موضوع آشنایی افراد از طریق فضای مجازی و چت کردن، با ظهور اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دیگر به یک امر عادی تبدیل‌شده است. اما شیادانی هستند که شغل‌شان تهیه عکس از چت‌های خصوصی افراد و تهدید به بی‌آبرو کردن آن‌ها برای اخاذی است.

سرقت اینترنتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، آبرو چیزی است که همه ما در زندگی اجتماعی‌مان بسیار مراقبش هستیم و این را از کودکی به ما آموخته‌اند؛ گویی گوهر ارزشمندی است که دو دستی باید مراقبش بود تا از دست نرود! چراکه یک شخص بی‌آبرو جایگاه و اعتبارش را در جامعه و خانواده از دست می‌دهد و حتی اگر کسی بخواهد از خطوط قرمزی که عرف، دین و اخلاق در جامعه ترسیم کرده است عبور کند؛ سعی می‌کند که این کار را پنهانی انجام دهد چراکه پای آبرو در میان است.

این خطوط قرمزی که محدوده رفتار اجتماعی ما را تعیین می‌کند، تعریفش در جوامع مختلف متفاوت و گاه مشترک است؛ نمونه‌اش انتشار تصاویر خصوصی افراد است که شاید در همه جای دنیا بر روی این موضوع حساسیت وجود داشته باشد و این حساسیت در جامعه ما به دلایل خاص فرهنگی و مذهبی ممکن است بیشتر باشد.

و البته شیادانی که کاملاً به حساسیت موضوع در جامعه واقف هستند سعی می‌کنند تا با فریب دیگران در شبکه‌های اجتماعی و به دست آوردن عکس‌های خصوصی آن‌ها از این طریق اخاذی کنند و اتفاقاً به سراغ کسانی می‌روند که موقعیت اجتماعی مناسبی دارند و می‌دانند که این افراد بیشتر به آبرویشان اهمیت می‌دهند.

بااینکه برخی از قربانیان اخاذی اینترنتی تسلیم خواسته شیادان می‌شوند اما از این نکته غافلند که باج دادن به این افراد ممکن است تمامی نداشته باشد.

اما خوشبختانه قانون‌گذار از این موضوع غافل نمانده و در تدوین قانون جرائم رایانه‌ای به این موضوع ورود کرده است و به گفته رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه یکی از وظایف این نهاد شناسایی و دستگیری این شیادان اینترنتی است و برای این کار در ابتدا باید قربانیان حادثه در دفتر خدمات قضایی شکایتشان را ثبت کنند و این شکایت پس از ارجاع به پلیس فتا و تکمیل پرونده به مقام قضایی تحویل می‌شود.

نترسید و قبل از تن دادن به خواسته شیادان به پلیس فتا سری بزنید

سرهنگ علی کریمی می‌گوید: اخاذی‌ها موارد متعددی مانند مسائل مالی و حتی درخواست‌های غیراخلاقی بخصوص در مورد خانم‌ها را شامل می‌شود؛ بنابراین کسانی که درنتیجه چت کردن با افراد و تهدید شدن به پخش تصاویر خصوصی‌شان مورد اخاذی قرار می‌گیرند بهتر است قبل از تسلیم شدن به خواسته شیادان، پلیس فتا را در جریان بگذارند تا شخص اخاذ به‌موقع شناسایی و دستگیر شود.

به گفته کریمی، پلیس فتا مجهز به تجهیزاتی است که از هر راهی که مجرمان اینترنتی بخواهند در فضای مجازی عملیات مجرمانه انجام دهند آن‌ها را شناسایی می‌کند؛ هرچند وی تأکید کرد که مجهز بودن پلیس فتا به معنای ورود به حریم خصوصی افراد نیست و این ورود فقط در مواقع داشتن شاکی خصوصی انجام می‌شود.

وی تأکید می‌کند: از آنجایی‌که هرکس با هر موقعیت اجتماعی ممکن است در دام وسوسه گرفتار و مبادرت به چت خصوصی با دیگران بکند؛ لذا این افراد به دلیل موقعیت خانوادگی و اجتماعی که دارند بهترین طعمه برای اخاذی هستند و ترس از آبرو ممکن است که موجب سکوت این افراد و تن دادن به خواسته‌های شیادان بشود؛ اما این افراد بدانند که این اخاذی‌ها ادامه خواهد داشت.

داستان اخاذی از محسن

محسن یکی از همین افرادی است که قربانی اخاذی اینترنتی شده است؛ او می‌گوید یک روز تنها در خانه نشسته بودم که در اینستاگرام پیامی برای آشنایی دریافت کردم و من هم وسوسه شدم تا با او چت کنم و آن‌چنان حرفه‌ای هم با من صحبت می‌کرد که باورش کردم؛ بعدازاینکه برایم چند قطعه عکس فرستاد او نیز از من خواست که عکس‌های خصوصی خودم را برایش بفرستم.

وی ادامه می‌دهد: ازآنجایی‌که آن شخص توانسته بود اعتماد مرا جلب کند من هم برایش چند قطعه عکس فرستادم اما واقعاً قصد آشنایی من جدی نبود ولی نمی‌دانم چرا برای او عکس خصوصی خودم را فرستادم شاید چون موضوع بیشتر برایم جنبه سرگرمی داشت.

اما به گفته محسن، طرف مقابل با تهیه اسکرین شات (نماگرفت) از محیط چت می‌گوید که او و اطرافیانش را می‌شناسد و حتی محل کارش را هم می‌داند بنابراین اگر می‌خواهد آبرویش نرود باید مبلغ ۱۰ میلیون تومان بدهد؛ بااینکه محسن از ترس آبرویش این پول را می‌دهد و شخص اخاذ نیز ادعا می‌کند که تمام عکس‌ها را پاک‌کرده است اما بعد از مدتی دوباره سروکله‌اش پیدا می‌شود و طلب پول می‌کند.

ماجراهایی ازاین‌دست این روزها کم نیستند و به گفته رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه مواجه با این موضوع دیگر برای آن‌ها تبدیل به یک امر عادی شده است؛ او پزشک متخصصی را مثال می‌زند که ۱۰۰ میلیون تومان از همین راه از او اخاذی شده است.

۷۴ درصد پرونده‌های پلیس فتا کرمانشاه در سال ۹۸ کشف‌شده‌اند

به گفته کریمی در سال ۹۸، حدود ۷۴ درصد پرونده‌های حوزه جرائم رایانه‌ای کشف‌شده‌اند ضمن اینکه در فروردین سال ۹۹ نیز میزان کشفیات ۲۰۰ درصد بوده است به این معنی که علاوه بر شناسایی مجرمان تمام پرونده‌های یک ماه اول امسال، مجرمان تعدادی از پرونده‌هایی که از سال گذشته باقی‌مانده بودند نیز شناسایی‌شده‌اند؛ البته کریمی به تعداد این پرونده‌ها اشاره‌ای نکرد.

وی  در ادامه توضیح داد که اگر در حوزه جرائم رایانه‌ای مجرمی شناسایی نشود آن پرونده تا شناسایی فرد مختومه نمی‌شود و پس از تکمیل تحقیقات، پرونده برای دادیار ویژه جرائم رایانه‌ای ارسال می‌شود.

البته او یادآور شد که این دست شکایات ازآنجایی‌که جنبه خصوصی دارد می‌تواند با رضایت دادن شاکی و تعهد محضری طرف مقابل مبنی بر تکرار نکردن این عمل خاتمه یابد.

کریمی بیان می‌کند: این‌گونه جرائم زمانی جنبه عمومی‌ خواهد یافت که شخص اخاذ با راه‌اندازی کانال در شبکه‌های اجتماعی در جامعه ایجاد ناامنی کرده باشد.

کلاهبرداری، دسترسی غیرمجاز (هک) و انتشار تصاویر خصوصی بیشترین عناوین مجرمانه

دادیار سابق ویژه جرائم رایانه‌ای دادگستری کرمانشاه نیز در این خصوص گفت: بااینکه در قانون عنوان مجرمانه‌ای برای اخاذی اینترنتی تعریف‌نشده و این عنوان بیشتر یک عنوان انتظامی است اما جرائم رایانه‌ای در ذیل عناوینی مانند: تهدید، دسترسی غیرمجاز و انتشار تصاویر خصوصی و کلاهبرداری تعریف‌شده‌اند.

جواد کمری، بیشترین جرائم رایانه‌ای کرمانشاه را شامل کلاهبرداری، دسترسی غیرمجاز(هک) و انتشار تصاویر خصوصی افراد بیان می‌کند و می‌گوید: قربانیان این‌گونه جرائم باید بدانند که در درجه اول سهل‌انگاری خودشان منجر به وقوع جرم و سوءاستفاده از آن‌ها می‌شود.

کمری، انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی را نمونه این‌گونه سهل‌انگاری می‌داند و می‌گوید: وقتی افراد در صفحات اجتماعی‌شان تصاویر خصوصی خودشان را قرار می‌دهند به‌راحتی می‌توان از آن‌ها سوءاستفاده کرد.

وی در خصوص قربانیان چت‌های خصوصی که تصاویرشان ممکن است مورد سوءاستفاده طرف مقابل قرار بگیرد نیز می‌افزاید: این افراد بدانند که در صورت شکایت، ۱۰۰ درصد موردحمایت قانون قرار می‌گیرند.

این مقام قضایی، مجازاتی نظیر حبس و شلاق را در انتظار کسانی دانست که در فضای مجازی بخواهند کسی را تهدید به انتشار تصاویر خصوصی‌شان بکنند.

هرچند به گفته کمری، اکثر جرائم رایانه‌ای با رضایت شاکی قابل‌گذشت است اما جرائمی نظیر کلاهبرداری اینترنتی و دسترسی غیرمجاز به اکانت افراد (هک) را از جمله مواردی دانست که حتی در صورت رضایت شاکی قابل‌گذشت نیستند هرچند رضایت شاکی می‌تواند منجر به تخفیف مجازات بشود.

هم‌اکنون حدود ۲ میلیون سیم‌کارت در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه فعال است.

تمام شهرها و ۷۰ درصد روستاهای استان کرمانشاه اینترنت پرسرعت دارند.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در زمستان سال ۱۳۹۸، ۱۷.۲ درصد بوده و بر اساس آمار غیررسمی ۱۵۰ هزار نفر بیکار در استان وجود دارد.

کد خبر 505976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha