«مصطفی حسینخانی» قهرمان کشتی آزاد جهان و دبیر شورایاری محله شمیران‌نو این روزها در با تمرین انفرادی در خانه، خود را برای حضور در المپیک آماده می کند.

مصطفی حسینخانی

همشهری محله-پریسا نوری: نزدیک به ۲ ماه از تعطیلی باشگاه‌های ورزشی به دلیل شیوع کووید ۱۹ می‌گذرد و طبق آخرین اطلاعیه ستاد مقابله با کرونا در صورت حاد بودن شرایط کشور، این تعطیلی ادامه خواهد داشت. با بسته شدن باشگاه‌ها، ویدئوهای بی‌شماری در فضای مجازی با هشتگ ورزش در خانه منتشر شد، که در آنها شهروندان به انجام حرکات ورزشی در خانه و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تشویق می‌شدند. اگرچه انجام نرمش و ورزش در خانه برای حفظ سلامتی شهروندان مفید است، اما آیا این فعالیت‌ها جای خالی باشگاه‌های ورزشی را برای ورزشکاران حرفه‌ای‌ پٌر می‌کند؟ «مصطفی حسینخانی» قهرمان کشتی آزاد جهان و دبیر شورایاری محله شمیران‌نو به این سؤال و سؤالات دیگر پیرامون این موضوع پاسخ داده است.

  • این روزها همه جا صحبت از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است، آیا ورزش با حفظ فاصله اجتماعی برای ورزشکاران انجام شدنی است؟

اگر رک و راست بخواهم بگویم این طرح کمکی به بیشتر ورزشکاران حرفه‌ای نمی‌کند. شاید برای رشته‌هایی مانند دو و میدانی و دوچرخه‌سواری قابل اجرا باشد ولی در رشته‌هایی مانند کشتی که تن به تن است، اجرایی نیست. ورزش حرفه‌ای نیاز به تمرین مکرر با امکانات باشگاهی دارد اما با تعطیلی باشگاه‌ها عملاً ورزشکاران حرفه‌ای دچار محدودیت شده‌اند.

  • با توجه به اینکه المپیک ۲۰۲۰ توکیو در راه است تمرینات آمادگی را چطور انجام می‌دهید؟

در حال حاضر ۲ ماه است که اردوی تیم‌ملی تعطیل شده و به‌صورت انفرادی تمرینات خود را انجام می‌دهم. این موضوع روی آمادگی من و سایر ورزشکاران برای مسابقات المپیک تأثیرگذار است و باعث شده چند پله پایین بیاییم و اصطلاحا افت کنیم و باید با تلاش مضاعف تا المپیک این افت را جبران کنیم.

  • شما این دوره دبیر شورایاری محله شمیران‌نو شدید، محله‌ای که در میان محله‌های شمال شرق پایتخت نامش با محرومیت و آسیب‌های اجتماعی گره خورده است. به‌عنوان یک شورایار ورزشکار به نظرتان امکانات این محله برای ورزش حرفه‌ای کافی است؟

شمیران‌نو با داشتن یک مجموعه ورزشی مجهز و ۲ زمین چمن و استخر از نظر امکانات ورزشی جزو محله‌های برخوردار است و سرانه ورزشی مناسبی دارد، اما در اینجا هم مانند سایر محله‌ها، مجموعه‌های ورزشی به دنبال درآمدزایی هستند و کمتر به جوان‌ها به‌عنوان استعدادهای بالقوه توجه می‌کنند. یکی از دلایلی که باعث شد وارد شورای محله شوم هم این بود که جوان‌های محله را به سمت ورزش سوق دهم، چراکه ایمان دارم هر قدر جوان‌ها به سمت ورزش بروند آسیب‌های اجتماعی کمتر می‌شود و محله ما با قهرمان‌ها و استعدادهای ورزشی شناخته می‌شود، نه با آسیب اجتماعی.

  • منطقه ۴ هم جزو سرسبزترین مناطق پایتخت است و بیش از ۲۰۰بوستان دارد. آیا می‌شود با حفظ فاصله اجتماعی از ظرفیت فضای سبز منطقه برای ورزش بهره‌برد؟

بله برای ورزش با حفظ فاصله اجتماعی بوستان‌ها بهترین جاست. به دلیل بالا بودن سرانه فضای سبز منطقه، شهروندان با خیال راحت می‌توانند با حفظ فاصله اجتماعی به انجام حرکات ورزشی، دو و میدانی، دوچرخه‌سواری، تنیس، پینگ‌پنگ و... بپردازند. کما اینکه تا پیش از شیوع کرونا این اتفاق افتاده بود و در چند سال اخیر شهروندان به ورزش همگانی در بوستان‌ها رو آورده بودند و در واقع با ورزش آشتی کرده بودند و این اتفاق خیلی خوبی بود.

  • به گفته کارشناسان وزارت بهداشت، ویروس کرونا ممکن است تا آینده‌ای نامعلوم مهمان‌مان باشد، در صورت صحت این ادعا که لزوم حفظ قرنطینه و رعایت فاصله اجتماعی را به دنبال دارد، چه باید کرد تا ورزشکاران بیش از این آسیب نبینند؟

در اواسط اسفند ماه باشگاه‌های ورزشی به دلیل اینکه مکانی بالقوه برای شیوع ویروس کرونا محسوب می‌شد تعطیل شدند، این تصمیم درستی بود؛ اما ادامه این تعطیلی به ضرر جامعه ورزش حرفه‌ای است. پس لازم است تمهیداتی به کار گرفته و با برنامه‌ریزی، ضدعفونی باشگاه، غربالگری یا هر اقدام مؤثر دیگری زیر نظر کارشناسان بهداشت فعالیت باشگاه‌ها از سر گرفته شود.

  • در روزهای ابتدایی ماه رمضان هستیم، چه توصیه‌ای به شهروندانی که این روزها با زبان روزه در خانه یا بوستان‌ها ورزش می‌کنند، دارید؟

چون به دلیل تعریق بعد از فعالیت ورزشی آب بدن به شدت کم می‌شود و ورزشکار تشنه می‌شود بهتر است شهروندان فعالیت ورزشی را نزدیک وقت افطار و حرکات قدرتی انجام دهند که کمتر عرق کنند.

  • حمایت از خانواده‌های نیازمند

حسین‌ خانی در روزهای شیوع کرونا بیکار ننشسته است. این ورزشکار مردمی در روزهای اخیر همراه شورایاران محله به یاری نیازمندان و اهالی محله شتافته است. او با اعلام شماره حسابی در فضای مجازی، کمک‌های خیّران و نیکوکاران را جمع‌آوری و ۳۰۰ بسته سبد کالا برای کمک به خانواده‌های نیازمند محله و آسیب‌ دیدگان کرونا تهیه کرده است. همچنین این روزها به همت حسینخانی و سایر شورایاران محله، ۲۰ هزار بسته یک و نیم لیتری مواد ضدعفونی‌کننده بین اهالی شمیران‌نو توزیع شده است.

  • اطلاعات فوری

• مصطفی حسینخانی

• کشتی‌گیر وزن ۷۴‌کیلوگرم کشتی آزاد

• متولد: ۱۳۶۸ در تهران

• ساکن شمیران‌نو

• سابقه ورزشی: از سال ۸۳ عضو تیم‌ملی کشتی در رده نونهالان تا بزرگسالان

• موفقیت‌ها: ۶ دوره قهرمانی در مسابقات جام‌جهانی کشتی آزاد و کسب چندین مدال در تورنمنت‌های بین‌المللی

• تازه‌ترین موفقیت: کسب مدال برنز در رقابت‌های قهرمانی آسیا که اسفندماه سال گذشته در هند برگزار شد.

• تأکید ویژه: حسینخانی بخشی از موفقیت‌های ورزشی‌اش را مرهون حمایت‌های همسرش می‌داند که با وجود شرایط سخت زندگی ورزشکاران حرفه‌ای، صبورانه او را همراهی کرده است.

کد خبر 506139

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha