مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
۰ نفر

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: گیلان از دیرباز به‌عنوان مهم‌ترین تولید پیله ابریشم تر در کشور مطرح بوده و نزدیک به یک‌سوم تولید پیله تر ابریشم کشور در آن انجام می‌شود.

کرم ابریشم

به‌ گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، عدیل سروی زرگر اظهار کرد: پرورش کرم ابریشم فعالیتی کوتاه‌مدت است و در عرض ۴۵ روز این پرورش به اتمام می‌رسد. این فعالیت نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی نیست و بازگشت سرمایه در این حرفه در مقایسه با سایر فعالیت‌های تولیدی کشاورزی سریع‌تر است.

وی ادامه داد:همچنین برای اقتصادی کردن نوغانداری می‌توان این فعالیت را ۲ بار در سال انجام داد. البته باید توجه داشت نوغانداری از جاذبه‌های گردشگری به شمارمی‌رود و در رونق صنایع‌دستی نیز مؤثر است. از دیگر فواید این فعالیت، انطباق آن با موازین حفاظت از محیط‌زیست بوده و می‌توان با کاشت درخت توت در اراضی شیب‌دار از فرسایش خاک نیز جلوگیری کرد.

افزایش تعداد خانوارهای فعال  

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: در سال ۹۷ تعداد نوغانداران کشور ۱۷ هزار خانوار بود که این تعداد سال گذشته به ۲۵ هزار خانوار رسید. با توجه به رضایت‌مندی نوغانداران از تولید و فروش سال گذشته، پیش‌بینی می‌کنیم این عدد امسال به ۲۹ هزار خانوار در ایران برسد. تعداد خانوارهای نوغاندار گیلان در سال ۹۷ حدود ۷ هزار خانوار بوده که در سال ۹۸به ۹ هزار و ۴۹ خانوار رسیده و انتظار داریم این رقم امسال به حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ خانوار افزایش یابد.

سروی زرگری افزود: ۹۸۰ تن پیله تر در سال ۹۷ و ۱۳۸۵ تن پیله در سال گذشته تولید شد که بیشترین میزان تولید در ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود، البته از این مقدار ۴۸۰ تن سهم گیلان در تولید بوده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود این میزان امسال با تلاش نوغانداران حدود ۱۶۵۰ تن پیله ابریشم برسد که سهم استان گیلان ۵۶۰ تن است. بدین ترتیب میزان خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخل از ۲۸ درصد در سال ۹۷ به ۴۸ درصد در امسال ارتقا می‌یابد.

سروی زرگری تصریح کرد: در واقع با توجه به حمایت‌های دولت در حوزه بیمه، تأمین نهال توت رایگان، آموزش بهره‌برداران و کارشناسان در سطح استان‌ها، احیا و بهسازی باغ‌های توت و تلنبارهای پرورش کرم ابریشم، حمایت‌های مربوط به خرید توافقی از سوی سازمان تعاون روستایی و افزایش قیمت تضمینی خرید پیله تر ابریشم، صنعت نوغانداری رونق می‌یابد و این قابلیت وجود دارد که در عرض یک برنامه ۴ ساله کل نیاز کشور به ابریشم در داخل تولید شود.

وی بیان کرد: افزایش صرفه اقتصادی موجب جلب‌توجه روستاییان به فعالیت نوغانداری می‌شود و ما برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کنیم. با توجه به اینکه استان‌هایی چون گیلان و مازندران در گذشته تجربه ۲ بار پرورش کرم ابریشم در سال را داشته‌اند، سال گذشته بعد از ۲۳ سال وقفه، پرورش کرم ابریشم در ۱۰ استان کشور، دو بار در سال اتفاق افتاد که تجربه بسیار ارزشمندی بود و این روند امسال ادامه می‌یابد.

ضرورت توسعه نوغانداری

کارشناس ارشد مرکز تحقیقات ابریشم کشور هم اظهار کرد: امروزه جوان‌ها خیلی تمایلی به فعالیت در عرصه نوغانداری ندارند یا اگر از قبل حضور داشتند، این فعالیت تداوم نداشته است. درواقع نوغاندارها عموماً از افراد مسن هستند، چراکه نوغانداری به‌عنوان یک کار جانبی کشاورزی تلقی می‌شود و این موضوع ممکن است برای جوانان که در کسب موفقیت عجول هستند، جذابیت نداشته باشد. عامل دیگر به‌ویژه در گیلان بحث ارزش‌افزوده‌ای است که زمین‌ها یافته‌اند و با افزایش تغییر کاربری بخش زیادی از توتستان‌ها از بین رفته‌اند.

معین‌الدین مواج پور بیان کرد: تمایل به محصولات دیگر کشاورزی نظیر تولید چوب صنعتی که پربازده هستند نیز از دیگر دلایل کاهش رغبت به نوغانداری محسوب می‌شود؛ از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد قیمت پیله است، البته در چند سال اخیر با توجه به کاهش تولید پیله در کشور و از سویی اقتصادی نبودن واردات پیله و ابریشم از خارج به‌صورت قانونی و غیرقانونی، تولید داخل جهش خیلی خوبی داشته، اما در سال‌های قبل‌تر این‌گونه نبوده و مصرف‌کننده‌های نهایی ترجیح می‌دادند با قیمت‌های پایین‌تر پیله یا ابریشم از خارج وارد کنند.

وی بیان کرد: برنامه‌های متعددی برای احیای نوغانداری و در ادامه ورود به فاز توسعه در دستور کار قرارگرفته یا در حال اجراست. زمانی در کشور حدود ۲۰۰ هزار جعبه تخم نوغان توزیع و پرورش داده می‌شد، اما تقریباً ۷ سال قبل به حدود ۲۸ هزار جعبه رسید. زمانی در لنگرود و شلمان به‌تنهایی بالای ۴۰ هزار جعبه تخم نوعان پرورش می‌دادند درحالی‌که هم‌اکنون در کل کشور حدود ۴۰ هزار جعبه تخم نوغان پرورش داده می‌شود.

مواج پور گفت: تولید و توزیع نهال توت رایگان با یارانه‌های دولتی؛ افزایش قیمت پیله در دو سه سال اخیر؛ تقویت بیمه‌های کشاورزی در نوغانداری و ثابت ماندن قیمت تخم نوغان در بیش از ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته با. جود نرخ تورم کشور، همه سیاست‌هایی تشویقی هستند که باعث شده شیب نزولی مصرف تخم نوغان در کشور رفع و مقداری هم صعود داشته باشیم. امسال حدود ۴۵ هزار جعبه تخم نوغان در سطح کشور توزیع‌شده و حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته است. همچنین با توجه به پیش‌بینی‌هایی که مبنی بر تداوم شرایط یکی، دو سال گذشته در مورد نرخ پیله در کشور وجود دارد، ممکن است این روند افزایشی در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

اهمیت به روز کردن نوغانداری در روستاها

مدیر مدرسه‌ای که در روستای لپوندان شهرستان شفت به نوغانداری می‌پردازد، گفت: ۳۵ سال است که نوغاندارم و ۲۲ سال است که به‌عنوان نماینده کشاورزان در چند محل، سالی ۱۸۰ تا ۲۵۰ جعبه تخم نوغان توزیع می‌کنم. البته افراد دیگری هم هستند که به توزیع تخم نوغان بین کشاورزان می‌پردازند، چراکه بسیاری از کشاورزان هم‌زمان در فصل بهار به شالی‌کاری، باغ چای و دامپروری می‌پردازند و فرصت ندارند که خودشان برای دریافت جعبه‌های تخم نوغان بروند.

رمضان دشت‌پیما گفت: قطب اول نوغانداری در گیلان، لنگرود و سپس شفت است، در این میان روستای لپوندان با پرورش نزدیک به ۷۰۰ جعبه تخم نوغان در حال حاضر رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: بعضی کشاورزان درختان توت خود را ازدست داده‌اند و در مواردی هم نوغانداران با شیوه اصولی کار نمی‌کنند یا از «تلنبار» مناسبی برای پرورش کرم ابریشم برخوردار نیستند.

دشت‌پیما ادامه داد: حدود ۳۰ نفر از خانم‌هایی که به فضای مجازی دسترسی دارند را به اداره جهاد کشاورزی معرفی کردیم که این افراد مشغول دریافت آموزش هستند. من و همسرم نیز چند دوره به‌صورت حضوری در زمینه ترویج و آموزش فعالیت داشته‌ایم.

وی گفت: درآمد نوغانداری مناسب است، اما اگر نوغاندار از دستگاه‌های تبدیلی برخوردار باشد و بتواند مرحله تبدیل پیله به نخ را انجام دهد از درآمد بیشتری بهره‌مند شده و رغبت به نوغانداری افزایش می‌یابد.

دشت‌پیما افزود: در واقع کسانی که پیله را از ما می‌خرند و ادامه فعالیت تبدیل پیله به نخ را انجام می‌دهند، درآمد بهتری دارند. همچنین اگر شرایط دریافت وام‌های کم‌بهره برای روستاییان سخت نباشد، می‌توانند از این تسهیلات برای ساخت «تلنبار» مناسب و به کار بردن شیوه اصولی نوغانداری استفاده کنند و بازدهی کارشان را افزایش دهند. باید تلاش کرد تا جوانان برای پرداختن به این فعالیت ترغیب شوند تا نوغانداری سنتی در مسیر به‌روز شدن قرار گیرد.

کد خبر 509511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha