مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

ناتوانی در مدیریت بازار و حضور دلالان مهم‌ترین عامل افت قیمت محصولات است. در سال جهش تولید که دولت باید از افزایش تولید استقبال و کانال‌های لازم برای بهره‌برداری اقتصادی از تولیدات کشاورزان را ایجاد کند، این دلالان و واسطه‌ها هستند که در خلا نظارتی عرصه را برای جولان مهیا دیده‌اند.

گوجه فرنگي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، این روزها در شهرستان کهنوج زمان برداشت محصول فرارسیده است، طی سال‌های اخیر برای استفاده از ظرفیت صنایع بالادستی در بخش کشاورزی ۶ کارخانه رب گوجه فرنگی در جنوب کرمان تأسیس شد و انتظار می‌رفت با راه‌اندازی این کارخانه‌ها بخش قابل توجهی از محصول فرآوری و روانه بازار شود.

کارخانه با ورود بخش خصوصی راه‌اندازی و کار خرید محصول از کشاورزان آغاز شد اما محصول تولیدی این کارخانه‌ها نیز بدون مشتری مانده است. با این وجود برای حل مشکل افت قیمت محصولات کشاورزی در سال جاری کارخانه‌ها مجددا فعال شده و خرید گوجه را انجام می‌دهند.

بزرگ‌ترین کارخانه رب گوجه فرنگی جنوب کرمان در شهرستان کهنوج قرار دارد و به همین دلیل صف طولانی نیز مقابل این کارخانه تشکیل شده است. صدها کشاورز بار گوجه را از صبح ساعت ۳ و قبل از افطار می‌آورند و ساعت‌ها منتظر می‌مانند تا شاید بتوانند محصول را به کارخانه بفروشند. صدها کشاورز بار گوجه را از صبح ساعت سه و قبل از افطار می‌آورند و ساعت‌ها منتظر می‌مانند که شاید بتوانند محصول را به کارخانه بفروشند

هر چند مسئولان کرمان بارها در خصوص رفع مشکلات کشاورزان پیگیری کرده‌اند اما گویی دولت هنوز هیچ راهکاری برای حل مشکل پیدا نکرده است و توپ افت قیمت محصولات را با عنوان رعایت نکردن الگوی کشت به زمین کشاورزان می‌اندازند.

مسئولان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز معتقدند در سال ۹۹ که عرضه و تقاضا به سمت سازمان صمت سوق داده شده است شاهد افت قیمت هستیم. سازمان صمت نیز هرگونه تعیین قیمت را متأثر از عرضه و تقاضا می‌داند و اعتقاد دارد در بازار آزاد قیمت محصولات مشخص می‌شود.

کشاورز چاره‌ای جز فروش محصول به دلال ندارد

این کلاف سردرگم که هنوز هیچ اقدامی برای باز کردنش اندیشیده نشده است هر روز پیچیده‌تر می‌شود و گویا مسئولان منتظر گذر زمان و پایان فصل برداشت هستند.

یکی از کشاورزان گفت: دلالان هیچ قیمت مشخصی ارائه نمی‌دهند و منتظر می‌مانند در انتهای روز، محصول در مقابل آفتاب رو به خرابی رود و آن زمان است که می‌دانند کشاورز ناچار است محصول را رها کند و برود.

محمد بیان کرد: پول کارگر، بذر، کود، پلاستیک و حمل و نقل و جعبه‌های گوجه را اگر حساب کنید قیمت تمام‌شده برای یک کشاورز کهنوجی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است اما در بازار کنونی اگر شانس بیاورید هر کیلو گوجه را می‌توانید ۵۰۰ تومان بفروشید.

هر جعبه ۲۰ کیلویی را ۴ تا ۵ هزار تومان می‌خریم

ابراهیم کشاورز دیگر گفت: از رودبار به کهنوج آمده‌ام. در رودبار دلالان قیمت را به ۲۰۰ تومان هم رسانده‌اند به همین دلیل محصول را با هزینه زیاد حمل و نقل به کهنوج آورده‌ام اما اینجا هم کیلویی ۵۰۰ تومان می‌خرند.

وی بیان کرد: چشم خانواده و زن و بچه‌های ما به درآمد کشاورزی است و اگر نتوانیم محصول را بفروشیم باید چند ماه گرسنگی بکشیم، مردم جنوب چاره‌ای جز کشاورزی ندارند و اگر کشت نکنیم باید فقط منتظر یارانه ۴۵ هزار تومانی باشیم.

حسن دیگر کشاورز کهنوجی گفت: هر سبد برای حمل گوجه را ۴ هزار تومان خریده‌ام؛ داخل هر سبد ۲۰ کیلو محصول جا می‌گیرد و دلال‌ها این روزها دیگر محصول را وزن نمی‌کنند و می‌گویند هر جعبه ۲۰ کیلویی را ۴ تا ۵ هزار تومان می‌خریم.

الگوی کشت دقیقا رعایت شده است

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: الگوی کشت کاملا رعایت و زیر سطح ابلاغی محصول گوجه کشت شده است.

سعید برخوری افزود: دلالان و نبود بازاریابی و بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا از دلایل افت محصول هستند. اکثر انبار کارخانه‌های رب گوجه فرنگی مملو از رب گوجه‌ای است که سال ۹۸ فرآوری شده اما صادر نشده است.

برخوری گفت: در چند سال اخیر با مدیریتی که جهاد کشاورزی انجام داد شاهد کمتر شدن این مشکلات بودیم اما در سال جاری ساز و کار از حوزه جهاد کشاورزی خارج شد و مشکلات کنونی به وجود آمد.

بدهی ۲۰ میلیاردی کارخانه‌های رب گوجه به کشاورزان

در این میان ۶ کارخانه رب گوجه فرنگی نیز به دلیل نوسانات قیمتی در سال ۹۸ و فروش نرفتن محصول، بدهی قابل توجهی به کشاورزان دارند و بنا به اعلام سازمان صمت جنوب کرمان این بدهی ۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

در حالی که تولید در جنوب کرمان جهشی قابل توجه داشته است اما ناتوانی دولت در هدایت این تولیدات به سمت صنایع و بازاریابی منجر به افت قیمت و فروش نرفتن محصول شده است.

با بررسی ابتدایی بازار در استان می‌توان مشاهده کرد گوجه‌ای که در مزرعه کیلویی ۴۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شود در مغازه‌ها با قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مردم شهرهای جنوب کرمان می‌رسد و این قیمت در شهرهای بزرگ کشور به مراتب بالاتر است.

کد خبر 512524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha