یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

تهمینه حدادی: من و 16و سنجاق‌قفلی به مؤسسه فرهنگی هنری صبا، که ساختمان بزرگی است، آمدیم

اینجا یکی از نمایشگاه‌های بزرگ هنری چند سال اخیر در حال برگزاری است. ماجرا از آنجا آغاز شد که گزارشگر 16+8 در یک عصر دل‌انگیز اردیبهشت هنگام گذر از خیابان‌های تهران با پوستر این نمایشگاه روبه‌رو شد و تصمیم گرفت به تنهایی عازم این نگارخانه بزرگ شود، اما ناگهان سایه دو موجود را در اطراف خود حس کرد.

از آنجایی که 16 و سنجاق‌قفلی تصمیم گرفته بودند تا هیچ‌گاه گزارشگر را تنها نگذارند، دست به تعقیب او زده بودند تا مبادا او یواشکی به نمایشگاه‌ها سر بزند.

این شد که گزارشگر 16+8 فهمید که حتی نمی‌تواند یک روز هم به‌تنهایی از هوای اردیبهشت استفاده کند و تا ابد هم قرار است با غرغرهای 8 بسازد و سنجاق قفلی و 16 نیز تا 200 سال آینده - اگر گزارشگر تا آن موقع زنده بماند!- او را ترک نمی‌کنند. این شد که امروز آنها به این مؤسسه آمده‌اند و قرار است تا بعدازظهر همه این آثار را تماشا کنند.

* نمایشگاه از طبقه همکف شروع می‌شود و تا طبقه چهارم مؤسسه، چه در سمت شمالی و چه در سمت جنوبی ساختمان، ادامه دارد.اینجا 50 نگارخانه ایران دور هم جمع شده‌اند.

روابط عمومی این مؤسسه، که وابسته به فرهنگستان هنر است، اعلام کرد که این مجموعه، که آثار منتخب گالری‌های هنری تهران و دیگر استان‌هاست، با هدف درک اقتصاد هنر و یادآوری لزوم حمایت جدی از تولیدات هنری و پشتیبانی از هنرمندان برگزار شده است.

سنجاق‌قفلی که حسابی در شناختن گالری‌های تهران خبره شده است، می‌گوید: «نگارخانه‌های آتش‌زاد، سیحون، شیث، دی، هما، الهه و مهر همه اینجا جمع شده‌اند!»
و بعد توضیح می‌دهد که صاحبان گالری‌های تهران، که اغلب هم اسم خودشان را روی نگارخانه‌ها گذاشته‌اند،  هنرمندان بزرگی هستند که ...

در این گیرودار 16 هم خودش را می‌اندازد وسط بحث و می‌گوید:«آنها بهترین کارهای هنرمندان را که سال 86 در نگارخانه‌هایشان به نمایش درآمده‌اند، انتخاب کرده‌اند و آورده‌اند اینجا.»

گزارشگر 16+8 چشم‌غره‌ای به او می‌رود و بازدید از آثار شروع می‌شود.

حبیب الله صادقی ، زهرا رهنورد ، ایران درودی و خیلی دیگر از نقاشان آثارشان در این نمایشگاه به نقاشی درآمده.

16 و سنجاق قفلی شروع می‌کنند به تماشای آثار  و می‌بینند که هنر مدرن  حسابی طرفدار دارد و هنرمندهای زیادی در شهرهای مختلف مشغول خلق آثار هنری‌اند. 16 و سنجاق‌قفلی البته افسوس می‌خورند که همه آثار نقاشی هستند و می‌گویند کاش می‌شد از دیگر آثار هنری هنرمندها در زمینه مجسمه و سفال و... هم استفاده کرد. اما روابط عمومی صبا می‌گوید که هدف آنها ایجاد یک گنجینه از نقاشی معاصر بوده است و بدین ترتیب  16 و سنجاق‌قفلی کلی خجالت می‌کشند که چرا در کارهای هنری دخالت کرده‌اند و شروع می‌کنند به تجزیه و تحلیل آثار. یکی از نقاش‌ها در سبک آبستره‌ کار کرده و دیگری با سبک پست مدرن. بعضی از نقاشی‌ها هم  قطع‌شان خیلی بزرگ است. هرکدامشان هم یا مربوط به نقاش‌های قدیمی‌اند یا نقاش‌های خوب جوان.

سنجاق‌قفلی در ادامه اظهاراتش می‌گوید که این نقاشی‌ها از بین دیگر نقاشی‌های هنرمندها انتخاب شده‌اند و بهترین آثار آنها هستند، به همین دلیل این نمایشگاه اهمیت خاصی دارد و گزارشگر 16+8 می‌فهمد که انگار با آغاز سال جدید همگی حسابی منتقد هنری شده‌اند... و بدین ترتیب به تماشای بقیه نمایشگاه ادامه می‌دهند.

این نقاشی‌ها قرار است تا بیستم اردیبهشت87 بر دیوارهای مؤسسه صبا که در تقاطع خیابان ولیعصر و طالقانی است، نمایش داده شوند.

کد خبر 50818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز