کیم پیونگ-ایل که سال‌ها نماینده کره شمالی در برخی کشورهای اروپایی بوده، همزمان با قوت گرفتن شایعه بیماری و مرگ کیم جونگ-اون پس از چهار دهه در سرزمین مادری است تا شاید جانشین رهبر جوان شود.

كيم پيونگ ايل عموي رهبر كره شمالي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بلومبرگ، پیونگ-ایل ۶۵ ساله که تقریبا همسن و سال کشور کره شمالی است، در تمام این سال‌ها یکی از گزینه‌های رهبری بخش شمالی شبه‌جزیره کره بوده است. تنها فرزند بازمانده از کیم ایل-سونگ (رهبر و بنیانگذار کره شمالی) رقابت برای بالا رفتن از نردبان قدرت را در دهه ۱۹۷۰ به برادر ناتنی خود واگذار کرد و این کیم جونگ-ایل بود که از ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۱ بر کره شمالی حکم راند.

در این دوران پیونگ-ایل وقت و فرصت را غنیمت شمرد و در جایگاه‌های دیپلماتیک نماینده کره شمالی در کشورهای مجارستان، بلغارستان، فنلاند، لهستان و جمهوری چک بود. او سال گذشته پس از نزدیک به ۴۰ سال دوری به سرزمین مادری بازگشت و هر چند این چند ماه را در سایه و حاشیه و دور از توجه رسانه‌ها در حصر خانگی گذراند اما همزمان با قوت گرفتن شایعه بیماری و مرگ کیم جونگ-اون، نام پیونگ-ایل بار دیگر برای جانشینی رهبر ۳۶ ساله سر زبان‌ها افتاد.

از آنجا که خون خاندان کیم در رگ‌های پیونگ-ایل جاری است و البته مرد است، کارشناسان او را گزینه‌ای مناسب‌تر از خواهر ۳۱ ساله کیم جونگ-اون برای رهبر شدن می‌دانند. رهبران محافظه‌کار پیونگ‌یانگ از سپردن زمام قدرت به کیم یو-جونگ واهمه دارند؛ زنی تقریبا ۳۱ ساله که در سال‌های اخیر دست راست برادر بوده و در بسیاری از ماموریت‌های مهم از جمله دو دور مذاکره کیم با آمریکا و شخص دانلد ترامپ، در نزدیک‌ترین فاصله به او حضور داشته است.

این نظر شخصی تائه یانگ-هو، نفر دوم سفارت کره شمالی در بریتانیاست؛ دیپلمات ارشد که سال ۲۰۱۶ به کره جنوبی گریخت و حالا از کمی دورتر دگرگونی‌های سیاسی را در پیونگ‌یانگ تحلیل می‌کند. او با اشاره به اینکه زن بودن و جوان بودن بخت خواهر کیم را برای رهبر شدن کاهش می‌دهد، گفت: «مشکل این است که کره شمالی به رهبری کیم یو-جونگ روی آرامش را نمی‌بیند و هرج و مرج نخستین پیامد نشستن او روی صندلی ریاست است.»

به گفته این سیاستمدار کهنه‌کار، عقلای قوم در پیونگ‌یانگ می‌خواهند کیم پیونگ-ایل را از حصر خانگی درآورند و قدرت را به او بسپرند. هر چند این نگاه مخالف هم کم ندارد. یکی از مخالفان کیم بیونگ-کی عضو کمیته اطلاعات پارلمان کره جنوبی است که می‌گوید پیونگ-ایل بختی برای رهبر شدن ندارد و حتی حرف زدن از این احتمال هم خنده‌دار به نظر می‌رسد. اگر کیم بزرگ به قدرت برسد، جایگاه بسیاری از کسانی به خطر می‌افتد که سال‌ها برای سرکوب کردن او و صدایش کوشیده‌اند.

این یک رسم نانوشته در خاندان کیم در کره شمالی است که رقیبان احتمالی رسیدن به جایگاه‌های بالاتر خیلی زود حذف می‌شوند. وقتی کیم جونگ-اون در ۲۰۱۱ جانشین پدرش شد، به این رسم عمل و شوهرعمه و قائم‌مقام پیشین خود جانگ سونگ-تائک را اعدام کرد. بعد نوبت به برادر ناتنی‌اش کیم جونگ-نام رسید که در تبعید در مالزی به قتل رسید و گفته می‌شود دستور کشتن او را هم کیم جونگ-اون از پیونگ‌یانگ صادر کرده بود.

این واقعیت که پیونگ-ایل در تمام این سال‌ها در رده‌های قدرت کره شمالی دوام آورده یک معنی بیشتر ندارد؛ کیم جونگ-اون هرگز او را یک رقیب و جانشین احتمالی به شمار نیاورده است. عموی کیم سال ۲۰۱۵ سفیر کره شمالی در جمهوری چک شد و پس از ترور جونگ-نام در مالزی در ۲۰۱۷، پیونگ‌یانگ سپر حفاظتی از او را گسترده‌تر کرد.

درباره شیوه رهبری و دیدگاه‌های سیاسی پیونگ-ایل خبرهای دقیق در دست نیست. لوبومیر زورالک، وزیر امور خارجه جمهوری چک از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ درباره عموی کیم گفته بود: «او بسیار مراقب واژه‌ها و حرف زدنش بود اما با مخاطب ارتباط کامل برقرار می‌کرد و شیوه رفتار و گفتارش چنان بود که انگار از کره جنوبی آمده است.»

کیم پیونگ-ایل پیش از رفتن به خارج سال‌ها عضو ارتش کره شمالی بود و مسئولیت فرماندهی یک واحد ویژه محافظان را بر عهده داشت. بر اساس اطلاعات وزارت اتحاد کره جنوبی، عموی کیم در حزب حاکم همسایه شمالی هم به جایگاه‌های مهم رسیده بود. مادر کیم همسر دوم بنیانگذار کره شمالی بود و تلاش‌هایش برای رهبر شدن پسرش به نتیجه نرسید.

اگر خواهر ۳۱ ساله رهبر کره شمالی از جمع گزینه‌های جانشینی کنار برود، شاید این بار شاهین بخت و اقبال بر دوش عموی ۶۵ ساله کیم بنشیند و پیونگ‌یانگ با هدایت یک دیپلمات کارکشته اروپادیده، روزهایی بهتر پیش رو داشته باشد.

کد خبر 506415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha