پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

واکسن‌های غیرفعال ساخته‌شده توسط یک گروه تحقیقاتی در چین برای مبارزه با کرونا روی برخی از حیوانات جواب مثبت داده و مؤثر بوده است. 

واکسن چینی

به گزارش همشهری آنلاین، فارس به نقل از سی‌جی‌تی‌ان نوشت: گروهی تحقیقاتی به رهبری چین به تازگی در یک مطالعه اعلام کرده است که واکسن‌های غیرفعال ساخته‌شده توسط آن‌ها برای ویروس کرونا روی ماکاک‌های رزوس (میمون‌های رزوس) و سایر گزینه‌های غیرانسانی مانند موش‌ها مؤثر و ایمن‌اند.

همچنین این مطالعه حاکی از آن است که این واکسن‌ها قادر به ایجاد یک پاسخ ایمنی هومورال مؤثر در پستانداران غیرانسانی هستند و از آنان در برابر ویروس کرونا محافظت کامل می‌کنند.

این دو واکسن چینی توسط شرکت سینوواک بویاتیک در پکن و انستیتوی محصولات بیولوژیکی ووهان در زیرگروه صنایع دارویی ملی ـ دولتی چین ساخته شده است.

محققان از طریق آنالیز سیستماتیک علائم بالینی، خون‌شناسی و شاخص‌های بیوشیمیایی در ماکاک‌ها نتیجه گرفتند که واکسن ایمن است و نه تقویت عفونت نه تشدید ضعف سیستم ایمنی در مطالعات مشاهده نشده است.

این تیم تحقیقاتی گفتند اگرچه برای تعریف بهترین مدل حیوانات برای مطالعه عفونت کوویدـ۱۹ هنوز خیلی زود است، اما داده‌های تجربی از روش مطالعات برای ساخت واکسن‌های کوویدـ۱۹ برای انسان پشتیبانی می‌کنند.

یانگ ژانکیو، ویروس‌شناس دانشگاه ووهان، گفت: ماکاک‌ها از نظر ژن‌ به انسان نزدیک‌ترند، بنابراین نتایج قانع‌کننده است و پژوهش‌های بیشتری در این زمینه صورت خواهد گرفت.

قرار است در مرحله بعد مرحله اول کارآزمایی بالینی این واکسن روی ۱۴۴ نفر داوطلب برای تعیین بی‌خطر بودن آن برای انسان‌ها انجام شود.

کد خبر 504039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha