دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: نمونه‌گیری‌ها و بررسی‌های انجام شده توسط کارکنان دامپزشکی استان موجب شد تا از ورود ۲۲ هزار تن شیرخام غیربهداشتی یا فاسد به چرخه مصرف جلوگیری شود.

شیر فاسد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، غلامرضا ملکی، معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی افزود: برای نظارت و کنترل بهداشتی شیر خام، بیش از ۱۵ هزار مورد نمونه‌برداری در قالب ۹۹۱ مورد بازدید از مراکز جمع آوری شیر، دامداری‌های سنتی و صنعتی و کارخانه‌های لبنی در یک سال گذشته  انجام شد.  

وی ادامه داد: در بازرسی‌ها، بار میکروبی و تقلب در تولید از جمله آب اضافه، نشاسته، فرمالین، جوش شیرین، اوره و موارد نظیر آنمورد بررسی قرار می‌گیرد.  

ملکی از شهروندان خواست تا شیر و فرآورده‌های لبنی را به صورت پاستوریزه مصرف کنند و از مصرف شیر، سرشیر، خامه، پنیر، بستنی و سایر فرآورده‌های غیر پاستوریزه به صورت محلی و سنتی خودداری کنند.  

وی بیان کرد: دامپزشکی بر اساس وظایف ذاتی خود برای کنترل و ارتقای سلامت شیرخام برنامه‌های متعددی را بر عهده دارد که انجام پایش‌های ماهانه و نمونه‌برداری از دامداری‌های سنتی و صنعتی، مراکز جمع‌آوری شیر و کارخانجات لبنی از مهم‌ترین این برنامه‌هاست.  

سالانه حدود ۳۴۰ هزار تن شیرخام در استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.  

آذربایجان‌غربی رتبه هشتم را در کشور در تولید شیر خام به خود اختصاص داده‌است و به دلیل داشتن شرایط جغرافیایی خاص همواره جزو قطب‌های مهم تولید شیر خام در کشور بوده‌است.  

کد خبر 512716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha