رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، بر کاربرد معادل فارسی لغات بیگانه در حوزه سلامت تأکید کرد.

غلامعلي حداد عادل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور بر کاربرد معادل فارسی لغات بیگانه در حوزه سلامت تأکید کرد.

در این نامه که رونوشت آن به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ارسال شده آمده است: «جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، در دو ماه اخیر که کشور ما، مثل همه کشورهای جهان، گرفتار بیماری ناشی از ویروس کرونا شده اهتمام جنابعالی و مدیران ارشد و مسئولان امر سلامت در کشور به مقابله با این بیماری البته درخور تقدیر و تشکر است، لکن فراوانی و تنوع برنامه‌های رسانه‌ای در باب کرونا سبب شده که بسیاری از اصطلاحات و لغات تخصصی که معادل فارسی هم دارند به همان صورت فرنگی به کار گرفته شود که ممکن است در آینده به همین صورت در زبان فارسی رواج یابد و مهم‌تر از آن، جوازی برای استفاده از سایر لغات اصطلاحات خارجی محسوب شود. به پیوست، فهرستی از این لغات و اصطلاحات همراه با معادل فارسی آن‌ها تقدیم می‌شود تا با دستور جنابعالی به‌جای لغات بیگانه در بیانات مسئولان و رسانه‌ها موردتوجه قرار گیرد.»

معادل فارسی لغات بیگانه در حوزه بهداشت و درمان در تصاویر زیر قابل مشاهده است.

کد خبر 512649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    این اصطلاحات دانش اموزان را گیج میکنه جنبه علمی نداره
  • یوسف IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    جناب حداد بفرمایند لغات فراکسیون و ادوار و ...... که در دوره ریاست ایشان وارد ادبیات شد دارای چه ریشه ای هستند
  • IT ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    1 0
    آقای حداد عادل عزیز، در طول چند سالی که از تاسیس این فرهنگستان لغات میگذره، چند واژه از دستاوردهای آن، در بین مردم رایج شده؟؟؟ همه چیز پارس نابود شده، فقط زبانش براتون مهمه ؟؟؟ اونم پاکسازی از واژگان انگلیسی، وگرنه، اسم و فامیل خود شما عربی هست...