چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

گروه سیاسی: پایگاه اطلاع رسانی الف که بازتاب دهنده برخی از نظرات یکی از رهبران اصولگرایان تحول خواه است، ۱۵ اردیبهشت ماه گزارش داد:

با پایان‏ یافتن رقابت‏های انتخاباتی مجلس هشتم، جلسه ۶ نفره شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان روز شنبه ۱۴اردیبهشت تشکیل شد و پس از بحث‌های صورت گرفته، با توافق شورای مرکزی مقرر شد پایان کار جبهه متحد اصولگرایان، به‌عنوان سازوکار تشکیلاتی وحدت اصولگرایان برای انتخابات مجلس هشتم، اعلام شود.

این پایگاه از اعلام این مطلب طی همایشی که روز پنجشنبه با حضور نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم و ستادهای استانی جبهه متحد اصولگرایان سراسر کشور برگزار می‌شود خبر داد.

تشکیل گروه رایحه خوش خدمت و نتیجه انتخابات شورای سوم شهر و تداوم اختلاف نظرها در عرصه‌های مختلف خصوصا بین دولت و مجلس، باعث شد که از آغاز سال ۱۳۸۶ چگونگی حصول به انسجام و همفکری در جریان اصولگرا به اولویت اصلی این جریان تبدیل شود.

آغاز این توافقات به تشکیل جلسه ۱۵ نفره شخصیت‌های حقیقی (با دعوت محمود احمدی‌نژاد) متشکل از محمود احمدی‌نژاد، غلامعلی حداد عادل، علی لاریجانی، احمد توکلی، علی اکبر ولایتی، حسین فدایی، علیرضا زاکانی، محمدرضا باهنر، صادق محصولی، حیدر مصلحی، علی کردان، مهدی چمران، محمدرضا رحیمی، محسن کوهکن و حبیب‌الله عسگراولادی باز می‌گردد که پس از نشست‌های این ۱۵ نفر، یک کارگروه ۹ نفره متشکل از آقایان چمران، باهنر، مصلحی، محصولی، کوهکن، فدایی، زاکانی و... ماموریت تدوین منشور اصولگرایی و توافق برای حصول به وحدت را برعهده گرفت که در نهایت، سه طیف از جریان اصولگرا، شورایی را تشکیل دادند که جبهه متحد اصولگرایان نام گرفت.

موضع دبیراجرایی جبهه متحد

۲ ساعت پس از انتشار این گزارش، شهاب‌الدین صدر، دبیر اجرایی جبهه متحد، ابتدا در گفت‌وگو با فارس و ساعاتی بعدتر در گفت‌وگو با ایسنا به تکذیب این خبر پرداخت.‏

وی در گفت‌وگو با فارس، خبر مذکور را اینگونه تصحیح کرد: در ‏جلسه شورای مرکزی بر این نکته تاکید شد که کار جبهه متحد اصولگرایان در رابطه با مجلس هشتم به اتمام ‏رسیده است ولی جلسات شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با هدف ایجاد ساز و کار جدید برای تداوم وحدت ‏اصولگرایان ادامه خواهد داشت.

قراراست روز پنجشنبه، اعضای شوراهای استانی جبهه متحد و نامزدهای راه یافته این جبهه به مجلس هشتم ‏در جلسه‌ای گردهم ‌آیند تا درباره آینده فعالیت‌های این جبهه در داخل مجلس هشتم و بیرون از آن در عرصه ‏سیاسی به بحث و تبادل نظر بپردازند.

به گفته دبیر اجرایی جبهه متحد، در این همایش علاوه بر گزارش کار این ‏جبهه، اعلام خواهد شد که یافتن ساز و کار به وحدت رسیدن اصولگرایان راه یافته به مجلس، برعهده خود آنان ‏است.‏ 

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین نیز در این مورد که آیا درست است تشکل‌هایی به‌صورت فصلی ایجاد شده و پس از انتخابات به کارشان پایان دهند و جوابگوی اجرای برنامه‌هایی که اعلام کرده اند نباشند؟ گفت: درستش این است که احزاب قدرتمند درکشور تشکیل شوند تا در برابر مردم نیز پاسخگو باشند ولی تا زمانی که به این هدف برسیم تشکیل این نوع ائتلاف‌ها برای طراحی فهرست‌ها و تبلیغات انتخاباتی ضروری است.

غلامحسین امیری در مورد این که آیا تغییرات جدید در جبهه برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری است؟ گفت: درحال حاضر اصلاح طلبان کلید انتخابات را زده اند اما ما سعی می‌کنیم همه با هم وارد انتخابات شویم.

احمد کریمی دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار هم درمورد تشکیل جلسه جبهه متحد برای اعلام انحلال آن به خبرنگار ما گفت: این نظر اعضای شورای مرکزی نبود بلکه نظر شخصی احمد توکلی بود که در جلسه مطرح شد ولی تصمیم‌گیری در این مورد با یازده نفر اعضای شورای مرکزی است. 

وی ادامه کارجبهه متحد را منوط به طرح بحث‌های جدید در مورد نحوه کار، ترکیب جدید و...دانست و گفت: بعضی از اعضا از جمله گروه ما معتقد بودند که با ید دایره جبهه متحد گسترده‌تر شده و گروه‌های دیگری از اصوگرایان را نیز در بربگیرد.

کریمی در مورد آمادگی اصوگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم گفت: انتخابات مهم است و هرتشکلی باید برنامه خود را در این زمینه داشته باشد. 

آغاز تحولات

اگر خبر منتشر شده در مورد انحلال جبهه متحد درست هم نباشد، انتشار آن نشان از آن دارد که بخشی از اصولگرایان به وضوح تمایل دارند پیش ‏از آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مواضع خاص خود را اتخاذ کرده و شاید بخواهند از طیف حامی احمدی‌نژاد جدا شوند.

به‌نظر می‌رسد اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری نهم نیز چند نامزد را وارد رقابت‌ها خواهند کرد. درحال حاضر احمدی‌نژاد، لاریجانی و حداد عادل ازجمله کسانی هستند که صحبت حضورشان در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری قوی‌تر از سایرین است.

پیش‌بینی می‌شد این بخش از اصولگرایان تحول خواه که ‏وجه مشترک آنها مخالفت با گروه رایحه خوش خدمت (حامیان احمدی‌نژاد) است، بهانه برای ‏جدایی خود از طیف نزدیک به احمدی‌نژاد را به زمان و موقعیت‌های پس از تشکیل مجلس هشتم موکول کنند.

تجدید سازمان

چندی پیش علی اصغر زارعی، عضو رایحه خوش خدمت، که نمایندگی این تشکل را در جبهه متحد اصولگرایان در طول انتخابات مجلس هشتم برعهده داشت از تجدید سازمان رایحه خوش خدمت برای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم خبر داد.

زارعی در مصاحبه مطبوعاتی اخیر جبهه متحد اصولگرایان به‌صورت ضمنی از نامزدی مجدد احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم حمایت کرد و گفت: طبیعی است که آقای احمدی‌نژاد در دور دوم نیز رئیس‌جمهور شود.

انحلال مطرح نیست
غلامحسین امیری در مورد پایان فعالیت جبهه متحد به همشهری گفت: قرار است کار این جبهه درجریان انتخابات مجلس هشتم آسیب شناسی شده و نقاط ضعف آن برطرف شود تا درعرصه‌های آینده شرایط بهتری را ایجاد کند.

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم گفت: اینها تابلوهای مقتضی زمان هستند، حزب نیستند، وقتی مدت ماموریتشان تمام شد به پایان می‌رسند.

کد خبر 51181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز