مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

برنجکاران سیاهکلی این روزها سرگرم کشت برنج و نگران سلامتی خود به‌دلیل شیوع بیماری کرونا هستند.

شالیزار برنج مازندران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یکی از کشاوزان روستای بیدرون شهرستان سیاهکل در شرق گیلان گفت: ۵ هکتار شالیزار دارم. ۴۵ سال است که شغلم کشاورزی و برنجکاری است تا الان با این پدیده روبه رو نشده بودم، ولی چه کنم که این مشکل در عرصه کشاورزی هم ورود کرده و مجبورم خیلی در استفاده از نیروی کار حساسیت داشته باشم و موارد بهداشتی را با دقت رعایت کنیم.

این کشاورز که نخواست نامش ذکر شود، اظهارکرد: به دلیل همین بیماری مجبور شدم خزانه شالیزارم را به تنهایی آماده کنم، اما برای اینکه در زمان نشاکاری با مشکل کارگر مواجه نشوم خزانه گیری را به چند مرحله تقسیم کردم چون زمینم بزرگ است، ولی مکانیزه نیست. به‌همین دلیل نمی‌توانم از ماشین نشاکاری استفاده کنم.

 او افزود: اما این مشکل فقط مربوط به زمان کشت نیست در مراحل دوگانه وجین به نیروی کارگر نیاز دارم  و برای رعایت بهداشت معتقدم که لباس کار باید هنگام صرف غذا در سر زمین تعویض شود. به همین دلیل مکانی را در نزدیک شالیزارم برای این کار آماده کرده‌ام تا کارگران از آن در تعویض لباس و شست شوی دست استفاده کنند.

برنجکار دیگری هم گفت: ۲ هزار متر شالیزار دارم. برای کشت برنج نیاز به کارگر دارم  به‌همین دلیل تلاش کردم برای شخم و آماده‌سازی شالیزار از تراکتور و ماشین آلات شخم‌زنی  استفاده کنم. در این مدت  روزانه تراکتور و ماشین آلات کشاورزی را با آب و وایتکس هم قبل و هم بعد از انجام کار ضدعفونی می‌کردم.

مشهدی ماشالله، برنجکار ۸۰ مالفجانی از روستاهای سیاهکل نیز اضافه کرد: ۲.۵ هکتار شالیزار دارم. امسال به دلیل این بیماری ماسک و دستکش مناسب کار در شالیزار تهیه کردم تا به کارگرانی که روی زمین من کار می‌کنند بدهم. ضمن اینکه از تمام اعضای خانواده و عروس‌ها و دخترهایم برای نشا و ۲ مرحله وجین استفاده خواهم کرد.

اوگفت: نشای برنج را می خواهم به صورت مکانیزه انجام بدهم، اما دو مرحله وجین را باید به صورت دستی انجام داد زیرا هیچ وسیله‌ای برای این کار وجود ندارد. به همین دلیل برای این بخش از کارباید  تمام نکات بهداشتی را رعایت کنم. عمری است که سر این شالیزار کار و زندگی کرده‌ام این وضعیت هم با همه بدی‌هایش می‌گذرد و تمام می‌شود.

مشهدی ماشالله تصریح کرد: برای من حفظ سلامتی کارگرانم خیلی مهم است و حتما در رعایت نکات بهداشت فردی به آنها کمک می‌کنم.

وی افزود : شالیزار من نزدیک خانه‌ام قرار دارد. به همین دلیل مکانی بهداشتی در نزدیک خانه با آب لوله‌کشی و لوازم بهداشتی برای رفاه حال کارگران آماده کرده‌ام تا در زمان استراحت و صرف غذا، بهداشت رعایت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیاهکل هم گفت: امسال بیماری کوید ۱۹ کشاورزی را نیز تحت تاثیر قرار داده است، در این رابطه کشاورزان با رعایت نکات ساده می‌توانند از این بحران عبور کنند.

بهزاد کوهستانی افزود: باید شالیکاران تا جایی که امکان دارد از ماشین آلات نشا کاری استفاده کنند. در سال زراعی ۹۸ از ۴ هزار و ۴۳۰ هکتار سطح زیر کشت شالی در این شهرستان ۷۰۰ هکتار با ماشین نشاء کشت شده بود که امسال با توجه به شرایط انتظار می‌رود یک هزارو ۳۰۰ هکتار با ماشین نشاکاری نشا شوند.

کوهستانی بیان کرد: تاکنون بعد از گذشت بیش ازیک ماه و نیم از بهار۷۰ درصد خزانه گیری انجام شده است که تا پایان اردیبهشت ماه باقیمانده آن هم انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیاهکل اظهارکرد: در مرحله اول همه کشاورزان باید از خوردن و آشامیدن در مزرعه بدون دسترسی به آب و مواد شوینده خودداری کنند.

کوهستانی افزود: بدون استفاده از دستکش و عینک و ماسک مناسب از دست زدن به کیسه‌های کود شیمیایی و بذر، قوطی سم، بازکردن در مخزن سمپاش و سمپاشی خودداری و حتما قبل استفاده از سمپاش پشتی محل دسته سمپاش را کاملا ضد عفونی کنند.

وی تصریح کرد : تا حد امکان از ادوات مشترک در مزرعه خوداری شود و چنانچه مجبور به استفاده مشترک از یک ابزار هستند به طور مرتب آن را ضد عفونی کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیاهکل اظهار کرد: با توجه به امکان تردد انسان، دام، حیوانات و پرندگان آلوده ناقل بیماری در سطح شالیزارها، توصیه های بهداشتی را کارگران و کشاورزان رعایت و از دست زدن به صورت هنگام کار در مزرعه خودداری کنند.

او گفت: توصیه می‌شود تا حد ممکن از کارگران بومی استفاده شود و حتی برای حذف بنگاه‌های کارگری بین شهرستانی دستورالعملی به دهیاران روستاها داده شده است.

کد خبر 509664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha