منوچهر هادی که در یکی دو سال گذشته پرکارترین کارگردان سینمای ایران بود و این روزها «دل» را در شبکه نمایش خانگی دارد، به برخی انتقادها از این سریال پاسخ داد.

منوچهر هادی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، منوچهر هادی با ۳ فیلم اجتماعی نام خودش را به عنوان یک کارگردان جوان در لیست کارگردان‌های سینمای ایران ثبت کرد. پس از آن «من سالوادور نیستم» را ساخت و سال پیش با سریال «عاشقانه» بخت خود را در شبکه نمایش خانگی آزموده بود و بعد با «رحمان۱۴۰۰» می‌رفت تا رکورد پرفروش‌ترین فیلم سال را بزند، در این روزها که به خاطر شیوع کرونا استقبال از وی‌اودی‌ها و سریال‌های نمایش خانگی بالا رفته، سریال «دل» را به مخاطب عرضه کرده و به گفته خودش در هر قسمت رکورد قسمت قبل خود را می‌شکند. این درحالی ‌است که این سریال هم با انتقادات بسیاری روبه‌رو شده است. از ریتم کند تا انتخاب بازیگران سریال مواردی هستند که اغلب مخاطبان این سریال در شبکه‌های اجتماعی درباره‌اش می‌نویسند.  

او درباره سبک فیلم سازی اش می گوید: من می‌گویم فیلم هم باید بفروشد هم چیزی برای ارائه به مخاطب داشته باشد. اگر عاشقانه می‌سازی عاشقانه‌ای باشد که بالاخره دو نکته داشته باشد. وقتی فیلم می‌سازی «سالوادور»، «آینه بغل» و «رحمان ۱۴۰۰»، سریال می‌سازی «دلدادگان»، «عاشقانه»،  «خداحافظ بچه» و «دل» و همه اینها پرمخاطب می‌شوند.

کارگردان«سالوادور» درباره انتقادات مطرح شده درباره این نوع فیلم سازی  و شباهت آن فیلمفارسی می گویند: فیلمنامه «سالوادور» را آقای رضا مقصودی نوشته بود. ما نیامده بودیم که شیوه جدیدی در فیلمسازی رواج دهیم یا مثلا از فیلمفارسی تقلید کنیم. تم آن فیلم جابجایی بود، تمی که خیلی سال‌ها قبل از انقلاب و بعد از انقلاب کار شده و همیشه هم اگر بقیه قواعد را درست رعایت کرده باشند در گیشه جواب داده است.  

منوچهر هادی درباره ریتم کند سریال و موضوع کم‌فروشی در ارائه قصه سریال «دل» توضیح می دهد: نکته‌ای که وجود دارد این است که بیننده فکر می‌کند تنها یک کلیپ ۳ دقیقه‌ای می‌بیند. اما برای ساخت آن کلیپ شاعر باید شعر بگوید، خواننده روی کلیپ بخواند و ضبط کند و تمام این موارد وقت بیشتری را از من می‌گیرد تا بخواهم ۳ دقیقه، دو بازیگر را کنار یکدیگر قرار دهم و آنها مقابل هم بایستند و دیالوگ بگویند. کار کلیپ خیلی سخت‌تر است. این سختی هم در کار مونتاژ وجود دارد، هم بسیاری از اوقات ما برای ساخت. ژانر عاشقانه کلیپ و موسیقی می‌طلبد. ریتم کُند، در ذات این کار است.

مهم ین است که بدون تبلیغات، سریال بین مردم جا افتاده است. این درحالی است که سریال‌های دیگری هم هست، برنامه‌های تلویزیون و سریال‌های تلویزیون هم بودند و با خانه‌نشینی مردم به خاطر کرونا، هزاران فیلم وسریال و شبکه ماهواره‌ای و غیر ماهواره‌ای در اختیار مردم قرار داشت که مردم می‌توانستند آنها را انتخاب کنند و ببینند؛ ولی آمار ما دوباره رکورد شکست. در ابتدا خودمان رکورد زدیم، بعد قسمت هفدهم با ۲۵ میلیون دقیقه در فیلیمو رکورد زدیم. این نشان می‌دهد که سریال مخاطب دارد که چنین اتفاقی می‌افتد. مخاطب باهوش است و مانند ده سال گذشته نیست که تو بتوانی به مخاطب رکب خوب بزنی، رکبی که بتوانی برای درام او را غافلگیر کنی و مخاطب سال ۱۳۹۹ آن‌قدر فیلم و سریال دیده که غافلگیر کردنش چه در اجرا و چه در نوشتن بسیار سخت است. زمانی که یک کاری مانند سریال«پایتخت۶» می‌آید و این همه مخاطب و نقد دارد یعنی در نهایت موفق بوده است.  

او درباره انتخاب بازیگران این سریال به ویژه خانم ساره بیات  اظهار می کند: وقتی کار در شبکه نمایش خانگی انجام می‌شود، سرمایه‌گذار و مخاطب دنبال بازیگر چهره می‌گردد. ما بازیگر چهره بین ۲۰ تا ۲۵ سال نداریم و من اگر بخواهم بازیگر تازه‌وارد و جدید بیاورم موضوعی که پیش می‌آید این است که نزدیک ۳۰ میلیارد هزینه برای یک سریال ۴۰ قسمتی می‌شود، حالا اگر بازیگر چهره نداشته باشد می‌شود ۱۵ میلیارد اما ممکن است نفروشد.  انتخاب بازیگر سلیقه است. یک سری مثلا می‌نویسند ساره بیات برای این نقش مناسب نبود. از نظر ما بود. به حرفشان احترام می‌گذاریم ما ساره بیات را برای این نقش مناسب دانستیم و کارش را هم درست انجام داده است.

هادی درباره تعداد قسمت های باقی مانده سریال دل و ادامه تولید سریال عاشقانه می گوید: به نیمه کار رسیدیم و فکر کنم نوزده، بیست قسمت مانده. از قبل برای ساخت فصل دوم «عاشقانه» متعهد هستیم و قرارداد داشتیم. در حال نگارش فیلمنامه هستند. یک مقدار حساسیت روی آن سریال بالاست. ارشاد هم بیشترین همکاری را با ما داشتند و از طرف شورا هم یک مشاور به ما دادند. اولین کاری که به صورت جدی در دست داریم «عاشقانه» است.

کارگردان سریال عاشقانه درباره مشکلات خانم مهناز افشار می فزاید: برای نقش ایشان صددرصد. ایشان خودش قصد ندارد به ایران برگردد. اساسا باید اول به ایران بیاید ببینیم تکلیف خودش چه می‌شود. فعلا قصد ندارد به ایران بیاید تا زمانی که آماده بشویم اگر مشکلش حل شد که خودش بازی می‌کند اگر هم حل نشد که بازیگر جایگزین می‌گذاریم.
 

کد خبر 506706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی US ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    0 0
    ایشون از کارگردانان خوب کشورمون هستن ولی فکر میکنم اگه روی بیارن به لوکیشن‌های معمولی نه پر زرق و برق دار و همچنین کاراکترهای معمولی با گریم متعارف شدیدا افت مخاطب خواهند داشت.