شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

ویروس جدید کرونا فقط به ریه‌ها حمله نمی‌کند: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که این ویروس می‌تواند باعث آسیب به دستگاه گوارش به خصوص در موارد پیشرفته کووید-۱۹ شود.

covid-19

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی  یک بررسی جدید بر مبنای سی‌تی‌اسکن از بیماران بستری‌شده کووید-۱۹ که نتایج آن در ژورنال «رادیولوژی» منتشر شده است، عوارض روده‌ای را در آنها نشان داده است.

بسیاری از این عوارض روده‌ای شدید بودند و به لخته‌های خونی و اشکال در جریان خون مربوط هستند.

دکتر راجش بهایانا از بخش رادیولوژی در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون و سرپرست این بررسی می‌گوید: «برخی از این یافته‌ها شاخص کم‌خونی یا ایسکمی روده‌ای بودند و ما در افرادی که به این علت جراحی شده بودند، لخته‌های خونی در رگ‌های کوچک در کنار بخش‌های مرده ریه را مشاهده کردیم.»

بهایانا افزود: «بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ممکن است به دلایل دیگر هم کم‌خونی روده‌ای داشته باشند، اما ما می‌دانیم که کووید-۱۹ می‌تواند به لخته شدن خون و آسیب رگ‌های کوچک منجر شود، بنابراین روده هم ممکن است دچار این عارضه شود.»

کارشناسان می‌گویند یافته‌های این برریس شاهد دیگری بر درگیری چند سیستمی از جمله در بیماری کووید-۱۹ است که دستگاه‌های عصبی، قلبی، عروقی و نیز گوارشی را در برمی‌گیرد.

به گفته این کارشناسان به نظر می‌رسد بیماری کووید-۱۹ بیش از آنکه یک بیماری تنفسی باشد، بیماری چند اندامی است و دستگاه‌های گوناگون بدنی را درگیر می‌کند.

یک بررسی دیگر که اخیرا در ژورنال Science Immunology منتشر شد، شواهدی را نشان داده است که ویروس جدید کرونا یا ویروس سارس-کوو-۲ می‌تواند دستگاه گوارشی انسان را هم آلوده کند.

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس که این بررسی را انجام داده‌اند می‌گویند یافته‌هایشان نشان می‌دهد که روده‌ها می‌توانند محل بالقوه تکثیر ویروس سارس کروو-۲ باشند و این تکثیر در روده می‌تواند در بیماری موضعی دستگاه گوارش و نیز در بیماری عمومی نقش داشته باشد.

کد خبر 511658

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha