مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: آب دریاچه ارومیه طبق آخرین سنجش صورت گرفته به پنج میلیارد مترمکعب رسید تا رکورد حجم آب آن در حداقل یک دهه گذشته شکسته شود.

دریاچه ارومیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اتابک جعفری گفت: با رسیدن به این رقم، حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۶۵۰ میلیون مترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۳۹۸) یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون مترمکعب افزایش نشان می‌دهد.

وی با مقایسه مساحت دریاچه ارومیه با زمان مشابه سال گذشته، اظهار داشت: وسعت دریاچه بر اساس آخرین پایش در مقایسه با سال گذشته ۱۴۲ کیلومترمربع افزایش یافته و به سه‌ هزار و ۱۷۸ کیلومترمربع رسیده است.

وی بیان کرد: تراز فعلی این دریاچه نیز یک ‌هزار و ۲۷۱ متر و ۸۲ سانتی‌متر است که ۲۱ سانتی‌متر بیشتر از زمان مشابه سال گذشته برآورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال جاری و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: تراز دریاچه ارومیه در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها سالانه نزدیک به یک‌متر افزایش می‌یابد و وعده رییس‌جمهوری در خصوص نگین آبی آذربایجان عملی می‌شود.

طی زمستان ۱۳۹۷ و بهار ۱۳۹۸ به واسطه افزایش میزان آب ورودی به دریاچه، تراز آن طی چند ماه بیش از یک متر افزایش یافت و امید زیادی را در راستای احیای این دریاچه ایجاد کرد؛ اگرچه در ماه‌های بعدی و به واسطه کاهش آب‌های ورودی و تبخیر آب، تراز دریاچه روند کاهشی داشت ولی سطح آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان بالاتر بوده است.

با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل این ستاد تراز دریاچه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.

هرچند تراز یک‌ هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌ هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال (از ۱۳۹۴) به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنابر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

کد خبر 505751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha