروس را دارد.

در صورتی که نتیجه این اقدام مثبت باشد، آنتی‌بادی ۳۰۹ S به یکی از سلاح‌های قدرتمند مقابله با کرونا تبدیل می‌شود.


 

کد خبر 513226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha