مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد زنانی که هر روز آسپیرین می‌‌خورند، ممکن است تا 16 درصد کمتر در معرض شایع‌ترین سرطان پستان قرار گیرند.

 حدود 75 درصد موارد سرطان پستان را سرطان‌های دارای گیرنده استروژنی- هورمون جنسی اصلی در بدن زنان - تشکیل می‌دهند.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز بررسی دانشمندان آمریکایی نشان داده است که تنها آسپیرین خطر این شکل از بدخیمی پستان را کاهش می‌دهد و سایر مسکن‌ها دارای چنین خاصیتی نیستند.

دکتر گچن گیراچ، پژوهشگر پیشگیری از سرطان در موسسه ملی سرطان و سرپرست این تحقیق در این باره گفت: "تحقیقات زیادی در مورد رابطه میان "داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی" (NSAIDs) - داروهایی مانند آسپیرین، بروفن و مفنامیک اسید- و سرطان انجام شده است،[آسپیرین خطر سرطان پستان را می‌‌کاهد] اما ما می‌خواستیم این موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم و دریابیم آیا تاثیر این داروها بر حسب نوع آنها متفاوت است یا نه."

گیراچ و همکارانش داده‌های به دست آمده از بیش از 127000 زن در سنین میان 51 تا 72 بدون سابقه سرطان را مورد بررسی قرار دادند. این زناان در یک بررسی بزرگتر در مورد سرطان در موسسه‌های ملی سرطان آمریکا شرکت کرده بودند.

آسپیرین جزء گروهی از NSAID‌ها قرار می‌گیرد که بر خلاف گروه دیگری از NSAIDها – مانند ناپروکسن- بر یک آنزیم کلیدی دخیل در روند التهاب به نام سیکلواکسیژناز (COX) اثر بازگشت‌ناپذیر دارند و آن را به طور دائمی مهار می‌کنند.

این تحقیق نشان داد در مجموع داروهای NSAID بر خطر کلی سرطان پستان تاثیری ندارد. اما مصرف روزانه آسپیرین باعث 16 درصد کاهش در خطر تومورهای پستانی دارای گیرنده استروژن شده بود، اما آسپیرین در مورد سرطان‌های پستان بدون گیرنده استروژن چنین تاثیری نداشت.

به گفته کارشناسان این یافته می‌تواند کاربردهای مهمی از لحاظ پیشگیری سرطان داشته باشد، اما هنوز خیلی رود است که که به زنان توصیه کرد که برای پیشگیری از سرطان پستان آسپیرین مصرف کنند و تحقیقات بیشتری برای اثبات قطعی این اثر آسپیرین انجام شود، به خصوص اینکه خود مصرف مداوم آسپیرین هم می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.[چه کسانی نباید داروهای آسپیرینی بخورند]

کد خبر 50842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز