پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵
۰ نفر

در حالی که کتاب‌فروشی‌های فرانسه هنوز بسته‌اند و منتظر تا ۱۱ ماه می فرابرسد و امکان شروع به کار مجدد را به دست آورند٬ از یک سرویس جدید آنلاین برای سفارش کتاب بهره گرفته‌اند.

کتابفروشی های فرانسه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک سرویس جدید سفارش آنلاین کتاب در فرانسه به کتاب دوستان این امکان را می‌دهد تا کتاب‌های مورد علاقه‌شان را به صورت آنلاین سفارش بدهند.

با وجود شیوع بیماری کرونا و بسته بودن کتاب‌فروشی‌ها تا ۱۱ ماه می (۲۲ اردیبهشت) ٬ خرید کتاب در کتاب‌فروشی‌ها با استفاده از یک سرویس آنلاین دوباره ممکن شده است.

کتاب‌فروشی‌ها از جمله خدماتی هستند که برای مهار شیوع کرونا از ۱۷ مارس در فرانسه تعطیل شده‌اند و به همین دلیل با آسیب زیادی روبه رو شده‌اند.

بر اساس مطالعه‌ای که از سوی موسسه GFK انجام شد و به تازگی مجله آنلاین «لیور ابدو» اقدام به چاپ آن کرد٬ فروش کتاب‌فروشی‌های فرانسه تا هفته پنجم شیوع ویروس کرونا٬ برابر یک سوم همین مقطع در سال ۲۰۱۹ بوده است. به این ترتیب باید گفت در یک سال فعالیت کتاب‌فروشی‌ها با کاهش ۶۸.۹ درصد روبه رو می‌شوند.

این در حالی است که کتاب‌فروشی‌ها و ناشران از جمله مشاغلی هستند که در میان مشاغل شکننده جای می‌گیرند. به همین دلیل شماری از کتاب‌فروشان تصمیم گرفته‌اند بدون اینکه کارمندان یا خوانندگان شان را به خطر بیندازند٬ امکانی فراهم کنند تا مخاطبان کتاب‌هایی را که پیش از این محدودیت منتشر شده بودند٬ به دست آورند.

به این منظور برخی از کتاب‌فروشی‌های کوچک یک هفته‌ای است که به جز روزهای تعطیل دو ساعت در روز درهای مغازه‌هایشان را باز کرده‌اند.

کتاب فروشی مونته لیر در پاریس با بسته بودن کتابفروشی گردش مالی برابر ۶۰ تا ۷۰ هزار یورو را از دست داده‌است و در همین حال مجبور است اجاره مغازه را بپردازد و دستمزد دو کارگر پاره وقت را نیز پرداخت کند.

راهی که کتاب فروشی‌ها انتخاب کرده‌اند این است که سفارش خرید کتاب را به صورت آنلاین دریافت می‌کنند و خریدار با استفاده از گواهی خروج برای خرید مواد ضروری برای دریافت آن به در کتاب‌فروشی مراجعه می‌کند و کتاب خود را تحویل می‌گیرد.

جای سوال نیست که اجازه ورود به کتابفروشی٬ قدم زدن در لابه‌لای قفسه‌ها و بالا و پایین کردن کتاب‌ها؛ به طور خلاصه امکان لذت بردن از فضای داخل کتاب‌فروشی وجود ندارد.

در این کتاب فروشی دو مدیر آنَ با ماسک‌هایی که خودشان در خانه تهیه کرده‌اند صورتشان را پوشانده‌اند و به مشتریان خود خوشامد می‌گویند. آن‌ها میز گرد کوچکی را در برابر ورودی کتاب‌فروشی گذاشته‌اند که مرتب ضدعفونی می‌شود و یک دستگاه پز پرداخت بانکی روی آن جای دارد. مشتری کتابش را دریافت می‌کند٬ کارت می‌کشد و می‌رود.

مدیر این کتاب‌فروشی معتقد است خوب است که مردم به این شرایط عادت کنند چون حتی بعد از ۱۱ ماه می و بازگشایی کتاب‌فروشی‌ها٬ باز آنها تا مدت‌ها نمی‌توانند در یک زمان٬ پذیرای مشتری زیادی در داخل مغازه باشند.

این طرح که به عنوان «کلیک و کولکت» یا «کلیک و جمع کردن» از آن یاد شده در کتاب‌فروشی‌های متعددی به مورد اجرا درآمده است و مجله «لیو ابدو» برای حمایت از این ابتکار٬ جایگاه چنین کتاب‌فروشی‌هایی را در نقشه برای مخاطبان تعیین کرده است. تا دوشنبه صبح ۲۱۹ کتاب‌فروشی تصمیم گرفتند وارد این چرخه شوند.

رییس اتحادیه کتابفروشیان در این باره افزوده است که از نظر اقتصادی فعالیت فروش بشدت کاهش یافته است و این باعث جبران خسارت نمی‌شود.

۳۲۰۰ کتاب‌فروشی مستقل در فرانسه در انتظار کمک‌های مالی دولتی برای جلوگیری از تعطیل شدن این مراکز هستند. به همین دلیل رییس اتحادیه کتاب‌فروشان معتقد است باید صندوقی مشترک برای کمک به کتاب فروشان دایر شود.

وی تاکید دارد که تا پایان سال حتی اگر شرایط کار عادی شود٬ نمی‌توان این ضرر را جبران کرد.

کد خبر 509164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha