مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: بررسی پتانسیل‌های شهر مشهد برای پیشنهاد نامزدی شهر جهانی سنگ‌های قیمتی از نیمه دوم سال ۱۳۹۴ آغاز و در دی‌ سال ۱۳۹۴ از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی به شورای جهانی صنایع‌دستی طرح پیشنهادی ارائه شد.

جواهر

به گزارش همشهری، محمد مطیع افزود: در اردیبهشت ۹۶ برنامه‌های بازدید از مراکز آموزشی، علمی، ‌ فرهنگی، تولید و عرضه سنگ‌های قیمتی و داوری در روزهای ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت سال ۹۶ توسط گروه داوری شورای جهانی صنایع‌دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه به سرپرستی خانم دکتر غدا هیجاوی انجام و پس از ارسال نتایج این داوری به مقر اصلی شورا در چین و معرفی مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی از سوی این شورا اعلام شد.

وی ادامه داد: خراسان رضوی از نظر اندیس‌های معدنی‌ همچون فیروزه و آگات (عقیق)، بریل (آکوامارین)، سافیر، یاقوت، روتیل، ارتوکلاز، فیروزه قوچانی (کریزوکلا)، ژاسپر، عقیق سلیمانی، اوپال، گارنت، درکوهی، رزکوارتز، آندالوزیت، ایلمنیت، آراگونیت و پلی گورسکیت حائز اهمیت است.

مطیع اظهار کرد: راه‌اندازی موزه و نمایشگاه دائمی ایرانشید واقع در موزه بزرگ خراسان و همچنین موزه‌ای دیگر با همین نام در پردیس توس، تدریس چهار رشته هنری اعم از تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، آیینه‌کاری و گچ‌بری، کاشی هفت‌رنگ و نگارگری در این هنرستان، حضور در نمایشگاه و راه‌اندازی تشکل مرتبط با این حوزه از اقدامات انجام شده در زمینه شهرجهانی گوهرسنگ‌هاست.

این مقام مسئول با بیان این‌که اولین هنرستان هنرهای ایرانی- اسلامی با اولویت‌ رشته‌های گوهرشناسی، گوهرتراشی و رشته‌های مرتبط با شهر جهانی با اعتبار ۷ ملیارد تومانی در مشهد ساخته شد، افزود: ساخت مرکز ملی گوهرسنگ‌ها با زیربنای حدود ۵ هزار متر مربع که شامل فروشگاه‌ها، سالن همایش، اتاق‌های پژوهش، کتابخانه و... می‌شود نیز در مشهد آغاز شده است.

مطیع با اشاره به این‌که با این‌که از ابتدا برنامه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها برنامه‌ای چهار ساله بود، اما هنوز تاریخی برای به اتمام رسیدن این فرصت به ما اعلام نشده است، اظهار کرد: در مهر امسال نمایشگاه دوسالانه گوهرسنگ‌ها در مشهد برگزار خواهد شد، برگزاری نمایشگاه‌ها و زمینه‌سازی صادرات محصولات باعث رونق و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی فعالان در این رشته شده است.

وی درباره معضلات صادرات گوهرسنگ‌ها گفت: از آنجا که گوهرسنگ‌ها اکثرا بر روی نقره کار می‌شوند و بیش‌تر از ۳۰۰ گرم نقره را نمی‌توان از کشور خارج کرد این صنایع‌دستی را با معضلاتی در زمینه فروش و صادرات مواجه کرده است.

مطیع در پایان گفت: مشهد به عنوان گردشگرپذیرترین شهر در ایران بعد از شیوع ویروس کرونا با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است، بیشترین خریداران گوهرسنگ‌ها گردشگران هستند که با شیوع کرونا و ریزش شدید گردشگران بازار این هنرصنعت با رکود نسبی مواجه شده است.

کد خبر 618538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha