دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز در تازه‌ترین تحقیقات خود دریافته‌اند وجود برخی گیرنده‌ها در چشم نقشی موثر در سرایت ویروس کرونا دارند.

eyes

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیوز مدیکال‌نت پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینیز می‌گویند ویروس کرونا می‌تواند به راحتی از طریق چشم وارد بدن شود.

ویروس جدید کرونا با اتصال به گیرنده‌های ACE-2 وارد بدن می‌شود. این گیرنده‌ها در دستگاه تنفسی و ریه‌ها نیز یافت می‌شوند جایی که ویروس ابتدا به آنجا و سپس به سایر اعضای بدن نفوذ می‌کند.

تیمی به سرپرستی دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز به تازگی دریافته‌اند که گیرنده‌های ACE-2 در سلول‌های سطح چشم در بخش‌های ملتحمه، قرنیه و لیمبوس وجود دارد، به این ترتیب اگر قطرات ناشی از عطسه یا سرفه یک فرد آلوده روی سطح چشم قرار بگیرد، ویروس می‌تواند به این سلول‌ها نفوذ کند.

به گفته این دانشمندان نه تنها ویروس می‌تواند از طریق چشم وارد بدن شود، بلکه اشک نیز می‌تواند منشا انتشار عفونت باشد.

این پژوهشگران در این بررسی چشم ۱۰ بیمار بهبودیافته کوویدـ۱۹ از لحاظ وجود گیرنده‌های ACE-2 بررسی کردند. این تیم همچنین به دنبال آنزیمی به نام TMPRSS-2 بودند که به اتصال  پروتئین‌های گل‌میخی سطح ویروس به گیرنده ۲-ACE و ورود آن به بدن کمک می‌کند. 2-ACE و  TMPRSS_2 باید هر دو در یک سلول موجود باشند تا ویروس به طور مؤثر تکثیر شود.

تمام نمونه‌های آزمایش‌شده چشم وجود گیرنده‌های ۲-ACE را در بافت‌های مربوط به  قسمت داخلی پلک‌ها به نام ملتحمه، لایه بیرونی روشن چشم به نام قرنیه و لیمبوس، مرز بین قرنیه و سفیدی چشم را نشان داد. این نمونه‌ها همچنین دارای آنزیم TMPRSS-2  بودند.

براساس اظهارات دانشمندان این نتایج نشان می‌دهد سلول‌های سطح چشم از جمله ملتحمه در معرض عفونت ویروس کرونا هستند، بنابراین می‌توانند به عنوان دروازه ورودی و همچنین یک مخزن برای انتقال ویروس به فرد باشند.

به گفته این پژوهشگران ویروس کرونا ممکن است از مجاری تنفسی به چشم منتقل شود و آن را درگیر کند، اما همچنین ویرو س کرونا می‌تواند به طور مستقیم  با اتصال به گیرنده‌های ACE-2 به چشم حمله کند. از طرفی ذرات ویروسی با وارد شدن به اشک امکان سرایت به دیگران را پیدا می‌کنند.

یافته‌های این بررسی اهمیت استفاده از ماسک صورت یا همان شیلد محافظتی و انجام اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از ورود ویروس به چشم برجسته می‌کند.

کد خبر 510413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha