جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
۰ نفر

وضعیت ویتامین دی بدن می‌تواند در شدت ابتلا به ویروس کرونا موثر باشد

ويتامين دي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، نتایج مطالعه جدیدی در ایالات متحده آمریکا نشان داد که احتمالا بین کمبود ویتامین دی در بدن و ابتلای شدید به کووید۱۹ رابطه‌ای وجود دارد.

مطالعه دیگری که همزمان از سوی محققان بنیاد تراست بیمارستان ملکه الیزابت و دانشگاه آنگلیای شرقی بریتانیا با بررسی داده‌های ۲۰ کشور اروپایی انجام شد، نتیجه مشابهی را اعلام کرده است.

ویتامین دی که ویتامینی محلول در چربی است، نقشی اساسی در تقویت واکنش‌های ایمنی بدن دارد و از آنجا که در حال حاضر معمولا مواد غذایی مورد استفاده توسط انسان‌ها از ویتامین دی کافی برخوردار نیست، افراد برای تامین ویتامین دی، وابسته به اشعه ماوراء بنفش خورشید هستند. از سوی دیگر مکمل‌های غذایی نیز می‌توانند سطح ویتامین دی بدن را افزایش دهند.

پیش از این در متاآنالیزی که در سال ۲۰۱۷ با اطلاعات ۱۱ هزار بیمار در ۱۴ کشور انجام شد، محققان تاکید کردند که ویتامین دی و مکمل‌های آن می‌تواند از عفونت‌های حاد تنفسی جلوگیری کند. نتیجه این تحقیق نشان داد که مصرف روزانه قرص ویتامین دی می‌تواند باعث کاهش عفونت‌ها شود.

بنابراین طبق تحقیقات چند گروه پژوهشی در سراسر دنیا بسیار محتمل است که ویتامین دی در عفونت‌های مربوط به ویروس جدید کرونا نقش محافظتی داشته باشد.

به این منظور یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی دکتر فرانک لائو، از دپارتمان جراحی مرکز علوم پزشکی دانشگاه ایالتی لوئیزیانا مطالعات گسترده‌ای را در این زمینه بر روی مبتلایان به کووید۱۹ آغاز کردند.

بررسی داده‌های ثبت شده از بیماران در مراکز درمانی این ایالت نشان دهندۀ کمبود قابل توجه سطح ویتامین دی در بدن آنها بوده است.

این سطح کمبود در ۸۴.۶ درصد از مبتلایان بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) و ۵۷.۱ درصد از مبتلایان کووید۱۹ در دیگر بخش‌های بیمارستانی، دست‌کم بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده است.

نکته دیگر اینکه ۱۰۰ درصد بیماران بخش مراقبت‌های ویژه که سنی کمتر از ۷۵ سال داشتند نیز دچار کمبود ویتامین دی بودند.

از سوی دیگر کارلوس کامارگو پژوهشگر تحقیق دوم که در بریتانیا منتشر شده است، درباره نتایج پژوهش گروه خود گفت: «بیشتر مردم می‌دانند که ویتامین دی برای سلامت استخوان و ماهیچه‌ها حیاتی است. تجزیه و تحلیل ما نشان داده است که ویتامین دی برای مقابله با بیماری‌های حاد تنفسی نقش مثبت دارد.»

سطح متوسط و مورد نیاز هر فرد به ویتامین دی حدود ۵۶ نانومول در لیتر است. میانگین سطح ویتامین دی در سالمندان اسپانیایی، ایتالیایی و کشورهای شمال اروپا به ترتیب ۲۶ نانومول در لیتر، ۲۸ نانومول در لیتر و ۴۵ نانومول در لیتر برآورد شده است. سطح زیر ۳۰ نانومول در لیتر به معنی کمبود شدید این ویتامین در بدن است.

در خانه‌های سالمندان سوئیس میانگین ویتامین دی ۲۳ نانومول در لیتر تخمین زده شده است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد تقریبا نیمی از کسانیکه در کانتون تیچینو سوئیس در اثر کووید ۱۹ جان باخته‌اند افراد ساکن خانه سالمندان بوده‌اند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد با وجود اینکه در کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا روزهای آفتابی کم است اما به دلیل سیاست‌های غذایی دولت‌های این کشورها در اضافه کردن ویتامین دی به مواد غذایی، سطح این ویتامین در بدن شهروندان این کشورها بالا است. از طرف دیگر داده‌های جهانی درباره میزان شیوع ویروس کرونا در این کشورها نشان می‌دهد که شهروندان کمتری در شمال اروپا به نسبت کشورهای جنوبی تر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

علاوه بر این دو تحقیق، مطالعه مشابهی نیز در کالج ترینیتی دوبلین ایرلند انجام شده که این مطالعه نیز به تاثیر ویتامین دی در شدت عفونت در کسانیکه مبتلا به کووید ۱۹ شده‌اند اشاره کرده است.

غلات و برخی سبزیجات، کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم‌مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین و ... حاوی مقادیر زیادی از ویتامین دی هستند.

کد خبر 506887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha