ساکنان مناطق جنوبی پایتخت اغلب از محله خود و امکانات آن رضایت کامل ندارند.

آبادان

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی: علاوه بر گلایه‌مندی از کمبود امکانات رفاهی نسبت به مناطق شمالی شهر، از تأخیر مسئولان در پاسخگویی به مطالبه‌ها و نیمه‌تمام ماندن برخی از پروژه‌ها نیز شکایت می‌کنند. در این میان ارتقای قابل توجه بودجه سال۱۳۹۹ شهرداری منطقه۱۹ با هدف سرعت‌بخشیدن به اجرای طرح‌ها اتفاق مهمی است که «نیما پروین» معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهرداری منطقه در این گفت‌وگو به بیان جزئیات آن می‌پردازد. 

 نسبت به سال گذشته چنددرصد به بودجه شهرداری منطقه۱۹ اضافه شده است؟ 
با اضافه شدن ۴۷درصد به بودجه شهرداری منطقه و احتساب ۳پروژه که در بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های زیرنظر شهرداری مشخص شده است، در مقایسه با سال گذشته ۷۱درصد افزایش بودجه داشته‌ایم. 
 چه عواملی در رشد قابل توجه بودجه شهرداری منطقه نقش داشته است؟ 
در سال‌های گذشته مناطق جنوبی شهر به‌خصوص منطقه۱۹ معمولاً در بخش بودجه مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که این منطقه در بحث‌های عمرانی و زیرساختی نیازمند توجه بیشتری بوده است. علاوه بر رایزنی‌های شهردار منطقه برای طرح موضوع پروژه‌های متعدد، عملکرد مثبت منطقه در سال گذشته به‌ویژه در حوزه فنی و عمرانی تأثیر بسزایی در افزایش بودجه سال‌جاری داشته است. نگاه مثبت و توجه ویژه اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مدیران شهرداری تهران به مناطق جنوبی پایتخت هم موضوع مهم دیگری است که در ایجاد تحول در منطقه مؤثر خواهد بود. 
 وضعیت بودجه هریک از معاونت‌ها به تفکیک چگونه است؟ 
بودجه حوزه فنی و عمران شهرداری منطقه حدود ۲برابر شده است و در سایر حوزه‌ها افزایشی بیش از میانگین افزایش اعتبار در مناطق مختلف داشته‌ایم. 
 درباره ۳پروژه‌ای که قرار است با بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های زیرنظر شهرداری اجرا شود بیشتر توضیح می‌دهید؟ 
۳طرح مهم و مصوب سال۱۳۹۹ در این بخش وجود دارد که یکی از آنها اجرای فاز یک بوستان ۱۸۰هکتاری ایرانیان است که توسط سازمان بوستان‌ها اجرا خواهد شد. ساماندهی خیابان خلازیل مورد دیگری است که به شرکت ساماندهی اصناف و مشاغل شهرداری تهران واگذار و مورد پایانی بودجه مطالعه و احداث نخستین باغ‌موزه آجر خاورمیانه است که به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران سپرده شده است. 


 افزایش بودجه چه تأثیری بر روند توسعه محله‌های منطقه۱۹ خواهد داشت؟ 
خوشبختانه همه موضوع‌ها و پروژه‌های پیشنهادی طی برنامه‌ریزی محله‌محور و با همفکری شورایاران به‌عنوان نمایندگان مردم انتخاب شده‌اند. برای مثال؛ با ارائه بودجه سال‌جاری قرار است فقر فضای سبز در محله شهید کاظمی با ساخت یک بوستان در این محله رفع شود. آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌های محله شهرک وصال پس از ۸سال از ساخت آپارتمان‌ها، بازسازی و نوسازی خیابان قدیمی سفالگری در محله اسماعیل‌آباد، ساخت بلوار پاییزان و خیابان‌های منتهی به آن در محله دولتخواه هم طرح‌های دیگری است که امسال آغاز شده و بخش اعظم آن پیش خواهد رفت. بسیاری از طرح‌های مهم دیگر هم در دست بررسی و اجرا هستند. تلاش ما این است تا با اجرای هرچه سریع‌تر آنها روند توسعه منطقه را سرعت ببخشیم. 
 اجرای همزمان پروژه‌ها و پاسخگویی به همه درخواست‌های شهروندان حتی با افزایش بودجه هم امکانپذیر نیست. برای جلب رضایت همگانی شهروندان چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ 
با تأکید دکتر «حامد مظاهریان» معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای‌شهر تهران، افزایش تعداد پروژه‌های محله‌ای دردستورکار قرار گرفته است. اجرای این طرح‌ها با وجود مقیاس محدود و صرف هزینه‌ای نسبتاً کم، در ارتقای هویت محله‌ها نقش داشته و رضایتمندی اهالی را به همراه خواهد داشت. 
 چند پروژه محله‌ای در دست اجرا هستند؟ 
طبق دستور شهردار منطقه، پروژه‌های محله‌ای از اولویت‌های ما در سال جاری قلمداد شده و در طول سال نیز با همکاری دفاتر توسعه محله‌ای و شورایاران، به شکلی از برنامه‌ریزی مشارکتی برای شهروندان دست یافته و با توجه به نیازهای اعلامی آنها، پروژه‌های محله‌ای را تعریف خواهیم‌ کرد. طی این جلسات ۶۰طرح محله‌ای انتخاب و مطرح شده است. بخشی از این پروژه‌ها سال گذشته برای اجرا ابلاغ شده‌اند و بخشی نیز امسال توسط سازمان‌های مختلف شهرداری تهران اجرایی خواهد شد. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به ساماندهی، بهسازی و تجهیز بوستان‌های نعمت‌آباد، امام خمینی(ره) و نسترن، جدول‌کاری و پیاده‌روسازی خیابان بینا در محله دولتخواه شمالی و پیاده‌روسازی خیابان شهید صمدی در محله شریعتی جنوبی اشاره کرد. در ضمن ادامه عملیات عمرانی ساختمان مساجد اثنی‌عشر(ع)، صاحب‌الزمان(عج) و حضرت ابوالفضل(ع) نیز جزء پروژه‌های منطقه در سال‌جاری به حساب می‌آید که جزو درخواست اهالی و اعضای شورایاری محله‌ها بوده و در بودجه منطقه دیده شده است. 

کد خبر 508302

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha