پدر نخست‌وزیر انگلیس، نویسنده رمان ویروس ماربرگ منکر فرصت‌طلب بودنش در دوران شیوع کروناست.

استنلی جانسون

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از گاردین، روشن است که چرا این رمان می‌تواند برای این زمانه جذاب باشد؛ این رمان یک ویروس کشنده و رازآمیز دارد، جستجوی سخت برای یافتن واکسن و فضایی تیره از بی‌صداقتی سیاستمداران. در این داستان یک میمون سبز هم هست. اما اینکه استنلی جانسون، پدر بوریس جانسون، کتاب ۴۰ سال پیشش را می‌خواهد دوباره منتشر کند، مسئله دیگری است.

این کتاب علمی-تخیلی قدیمی، مبتنی بر شیوع بیماری واقعی در آلمان ۱۹۶۰ نوشته و در سال ۱۹۸۲ منتشر شده است. 

داستان کتاب درباره مسائل پزشکی و محیط‌زیستی است و در آن به معامله غیرقانونی حیوانات وحشی، صاحبان فاسد شرکت‌های دارویی، سرویس اطلاعاتی و امنیتی شوروی KGB و استیصال رئیس جمهور ایالات متحده در کنترل وضعیت پرداخته شده است.

در کتاب جانسون، نیویورک، معادل ووهان امروز است و ویروس از باغ وحش برانکس نیویورک به بیرون سرایت می‌کند. همه کشورهای جهان، ورود هواپیماهای امریکایی به کشورشان را ممنوع می‌کنند و سفرها به این کشور لغو می‌شود. شخصیت‌های اصلی داستان درگیر جستجویی طولانی برای پیدا کردن گونه‌ای نادر از میمون به نام میمون سبز هستند که منشا ویروس بوده است. 

این نویسنده معتقد است رمان او یک اثر پیشگویانه است، چرا که طرح آن هم بر یک جست‌وجوی سخت برای یافتن واکسن بیماری بنا شده است: «فکر نمی‌کنم این رمان دور از واقعیت باشد، به اتفاقاتی که در دنیا می‌افتد، نگاه کنید.»

جانسون فرصت‌طلبانه بودن انتشار دوباره کتابش در این روزها را رد می‌کند و می‌گوید: «من یک نویسنده حرفه‌ای هستم. آیا برای روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران نوشتن درباره ویروس کرونا فرصت‌طلبی است؟»

او معتقد است در کتابش برای این روزها درس‌هایی وجود دارد و امروز باید برای پیدا کردن منشا بیماری بیشتر تلاش کرد. 

او می‌گوید: «به جای تمرکز بر بازار ووهان، فکر می‌کنم مردم باید به دنبال انتشار ویروس از طریق حیواناتی باشند که در آزمایشگاه‌ مخفی ووهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.» باید در نظر گرفت که دونالد ترامپ بارها در ادعاهایی اثبات نشده، تقصیر انتشار ویروس را بر گردن انستیتوی تحقیقاتی ویروس‌شناسی ووهان انداخته است.

جانسون ادامه می‌دهد: «و بعد البته رقابتی جهانی برای پیدا کردن خاستگاه حیوان یا حیوانات و ساخت واکسن نجات‌دهنده دنیا در سریع‌ترین زمان ممکن شکل می‌گیرد.»  

جاناتان لوید، نماینده ادبی جانسون سعی می‌کند ناشران به خرید این اثر ترغیب کند. اثری که آن را «پیشگویی غیرقابل انکار و تریلری هوشمندانه» معرفی می‌کند.

این کتاب یک بار دیگر هم در سال ۲۰۱۵ با عنوان ویروس در ایالات متحده به چاپ رسید. مرورهایی که بر آن نوشته شده، پراکنده و آشفته است. نقدها در سایت Goodreads خوانندگان کتاب دامنه‌ای از کسانی است که آن را پسندیده و «بی‌وقفه خوانده‌اند» و دیگرانی که چندان از آن خوششان نیامده است: «برای آن که حماقت داستان بیشتر از این اذیتم کند، بعد از خواندن یک سوم از کتاب، ناتمام گذاشتمش.»

کد خبر 507800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha