رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: چهار شهرستان استان درگیر با ملخ صحرایی شدند و تجهیزات لازم برای مبارزه با این آفت درخواست شده است.

ملخ صحرایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت افزود: ملخ‌های صحرایی در شهرستان‌های نهبندان، زیرکوه و سربیشه مشاهده شده بود، اما در چند روز اخیر این آفت در شهرستان درمیان نیز مشاهده شد که برای مبارزه با آن تجهیزات لازم از جمله هواپیمای سمپاش درخواست شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۵ هزار هکتار از سطح اراضی استان خراسان جنوبی آلوده به ملخ صحرایی شده و کار مبارزه با ملخ صحرایی در این شهرستان‌ها در حال انجام است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از سطح، مبارزه انجام شده و در حال حاضر ملخ‌ها تغذیه زیادی نداشته، اما در حال تخم‌ریزی هستند و عمده کار ما در ۲۰ روز آینده خواهد بود.  

وی با اشاره به این‌که تجهیزات موجود، کافی نبوده و در این راستا درخواست تجهیزات اعم از سمپاشی به وزارتخانه شده است، ادامه داد: از سازمان حفظ نباتات کشور درخواست چند دستگاه سمپاش کردیم که در این راستا برخی از استان‌های همجوار اعلام آمادگی کردند.  

قوسی گفت: ۲ باند برای نشستن هواپیمای سمپاش در شهرستان نهبندان درخواست شده که در حال انجام است و در تلاش هستیم در صورت نیاز از طریق سمپاش هوایی استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: هنوز خسارتی به بخش کشاورزی نداشتیم و با برنامه‌ریزی مناسب تلاش می‌شود ابتدا کانون‌ها مدیریت شود تا هرچه سریع‌تر این آفت از استان دفع شود و اولویت اقدامات اجرایی در شهرستان‌های نهبندان، زیرکوه و سربیشه است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۰ هزار هکتار اراضی استان آلوده به ملخ صحرایی شود و مقابله با ملخ‌های مهاجم همت جهادی را می‌طلبید که خدا را شکر تا امروز گام‌های موثری برداشته شده است.

وی بیان کرد: با برنامه‌ریزی مناسب باید کانون‌ها مدیریت شود تا هرچه سریع‌تر این آفت از مزارع و اراضی کشاورزی خراسان جنوبی دفع شود.

مدیر حفظ نباتات این سازمان هم از تمامی بهره‌برداران کشاورزی خواست در مناطق سمپاشی شده از چرای دام‌ها خودداری کنند.

مهدی یوسفی گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر مراتع سبز، رطوبت کافی در حاشیه رودخانه‌های قدیمی، مسیل‌ها و دشت‌های دارای خاک نرم، وجود دارد که محیط مناسبی برای تخم‌ریزی آفت است.

وی افزود: اعتبارات مورد نیاز برای تامین سم و دستگاه‌های سمپاش به جهاد کشاورزی اختصاص یافته است.

یوسفی اضافه کرد: به زودی کارشناسان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از منطقه بازدید می‌کنند که از نزدیک خسارت‌ها را ارزیابی و اعتبار مورد نیاز برای مقابله تعیین شود.

نخستین ریزش ملخ صحرایی مهاجر در خراسان جنوبی اوایل اردیبهشت امسال در نهبندان مشاهده شد و اکنون چهار شهرستان مرزی نهبندان، زیرکوه، سربیشه و درمیان درگیر با این آفت هستند.

ملخ صحرایی که موج جدید آن اواخر سال گذشته وارد کشور شد، قدرت پرواز روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارد.

این ملخ‌ها تاکنون بیشتر به مراتع استان خسارت وارد کرده‌اند، البته در نهبندان هجوم آنان به مزارع دیم هم مشاهده شده است.

کد خبر 510403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha