دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

دبیر شهر جهانی گوهرسنگ‌ها به تشریح فعالیت‌های این دیبرخانه تاکنون و در مدت چهارساله انتخاب شهر مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها پرداخت.

گوهرسنگ‌ها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  ملیحه سلطانی پیرامون دستاوردها و کاستی‌های مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها اظهار کرد: با این‌که از ابتدا برنامه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها برنامه‌ای چهار ساله بود، اما هنوز تاریخی برای به اتمام رسیدن این فرصت به ما اعلام نشده است.

وی افزود: نشان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها معمولا به شهردار اهدا می‌شود که این اتفاق در مشهد نیز رخ داد؛ اما متاسفانه در مشهد به دلیل این‌که شاخص‌های زیاد دیگری در بخش گردشگری مانند مسافران، زائران و... دارد، به این موارد چندان اهمیت داده نمی‌شود که به نظر من بسیار اشتباه است. ضمن این‌که توسعه زمانی رخ می‌دهد که برنامه‌ریزی اساسی نیز انجام شود؛ برای مثال این نوع نشان‌ها شاید برای شهرهای کوچکی مانند میبد یزد از اهمیت بالایی برخوردار باشد تا جایی که نمایندگان مجلس، شهردار و فرماندار برای برنامه‌ریزی در چنین زمینه‌هایی کمر همت می‌بندند.

دبیر شهر جهانی گوهرسنگ‌ها خاطرنشان کرد: در مدت چهار سالی که به ما زمان داده شد، تنها می‌توانستیم زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و آموزشی را در این زمینه تعریف و پایه‌ریزی کنیم، البته ممکن است که این زیرساخت‌ها به نتیجه‌ای هم نرسند، چراکه هدف شهر جهانی این است که از هویت سنتی به هویت مدرن‌تری برسیم.

بازار رضای مشهد در طراحی و نحوه تولید گوهرسنگ‌ها ساختاری سنتی دارد

سلطانی ادامه داد: برای مثال بازار رضای مشهد در موضوعات مختلف مانند طراحی، نحوه و مقدار تولید ساختاری سنتی دارد، اما از ما به عنوان یک صنعت‌گر و شهری که چهار سال با عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها معرفی شده است، این توقع وجود دارد که در اقتصاد جهان حضور پیدا کنیم و تولید را بالا ببریم که تمام این موارد تنها با تغییر ساختار سنتی امکان‌پذیر خواهد بود.

وی عنوان کرد: بنابراین در مدت این چهار سال باید به این موارد بیشتر توجه و پرداخته می‌شد، اما دبیرخانه شهر جهانی که از ابتدا مسئولیت آن را بر عهده داشتم، سعی داشت در حد توان خود و بدون کمک ارگان‌های دولتی مانند شهرداری، فعالیت‌های شاخصی را به انجام برساند.

دبیر شهر جهانی گوهرسنگ‌ها متذکر شد: این دبیرخانه توانسته در حیطه کاری خود کارنامه بسیار خوبی را رقم بزند و برای دیگر شهرهای جهانی الگوبخش باشد، یکی از سیاست‌های این دبیرخانه تعامل با بخش خصوصی و برخی از بخش‌های دولتی بوده که منجر به نتایج خوب نیز شده است.

افزایش ماندگاری زائر در مشهد

سلطانی در خصوص فعالیت‌های این دبیرخانه تشریح کرد: یکی از این نتایج خوب تاسیس موزه‌های متفاوت است که قبل از این‌که مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها معرفی شود، وجود نداشتند. در حال حاضر با پیگیری‌های این دبیرخانه با بخش خصوصی و سازمان زمین‌شناسی سه موزه تاسیس شد که یکی از آنها در موزه بزرگ خراسان رضوی، دیگری در مسیر توس به هارونیه و مورد بعدی در پارک علوم زمین‌شناسی شمال شرق کشور در دسترس است. از افتخارات دبیرخانه شهر جهانی گوهر سنگ‌ها می‌توان به ماندگاری بیشتر مسافر به واسطه تاسیس این موزه‌ها و نمایش سنگ‌ها در آن اشاره کرد.

تشکیل تیم حرفه‌ای از طراحان جواهرات

وی اضافه کرد: دومین مورد از فعالیت‌های دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در مشهد مربوط به طراحی است، زمانی که داوران به مشهد سفر کرده بودند، به طراحی‌ها انتقاد داشتند. به همین دلیل با بخش خصوصی که گروه سازندگان طلا و نقره مشهد نیز بودند از سال ۹۵ هر چهارشنبه یک استاد درجه یک از تهران برای آموزش طراحی جواهرات و زیورآلات با نرم‌افزار که نیاز روز بازار است، به مشهد دعوت شد.

دبیر شهر جهانی گوهرسنگ‌ها ادامه داد: با انجام این کار در حال حاضر با هم‌افزایی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان فنی و حرفه‌ای، گروه سازندگان طلا و نقره مشهد به عنوان بخش خصوصی و کانون جواهرات ایران تیم حرفه‌ای از طراحان داریم که باعث شده‌اند در سطح کشور و منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

سلطانی خاطرنشان کرد: فعالیت بعدی این دبیرخانه توسعه آموزش در هنرستان‌ها بوده است، هنرستان «هنرهای ایرانی- اسلامی» اولین هنرستان هنرهای ایرانی و اسلامی است که دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها و میراث فرهنگی از سال ۹۵ پیگیر تاسیس آن هستند و در حال حاضر ساختمان این هنرستان آماده است و به عنوان اولین هنرستان هنرهای ایرانی- اسلامی با اولویت‌ رشته‌های گوهرشناسی، گوهرتراشی و رشته‌های مرتبط با شهر جهانی جزء افتخارات استان و ایران محسوب می‌شود.

گسترش ژئوتوریسم و افزایش ماندگاری گردشگران در مشهد

وی یادآور شد: ژئوتوریسم از دیگر عواملی است که پس از شهر جهانی بسیار به آن پرداخته و موفق شد که مجوزهای خوبی را دریافت کند و در حال حاضر به دلیل موضوع ژئوتوریسم نیز می‌توان گردشگران را یک روز دیگر در مشهد نگه داشت که به عقیده من اقدام بسیار خوبی است.

دبیر شهر جهانی گوهرسنگ‌ها گفت: اقدام بعدی دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها تاسیس مرکز فناوری‌های پیشرفته در دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۹۶ بود که با پی‌گیری‌های این دبیرخانه دانشگاه فردوسی در این مرکز بخشی را به گوهرسنگ‌ها اختصاص داده است و افراد می‌توانند هر مشکلی که در رابطه با گوهرسنگ‌ها دارند و بخواهند به صورت علمی و آکادمیک آن را بر طرف کنند، به این مرکز مراجعه کرده و مشکل خود را برطرف سازند.

سلطانی تصریح کرد: به طور قطع، اگر ارگان‌هایی مانند شهرداری با ما تعامل می‌داشتند و به ما کمک می‌کردند یا دیگر بخش‌ها مانند استانداری اهمیت بیشتری برای این موضوع قائل می‌شدند، اتفاقات بهتری در این زمینه رخ می‌داد.

وی در مورد اقدامات آموزشی و اقتصادی دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها عنوان کرد: در حال حاضر این دبیرخانه در زمینه فرهنگی و آموزشی تا حدودی موفق عمل کرده‌ است؛ برای مثال در زمینه طراحی زیورآلات در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ نیروی فعال داریم. اما در بخش اقتصادی به دلیل این‌که قوانین صادرات و واردات ما قوانینی زنگارگرفته و قدیمی هستند، تولیدکنندگان و صنعت‌گران ما با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند.

ضرورت بازبینی قوانین صادرات و واردات محصولات مرتبط با گوهرسنگ‌ها

دبیر شهر جهانی گوهرسنگ‌ها ادامه داد: برای مثال به دلیل مشکلات در صادرات محصولات، تعداد کارگاه‌های تولید نقره به کم‌تر از ۱۰۰۰ کارگاه رسیده است و بیشتر آنها به حالت تعطیل هستند، در همین راستا این دبیرخانه خواهان بازبینی قوانین صادرات و واردات است و می‌خواهد که دگردیسی در این زمینه انجام شود.

سلطانی در خصوص انتخاب دوباره مشهد با عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها اظهارکرد: شاید انتخاب دوباره مشهد با این عنوان برای بزرگان شهر چندان مهم نباشد، چراکه در این چهار سال اولویت‌های آنها را مشاهده کردیم و دیدیم که عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها برای آنها جزء اولویت‌ها محسوب نمی‌شود، با وجود این ما در این چهار سال تمام تلاش خودمان را کرده‌ایم تا زیرساخت‌هایی را به وجود بیاوریم؛ اما اگر همکاری‌های وسیع‌تری انجام می‌شد، فعالیت‌های چند برابری نسبت به فعالیت‌هایی که انجام شد، رخ می‌داد؛ از این پس همه چیز به دیدگاه داوران بستگی دارد.

کد خبر 512719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha