فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی احمدی‌نژاد هم که خودش را برای رقابت با میرسلیم و قالیباف آماده کرده بارها گفته که جریانی به دنبال مدیریت مجلس از بیرون است. به نظر می‌رسد کنایه او صرفا به حزب مؤتلفه نیست، بلکه بیشتر شورای ائتلاف اصولگرایان را هدف گرفته که متمایل به ریاست قالیباف است.

قالیباف میرسلیم آقاتهرانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، عضو شورای ائتلاف اصولگرایان در کنایه‌ای به حزب مؤتلفه گفته است: «در بیرون پارلمان گروهی تمایل دارند و علاقه‌مند هستند که فلان شخص رئیس مجلس بشود و تلاش هم می‌کنند ولی به هر حال در نهایت این نمایندگان مجلس هستند که باید نظر نهایی را درباره انتخاب رئیس مجلس بدهند. نظردادن بیرون‌مجلسی‌ها با دستوردادن و اینکه گفته شود فلانی باشد و فلانی نباشد فرق می‌کند».

حزب مؤتلفه اخیرا اعلام کرده است تنها شخص شاخص برای ریاست مجلس مصطفی میرسلیم، رئیس شواری مرکزی این حزب است و مؤتلفه از نامزدی او حمایت می‌کند. فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی احمدی‌نژاد هم که خودش را برای رقابت با میرسلیم و قالیباف آماده کرده بارها گفته که جریانی به دنبال مدیریت مجلس از بیرون است. به نظر می‌رسد کنایه او صرفا به حزب مؤتلفه نیست، بلکه بیشتر شورای ائتلاف اصولگرایان را هدف گرفته که متمایل به ریاست قالیباف است. شورای ائتلاف اصولگرایان با ریاست حدادعادل به‌شدت به قالیباف بدهکار است. شهردار سابق تهران در سال ۹۶ به نفع رقیب دیگر کنار رفت و بعدا خودش و یارانش آن را فداکاری نامیدند مشخص است که در ازای آن فداکاری او حالا ریاست مجلس را طلب کند. کسی که سه بار بختش را برای ریاست‌جمهوری آزموده و صندلی پاستور را حق خود می‌داند قطعا به کمتر از صندلی ریاست بهارستان راضی نمی‌شود. قالیباف اصلا به مجلس آمده که رئیس شود و اگر نمی‌خواست رئیس شود، یقینا دلیلی نداشت که این همه خود را به زحمت بیندازد و تلاش کند. 

  • حمایت زیرپوستی صدا و سیمایی‌ها از قالیباف

باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری اصولگرا و وابسته به صداوسیما در گزارشی درباره ویژگی‌های رئیس مجلس و اینکه از میان نامزدهای موجود کدام یک برای ریاست مناسب‌تر هستند نوشته: «نکته روشن در مورد رئیس مجلس این است که باید حلم داشته باشد، باید به قوانین کشور از جمله قانون اساسی آگاهی داشته و به عملکرد مجلس (اعم از بخش‌های اداری و مالی) دقت داشته باشد. توقع از رئیس مجلس این است که از طیف خاصی خط نگیرد، زیرا اگر قرار باشد رئیس مجلس تحت تأثیر طیف‌های مختلف باشد در مجلس به نفع مردم کاری صورت نخواهد گرفت. همه می‌دانند که کار برای مردم زمانی صورت می‌گیرد که رئیس مجلس عضو هیچ حزب، باند و جناحی نباشد. اقتدار، شجاعت، عدم محافظه‌کاری و عدم تعارف هم از جمله ویژگی‌های دیگری است که رئیس قوه مقننه باید داشته باشد، همه گزینه‌هایی که برای ریاست مجلس مطرح شده‌اند به کنار؛ اما رئیس مجلس علاوه بر صلاحیت‌های عمومی باید فردی نترس بوده و از اقتدار لازم برخوردار باشد.
ادعای مطرح‌شده از سوی باشگاه خبرنگاران درباره عدم وابستگی رئیس مجلس به هیچ خط و حزب و باند و جناح اگرچه طنزواره انشاگونه‌ای بیش نیست، درحالی که همه گزینه‌های ریاست مجلس از چهره‌های شاخص جناح اصولگرا هستند. پایگاه محکم اصولگرایی دارند و با فهرست ائتلاف اصولگرایان وارد مجلس شده‌اند و سال‌ها از قِبل وابستگی به این جریان سیاسی از پله‌های قدرت بالا آمده‌اند، اما شاید از میان آنها دو چهره یعنی میرسلیم و آقاتهرانی مشخص‌تر از دیگران برچسب حزبی دارند یکی از مؤتلفه برخاسته و حزبش هم او را شخص شاخص برای ریاست مجلس دانسته و دومی هم دبیرکل جبهه پایداری است. به نظر می‌رسد باشگاه خبرنگاران جوان زیرپوستی از قالیباف حمایت کرده است.

  • مصاف میرسلیم برای وزن‌کشی با قالیباف

به نظر می‌رسد یکی از رقبای سرسخت قالیباف البته با شانسی بسیار کمتر مصطفی میرسلیم است. اگرچه نه او نه آقاتهرانی و نه حتی دیگران رقبای پرقدرتی برای قالیباف نیستند منتها هر کدام از اینها تمایل دارند که در مجلس یک وزن‌کشی انجام دهند و به نوعی وزن خودشان را در مجلس بسنجند. بنابراین اختلافاتشان بیشتر از ناحیه سهم‌خواهی و وزن‌کشی است.

در همین وزن‌کشی، میرسلیم در دفاع از خود برای نشستن بر صندلی ریاست مجلس مدعی شده است که به دنبال بازگرداندن مجلس به جایگاه اصلی‌اش است: «برای آن کوشش خواهم کرد و امیدوارم نمایندگان محترم به این مهم توجه لازم را مبذول دارند. به طور خلاصه کرسی ریاست مهم نیست، احقاق حق ضایع‌شده مجلس اهمیت دارد».

او در واکنش به این سؤال که حزب مؤتلفه به دنبال دخالت در مجلس است، گفته: «مؤتلفه حزب باسابقه‌ای است که از هیچ جان‌فشانی و فداکاری‌ای در ۶۰ سال گذشته برای پیروزی انقلاب و سپس حفظ ارزش‌های انقلاب دریغ نکرده و همواره خواهان ارتقای ارکان کشور از این منظر بوده و کاری هم که اخیرا انجام داده، پس از بررسی صلاحیت‌های نامزدها و مشورت‌های سیاسی لازم و بدون هیچ‌گونه شائبه تطمیع، صرفا ارائه پیشنهادی به نمایندگان محترم بوده آن هم نه با قصد تحمیل رأی خود بر آنها و این نوع اقدام شفاف که در مقابل روش‌های مبتنی بر اغوا و زدوبند و پنهان‌کاری‌های سیاسی است، برازنده چنان حزبی است».
در حالی که شنیده شده قالیباف در جمع‌های خصوصی گفته هدفش از ورود به مجلس نشستن بر صندلی ریاست مجلس است و لابی‌ها و رایزنی‌های خود را از مدت‌ها پیش هم آغاز کرده اما میرسلیم در پاسخ به این سؤال که شانسش از قالیباف کمتر است گفته: «تا آنجا که من خودم از زبان ایشان شنیدم چنین ادعایی مطرح نشده و ایشان هم مانند بقیه تابع رأی اکثریت است و جز این نمی‌تواند باشد. به نظرم نمی‌رسد که در این شرایط، کسی به دنبال شانس باشد بلکه همه ما نامزدها باید برای خدمت در هر جایگاهی که باشیم ابراز شیفتگی کنیم».

کد خبر 508996

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    0 0
    جناب اقای میرسلیم ، شخص معتبری برای ریاست منطقی و معتدل مجلس شورای اسلامی یک دست و خدمتگزار است .