استعدادهای فرزندان این سرزمین مانند گنج‌های پنهانی هستند که فقط باید کشف شوند.

گل‌افشان

همشهری آنلاین _ معین قاسمخانی: این گنج‌های پنهان‌گاه توسط پدر و مادرها، ‌گاه معلمان وگاه خود بچه‌ها کشف شده و به بروز و ظهور می‌رسد. «پگاه گل افشان» یکی از همان بچه‌هاست. دوره ابتدایی را در مدارس دولتی درس خواند و در آن مدت اگرچه دانش‌آموز موفقی بود، اما هیچ‌کس از تیزهوشی او خبر نداشت. کلاس ششم ابتدایی که بود در کلاس‌های مبتکران شرکت کرد. نیمه‌های سال تحصیلی بود که مدیر مدرسه تغییر کرد و مدیر جدید که متوجه هوش پگاه شده بود، او را تشویق کرد تا در آزمون مدرسه تیزهوشان شرکت کند.

قبول شدن او در مدرسه تیزهوشان آغاز فصل تازه‌ای در زندگی پگاه شد. او در ابتدای راه رشته علوم تجربی را انتخاب کرد، اما وقتی دید تعداد متقاضیان این رشته زیاد است، تصمیم گرفت در رشته ریاضی و فیزیک شانس خودش را محک بزند. گل افشان در کنار ظرافت‌های دخترانه، کار روی طرح‌های ماجراجویانه هم برایش خالی از لطف نبود. تولید سوخت خودرو، آن هم با پسماندهای گیاهی، یکی از همین ماجراجویی‌ها بود.

خودش می‌گوید: «می‌خواستم از مواد به ظاهر بی‌ارزش، سوخت خودرو تولید کنم. ابتدا روغن استفاده شده رستوران‌ها را به استاد راهنما پیشنهاد دادم، اما بعد قرار شد روی طرح تولید سوخت از پسماندهای گیاهی کار کنم و در نهایت ضایعات گیاه روغنی کلزا در اولویت قرار گرفت و کارم را شروع کردم.»

  •  ویژگی یک سوخت خوب 

گل‌افشان می‌گوید: «یک سوخت خوب باید ارزان باشد. به محیط‌زیست آسیب نزند و عمر موتور ماشین را افزایش دهد. برای رسیدن به چنین سوختی، من حدود یک سال کار کردم. در این راه مربیان، استاد راهنما و دوستانم کمک کردند و در نهایت موفق شدم از پسماندهای گیاه کلزا سوختی تهیه کنم که خوشبختانه بازده خوبی هم داشت.»
او سوخت تولیدی خودش را تاکنون روی موتورسیکلت آزمایش کرده است. آزمایش این سوخت روی خودرو نیاز به هزینه زیادی دارد که در توان خانواده او نیست. می‌گوید: «سال‌ها قبل وقتی موضوع استفاده از گاز سی. ان. جی در کشور مطرح شد، همه تصور می‌کردند که به یک سوخت پاک و اقتصادی برای خودروها دست یافته‌اند، اما ۲سال بعد مشخص شد استفاده مداوم از این سوخت می‌تواند به موتور ماشین آسیب بزند. به همین دلیل  به راننده‌ها پیشنهاد شد به‌صورت متناوب از هردو نوع سوخت یعنی بنزین و گاز استفاده کنند. به همین دلیل فکر می‌کنم برای نتیجه‌گیری نهایی کمی زود باشد. من باید حداقل خودرویی داشته باشم و از این سوخت برای مدت طولانی در آن استفاده کنم تا نقاط ضعف و قوت این سوخت مشخص شود. ما فقط مرحله نخست کار را انجام داده‌ایم و خوشبختانه مرحله اول موفقیت‌آمیز بوده است.»
او اختراعش را در یک کنفرانس بین‌المللی ارائه کرد و موفق شد ثبت «آی اس سی» آن را بگیرد. او بعد از ثبت محصول تولیدی خودش، آن را برای ارائه به یک کنفرانس بین‌المللی به فرانسه فرستاد و پذیرش گرفت. خودش می‌گوید: «قرار بود به فرانسه بروم و اختراعم را در یک کنفرانس بین‌المللی ارائه کنم که شرایط کرونایی پیش آمد و اکنون همه چیز متوقف شده است.»
پگاه برای آنکه بتواند به فرانسه سفر کند، نیاز به حمایت مالی دارد. می‌گوید: «خانواده‌ام توان مالی متوسطی دارند و تأمین هزینه سفر برایشان آسان نیست. هرچند که پدرم بارها گفته است حاضر است هرکاری که می‌تواند انجام دهد تا من به این کنفرانس بروم و اختراعم را ارائه کنم، اما نمی‌توانم انتظارات زیادی از خانواده داشته باشم. به نظر من مسئولان باید از طرح‌هایی مانند طرح من حمایت کنند. » گل‌افشان این روزها خودش را برای شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه آماده می‌کند. او امیدوار است بتواند در رشته مورد علاقه‌اش یعنی مهندسی رایانه ادامه تحصیل بدهد و در عین حال دنبال صنعتی‌سازی اختراعش باشد. او ضمن قدردانی از استاد راهنما و مدیر مدرسه متوسطه دوم فرزانگان حضرت زینب(س) می‌گوید: «تمام تلاشم را می‌کنم تا محصول به دست آمده را در ایران ثبت نهایی کنم و به مرحله صنعتی‌سازی برسانم، اما اگر همه راه‌ها به رویم بسته باشد، چاره‌ای نخواهم داشت که در فرانسه این کار را انجام دهم.»

کد خبر 510735

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha