مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

مرکز آموزشی و حمایتی کودک و خانواده در زنجان با پشتیبانی بهزیستی و حمایت خیران نیک‌اندیش از زمان شیوع بیماری کرونا، خدمات مضاعف و ویژه‌ای را برای کودکان کار و خانواده‌های آنان در دستور کار خود قرار داده است تا دست‌کم آسیب کمتری متوجه سلامت و معیشت این قربانیان فقر شود.

کمک به کودکان کار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کودکان کار، کودکانی هستند که به دلیل وجود شرایط و اوضاع‌واحوال خانوادگی، اجتماعی، مشکلات عدیده‌ی اقتصادی، ساعاتی از عمر خود را در  شبانه‌روز به کار کردن در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، ساختمان‌ها، خیابان‌ها و منازل مردم برای کارگری می‌گذرانند که بسیاری از آنان کمک‌خرج خانواده و برخی دیگر خود به‌تنهایی عهده‌دار تأمین مخارج خانواده هستند.

افرادی که زیر ۱۸ سال به کارکردن می‌پردازند جزو کودکان کار محسوب می‌شوند. پدیده کودکان کار نه‌تنها بخش درخور توجهی از کودکان و نوجوانان که سرمایه‌های آینده جامعه هستند را در معرض انواع آسیب‌ها قرار می‌دهد بلکه خانواده و جامعه را نیز با زیان‌های متعددی مواجه می‌سازد.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان زنجان طبق مصوبه هیات دولت، علاوه بر مجموعه بهزیستی ۱۱ ارگان و نهاد متولی ارائه خدمات لازم به کودکان خیابانی و کار هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به شهرداری، آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فنی و حرفه‌ای و تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد.

محمد محمدی قیداری افزود: تعریف کودک خیابانی با کودک کار متفاوت است، در استان زنجان هیچ کودک فاقد خانه و والدین که در خیابان بماند وجود ندارد ولی بر اساس بررسی‌های انجام‌شده ۱۸۷ کودک کار که دارای خانواده هستند، در استان شناسایی‌شده‌اند.

وی ادامه داد: بهزیستی استان برای ساماندهی بهتر، ارائه خدمات به کودکان کار را به یکی از مراکز غیردولتی طرف قرارداد واگذار کرده تا علاوه بر شناسایی گروه‌های هدف، خدماتی را در سطح مطلوب به آنان ارائه دهد و از همه مهم‌تر نسبت به توانمندسازی کودکان و خانواده‌های آنان اقدام کند.

محمدی قیداری افزود: در این راستا مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده شهر زنجان نسبت به پذیرش کودکان کار  اقدام و سپس آموزش‌های متعددی به آنان باهدف توانمندسازی ارائه می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: بسیاری از کودکان کار خیابانی پذیرش‌شده در این مرکز دارای خانواده بوده و شب‌ها نزد والدین خود زندگی می‌کنند و در صورت اعتیاد والدین، با همکاری معاونت امور پیشگیری بهزیستی نسبت به ترک اعتیاد آنان مبادرت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر ارائه خدمات مختلف نظیر مهارت‌های زندگی به گروه‌های هدف، با همکاری مددکاران اجتماعی ادامه تحصیل کودکان کار نیز از طریق آموزش‌وپرورش استان فراهم و به عبارتی از ترک تحصیل آنان جلوگیری می‌شود.  

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان نیز پیرامون شرایط کودکان کار در روزهای شیوع کرونا، گفت: کودکان کار به دلیل قرار گرفتن در محیط‌های پرخطر نظیر بیماری‌های عفونی، شیوع ویروس کرونا در معرض آسیب بوده و نیازمند توجه بیشتر هستند.

سلمان حسینی افزود: همزمان با سراسر کشور  طرح آموزش و توزیع اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده برای کودکان کار و خیابان در سطح این استان نیز اجرا شد.

این مسئول ادامه داد: با اجرای این طرح همکاران اورژانس اجتماعی و خدمات سیار ۱۲۳ در خیابان‌ها به کودکان کار آموزش‌های لازم را برای پیشگیری از ابتلا و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ارائه داده و جنبه‌های مختلف خطر  این بیماری را به آنان گوشزد می‌کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: در صورت وجود کودک کار در دیگر شهرهای این استان برای شناسایی و ارائه خدمات لازم به آنان، ساکنان مناطق مختلف استان می‌توانند موارد را با خط ۱۲۳ در میان بگذارند.

مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده به‌منظور حمایت از کودکان کار در شهر زنجان از اواخر سال ۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده است.

سهیلا پرچگانی، مدیرعامل این مرکز در خصوص اقدامات و خدمات انجام‌شده برای کودکان کار در زنجان، گفت: ما با حمایت بهزیستی و خیران، در چند نوبت بسته‌های بهداشتی به همه کودکان کار ارائه داده‌ایم و نیز آموزش خانه به خانه برای کودکان و خانواده‌های آنان را نیز برای مقابله با بیماری کرونا انجام داده‌ایم.

وی افزود: بسته‌های بهداشتی شامل وایتکس، ماسک، محلول ضدعفونی، دستکش و بروشور آموزشی بود و نیز آموزش چهره به چهره توسط تعدادی از نیروهای داوطلب مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده به جامعه هدف انجام گرفت.

پرچگانی اظهار کرد: در هفته جاری ۱۲۰ بسته غذایی نیز به ارزش ۴۰ میلیون تومان با حمایت بهزیستی و خیران برای خانواده‌های کودکان کار تهیه و در بین آنان توزیع شد.

مدیرعامل مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده در شهر زنجان افزود: ارائه خدمات به کودکان کار در طی سال به‌طور مستمر ادامه دارد، پیگیری امور مربوط به تحصیل از ثبت‌نام در مدرسه تا تهیه اقلام موردنیاز همچون کتاب و نوشت‌افزار و ارتباط با مدارس و حتی در مواردی تدریس خصوصی برای کودکان کار ازجمله اقدامات مستمر این مرکز در طول سال است.

وی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای برای خانواده‌ها و نوجوانانی که در سنین نزدیک ۱۸ سال هستند، از دیگر برنامه‌های ما در مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده است.   

پرچگانی اظهار کرد: برای خانواده‌های کودکان کار نیز آموزش مهارت‌های فرزند پروری، مهارت‌های زندگی، کلاس‌های آموزشی، توانمندسازی و تشکیل گروه‌های همیار انجام می‌شود که اجرای این برنامه‌ها آثار خوبی را به دنبال داشته است.

مدیرعامل مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده در شهر زنجان گفت: دفتر این موسسه در فرهنگسرای کوثر واقع در جنب پارک رجایی، مستقر است و خیران در صورت علاقه‌مندی و تمایل می‌توانند کمک‌ها و حمایت‌های خود برای کودکان کار را از این طریق به آنان برسانند.  

کد خبر 511326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha