سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

معضلی که برای عینکی‌ها هنگام پوشیدن ماسک وجود دارد این است که بخار نفسشان موجب ایجاد بخار روی شیشه عینکشان می‌شود و دید آنها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. در مطلب زیر راهکاری برای حل این موضوع داده شده است.

ماسک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، همزمان با اپیدمی عالمگیر کرونا، مقاله‌ای با عنوان راه‌حلی ساده برای جلوگیری از بخار لنزهای چشم هنگام پوشیدن ماسک صورت به‌شدت پرطرفدار شده است. مقاله‌ای که در سالنامه ژورنال پزشکی کالج سلطنتی جراحان بریتانیا منتشر شده و نتیجه تحقیقاتی در این باره است. 

پزشکان تروما و نویسندگان این مقاله، گفته‌اند تاثیر مه‌آلود بودن لنزها فقط مزاحمت نیست، بلکه این پدیده آزاردهنده حتی می‌تواند فرد را ناتوان سازد. 

شیوه پیشنهادی آنها که در اتاق تست فوری شده و مورد بازبینی همتایان قرار گرفته، عبارت است از:‌

گام ۱: قبل از پوشیدن ماسک عینک را با آب صابون بشویید. 

گام ۲: آب‌های اضافی را خوب بتکانید. 

گام ۳: بگذارید عینک در هوای طبیعی خشک شود یا لنز را با دستمالی نرم خشک کنید.

گام ۴: دوباره عینک را بپوشید.

گرچه این راه به اندازه کافی ساده به نظر می‌رسد اما معضل بخار عینک، به‌هیچ‌وجه اینگونه نیست.

 دی جی جردن و آر پریچرد جونز، دو پژوهشگر مقاله علمی «گره زدن ماسک جراحی برای جلوگیری از مه آلودگی» استدلال کرده اند که چگونه مشکل «مه‌آلودگی» می‌تواند میزان تیزبینی افراد را کاهش دهد. 

در حالی که روش معمولی گره زدن ماسک به شکل بستن بندها به موازات یکدیگر، در بالا و پایین گوش‌هاست، شیوه این دو پژوهشگر اما متفاوت است. این دو پژوهشگر می‌گویند با جابه‌جا کردن بندهای ماسک، آنها را به شکل ضربدری گره بزنید. یعنی بند پایینی را بالای گوش و بند بالایی را پایین گوش ببندید. 

آنها در این مقاله می‌نویسند: «‌چنین رویکردی، باعث می‌شود که ماسک صورت محکم بر روی بینی و دور حدقه چشم مهر و موم شود و در نتیجه مانع تهویه هوا از بالای ماسک صورت شود. این کار در عین حال باعث ایجاد دو تهویه جانبی برای خارج شدن بازدم هوا از کنار ماسک می‌شود.» 

آنها می‌افزایند: «برای حل این مشکل، تلاش‌های زیادی شده از جمله شستن عینک قبل از استفاده، چسب زدن، و یا استفاده از چند ماسک. اما به باور ما این بهترین متد جدیدی است که نه هزینه اضافی روی دست کسی می‌گذارد و نه نیاز به ابزار بیشتری دارد.» 

بنابراین، دستاورد امروز ما از جلسه گروه ویژه ماسک‌ها این است:‌ متخصصان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از فقدان تیزبینی و ناتوانی دید بر اثر مه‌آلودگی عینک، افراد از لنز پلی‌کربنات استفاده کنند، پیش از استفاده عینک آن را با آب صابون بشویند و ماسک‌های صورت را به شکل ضربدری گره بزنند.

کد خبر 509786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    5 1
    سلام علت بخار سفت نشدن فنر ماسک روی بینی هست فنر ضعیف علت این مشکل هست