سال ۱۳۸۲ طرح توسعه دانشگاه تهران با عنوان «طرح ساماندهی پردیس دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی» که بعدها به «شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند» تغییر نام داد تصویب و قرار شد در مدت زمان کوتاهی این طرح اجرا شود و به پایان برسد.

تورج فرهادی شهردار منطقه6

همشهری آنلاین _ زینب زینال‌زاده:‌ اما  اکنون با گذشت بیش از ۱۵ سال بلاتکلیفی طرح، ساکنان اطراف دانشگاه تهران کلافه شده‌اند. «تورج فرهادی»، شهردار منطقه ۶، انتقاد اهالی را بحق می داند و امسال از تبدیل برخی از فضاهای محدوده این طرح به مراکز تفریحی و ورزشی و فرهنگی خبر داده که قرار است از حجم مشکلات ناشی از تأخیر این طرح بکاهد.  

پردیس مرکزی دانشگاه تهران که اکنون ۲۱ هکتار مساحت دارد، قرار است از شمال تا بلوار کشاورز، از غرب تا خیابان کارگر، از جنوب تا خیابان انقلاب اسلامی و از شرق تا خیابان وصال شیرازی، توسعه یابد تا مساحت آن به ۵۲ هکتار برسد. برای اجرایی شدن این طرح، دانشگاه باید املاک محدوده طرح توسعه را تملک می‌کرد که به گفته اهالی این کار با یک سیاست نادرست انجام و در اصطلاح به «زخمی شدن» املاک منجر شد. از سوی دیگر، اعلام قانون منع خرید و فروش و ساخت‌وساز در محدوده طرح توسعه، موجب فریز شدن املاک شد و همین معضلات زمینه‌ای فراهم کرد تا عده‌ای عطایش را به لقایش ببخشند و به اجبار از محله کوچ کنند.  
طرح توسعه دانشگاه تهران نه تنها برای شهروندان در اصطلاح نان نداشت بلکه سال‌ها اجازه نداد آب خوش از گلویشان پایین برود. شهروندان در گفت‌وگو با همشهری محله با گلایه از متولیان این طرح می‌گویند: «این طرح نه تنها برای پیشرفت‌های علمی دانشگاهی مؤثر نبود، بلکه آرامش و آسایش ساکنان را سلب کرد و باعث از بین رفتن امنیت محله شد. »
به گفته شهروندان تبدیل زمین‌های تملک شده به فضاهای بی‌دفاع شهری شب‌مردگی محله را افزایش داد و پای بزهکاران را به محله باز کرد.  

  • راهکار مدیریت شهری

شهروندان شهرداری را مسبب مشکلات ایجاد شده درمحله دانشگاه تهران و وصال می‌دانند. «تورج فرهادی» شهردار منطقه با فرامنطقه‌ای و ملی دانستن طرح توسعه دانشگاه تهران می‌گوید: «طرح توسعه دانشگاه تقریباً از ۲۵ سال گذشته قرار بود اجرا شود و می‌پذیرم شهروندان به دلیل فریز شدن املاک ناراضی هستند و چند سالی است که در بلاتکلیفی به سر می‌برند. »

تورج فرهادی / شهردار منطقه 6

او به فضاهای بی‌دفاع شهری ایجاد شده در محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران هم اشاره و عنوان می‌کند: «مدیریت شهری همواره پیگیر مطالبات شهروندان بوده و با همین رویکرد به موضوع توسعه دانشگاه تهران وارد شده است. با توجه به مشکلات موجود در چهارچوب اختیارات تلاش کردیم با کسب موافقت مسئولان دانشگاه تهران برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، برخی املاکی که در این محدوده وجود دارند و برای آینده توسعه دانشگاه تهران لازم است، به‌عنوان فضاهای خدماتی از جمله ورزشی، فرهنگی، هنری، میوه و تره‌بار و پارکینگ در اختیار شهروندان قرار گیرد. »

  • همراهی شهروندان برای اجرای طرح

شهردار منطقه در ادامه با اشاره به اهمیت مشارکت شهروندان در اجرای این طرح می‌گوید: «باز هم اعلام می‌کنم که گلایه شهروندان بحق است، اما مطمئنم این طرح بدون مشارکت شهروندان به سرانجام نمی‌رسد. به همین دلیل قصد داریم با راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری، زمینه را برای فعالیت کارشناسان فراهم کنیم تا با ابعاد اجتماعی این طرح را برای مردم توضیح دهند و آنها را در اجرای این طرح همراه کنند. »  فرهادی در پایان می‌گوید: «با در نظر گرفتن همه ابعاد پروژه نخستین نگاه و رویکرد این است که رضایت مردم ایجاد شود و این پروژه ملی نیز ابتر نماند. »
 

  • معتمد منطقه ۶ از رفع بلاتکلیفی ساکنان محدوده دانشگاه تهران می‌گوید / شهروندان به وعده شهردار امیدوارند

بلاتکلیفی شهروندان محدوده دانشگاه تهران به یک معضل لاینحل تبدیل شده است. متولیان طرح توسعه دانشگاه تهران مدام توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند و کسی نیست که حرف نهایی را بزند و خیال شهروندان را آسوده کند. شاید حرف‌های «تورج فرهادی» شهردار منطقه برای نخستین بار است که نور امیدی در دل شهروندان ایجاد کرده و به گفته «جمشید رحمانی پناه» معتمد ساکنان منطقه اهالی محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران به وعده‌های شهردار امیدوارند.  

تصور کنید چند سالی است که مسئولان قصد دارند طرحی را در محله‌تان اجرا کنند. هر روز وعده و وعید می‌دهند و کارها را به سال بعد موکول می‌کنند. قاعدتاً چنین کاری موجب بی‌اعتمادی بین مردم و مسئولان می‌شود. «جمشید رحمانی پناه»، دبیر دبیران شورایاری منطقه ۶ است و همه ساکنان او را به‌ عنوان معتمد قبول دارند. رحمانی پناه ساکن محله یوسف‌آباد است، اما بارها پای درد دل ساکنان محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران نشسته و آنها را در جلسات متعدد شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرده است. او می‌گوید: «سال‌ها قبل این طرح باید به اتمام می‌رسید، اما جابه‌جایی مسئولان و نبود اعتبارات کافی و لازم اجرایی شدن طرح را به تعویق انداخته است. » رحمانی پناه هم چون شهردار منطقه گلایه شهروندان را بحق می‌داند و می‌گوید: «شهروندان بیش از بلاتکلیفی از شفاف‌سازی نکردن متولیان طرح گلایه‌مندند. اگر مسئولان خودشان را جدا از مردم ندانند و جلسه‌ای با حضور مردم برگزار کنند و روند طرح را توضیح دهند و علت تأخیر اجرای طرح را بیان کنند، قطعاً مردم می‌پذیرند و صبوری می‌کنند. »  او با قدردانی از شهردار منطقه عنوان می‌کند: «این طرح ملی و حتی بین‌المللی است و در حوزه اختیارات شهرداری نیست، اما شهردار منطقه در راستای رفاه شهروندان پیشقدم شده و تلاش می‌کند تا این مشکل به‌زودی رفع شود. » به گفته او اهالی به حرف‌های شهردار منطقه امیدوارند: «شهروندان باور دارند با پیگیری‌های شهردار منطقه امسال شاهد اتفاقات خوبی در محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران خواهند بود. »
 

  • اظهار نظر مسئولان

سال گذشته اهالی طوماری را امضا کردند و گلایه‌هایشان از بلاتکلیفی این طرح به گوش مسئولان رساندند. «محمد سعید ایزدی»، معاون وزیر راه و شهرسازی نخستین کسی بود که به این طومار عکس‌العمل نشان داد و گفت: «بی برنامگی مسئولان دانشگاه تهران منجر به ایجاد مشکلات شده است. » او فرصت کوتاهی تعیین کرد تا مسئولان مشکلات را رفع کنند و اگر این کار را انجام ندهند طرح ابطال می‌شود. «محمد نیلی احمدآبادی» رئیس دانشگاه تهران هم پس از اظهار نظر معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: «طرح توسعه دانشگاه تهران، به دلیل نبود اعتبار کافی بلاتکلیف مانده است. » مشکلات اهالی به چالش میان مسئولان تبدیل شد و «لعیا جنبدی»، معاون حقوقی ریاست جمهوری، مسئولیت رفع این مشکل را بر عهده گرفت. او گفته‌هایش را در قالب یک نامه به رئیس جمهور این‌گونه نوشت: «مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر توقف طرح توسعه دانشگاه تهران، خلاف مصوبه هیئت وزیران و مصوبات پیشین آن شوراست و بر این اساس، خلاف قوانین است و این طرح اجرایی می‌شود. » در این میان شهردار منطقه ۶ بازهم طرفدار اهالی شد و قول داد برای حل برخی از مشکلات تلاش می‌کند که امسال قرار است به وعده‌هایش عمل کند.  
 

کد خبر 512013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha