معاون وزیر بهداشت اعلام کرد مرحله اولیه مطالعات پلاسما درمانی برای کرونا انجام شده است و در صورت موثر شناخته شدن این روش زیرساخت مناسبی برای آن وجود دارد.

دکتر جان‌بابایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا  دکتر قاسم جانبابایی، معاون وزیر بهداشت روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت در یک ارتباط ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران گفت: «فاز اولیه مطالعاتی پلاسما درمانی انجام شده است اما تحلیل و مطالعات ما کامل نشده است. در صورتی که این روش درمانی موثر شناخته شود، ‌ زیرساخت مناسبی برای آن در ایران وجود دارد؛ چرا که ایران در حوزه اهدای خون و فرآورده‌های خونی اوضاع مناسبی دارد.»

معاون وزیر بهداشت افزود: «این تحقیق تاکنون روی ۶۰ بیمار انجام شده است و نتایج آن در حال آنالیز است و روی ۲۰۰ بیمار دیگر نیز تحقیقات شروع شده است امیدواریم بتوانیم به زودی درباره این روش درمانی قضاوت مناسبی داشته باشیم.»

جان بابایی همچنین با اشاره به روند نزولی ابتلا به کرونا در ایران گفت: «اکنون ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی خالی است.»

  • احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان وجود دارد؟

وی در مورد احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا، ‌ اظهار کرد: تاکنون دو مطالعه محدود با تعداد نمونه‌های کم در ژاپن و کره جنوبی‌انجام شده است که بر اساس آن  اعلام کردند که در بین ۱۰ یا ۱۵ نفر از مبتلایان قبلی، این بیماری دوباره مشاهده شده که مطالعه قابل اطمینانی نیست و این موضوع هنوز ثابت نشده است. هنوز دانش ما درباره این بیماری تکمیل نشده است؛  حداقل باید یکی دوسال از این بیماری بگذرد تا ببینیم آیا افراد مبتلا دوباره مبتلا می‌شوند یا خیر.  

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد کودکان جان باخته بر اثر ابتلا به کرونا بیان کرد: تاکنون کمتر از ۱۰ کودک بر اثر کرونا فوت کرده‌اند که همه آنها نیز بیماری زمینه‌ای خونی، تنفسی و... داشتند، یعنی کودکان سالمی نبودند که متاسفانه به خاطر بیماری زمینه توان ایمنی پایینی داشتند و فوت کردند.

  • تست سرولوژیک کرونا

جان‌بابایی در خصوص انجام تست سرولوژیک یا آنتی‌بادی کرونا گفت: این تست در مراحل تحقیقی قرار دارد و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.  ما تست‌های سرولوژیک را در ۲ استان به صورت پایلوت در بهبودیافتگان کرونا انجام می‌دهیم و از افراد مبتلا، خانواده‌های آن‌ها و کادر درمان تست گرفتیم که به زودی نتایج اپیدمیولوژی حاصل را اعلام می‌کنیم. همچنین در بازگشت به کار بهبودیافتگان کرونا پس از گذشت زمان بیماری، تست منفی PCR و تست سرولوژی را ملاک قرار می‌دهیم.

  • سرانجام داروهای "رمدسیویر" و " فاویپیراویر"

جان‌بابایی در خصوص پروتکل‌های درمانی بیماری کرونا در ایران، بیان کرد: اکنون ۶ پروتکل تشخیصی و درمانی کرونا ابلاغ شده است. آخرین پروتکل درمانی سه روز قبل ابلاغ شد و کماکان تجویز داروی کلروکین در این پروتکل وجود دارد. مطالعات بر داروهای "رمدسیویر" و " فاویپیراویر" ادامه داد. این موضوع که "رمدسیویر" داروی قطعی درمان کرونا باشد رد شده است و در مورد هر دو دارو تاکنون تحقیقات بر این موضوع اشاره دارد که می‌توانند مدت دوره بیماری را کاهش دهند.

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای درمان افرادی که به دنبال شیوع کرونا دچار افسردگی شده‌اند، گفت: نقش وزارت بهداشت در حوزه روانپزشکی است. دستورالعمل‌های مقتضی برای افرادی که به دنبال عوارض ناشی از کرونا به افسردگی مبتلا شده‌اند به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که تنها شامل حال افرادی است که به دنبال بروز کرونا به این مشکل دچار شده‌اند.

  • ۷۰۰ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در زنان باردار

جان‌بابایی گفت در بحران کرونا نزدیک به یک میلیون مراقبت به کمک همکاران ماما داشتیم و بیش از ۷۰۰ مورد موارد مشکوک و قطعی کرونا در خانم‌های باردار داشتیم که همه آنها به سلامت زایمان کردند. همچنین نزدیک به ۳۰۰ ماما به کرونا مبتلا شدند.

  • تاثیر جریان هوا بر شیوع کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر ریزگردها بر کرونا، افزود: تاثیر ریزگردها روی کرونا ثابت نشده است، اما هر جا جریان هوا نباشد احتمال ابتلا را بالا می‌برد. فضاهایی که از خنک کننده‌ها و کولرهای آبی استفاده می کنند یا حتی استفاده از پنکه ممکن است شرایط را بدتر کند.  

کد خبر 509016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha