داروی فاموتیدین که برای سوزش معده مصرف می‌شود، در بیمارستانی در نیویورک برای درمان کوویدـ۱۹ در دست آزمایش است.

famotidin

به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از ساینس نوشت: هرروز تعداد زیادی از داروهای مختلف برای درمان کوویدـ۱۹ آزمایش می‌شود. یکی از کاندیداهای عجیب برای درمان این ویروس دارویی به نام فاموتیدین است که برای سوزش معده به کار می‌رود.

از هفتم آوریل نخستین بیمار در بیمارستان نورث ول هلث در نیویورک این دارو را برای درمان ویروس کرونا دریافت کرده است.

این در حالی است که بیمارستان نورث ول آزمایش داروی فاموتیدین را بی‌سروصدا آغاز کرده است.

۱۸۷ بیمار کوویدـ۱۹ که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند و بسیاری از آن‌ها به دستگاه تنفس مصنوعی وصل بودند در این آزمایش شرکت کرده‌اند. در کل قرار است ۱۱۷۴ نفر در این پژوهش شرکت کنند. 

گزارش‌های مختلف از چین و همچنین نتایج مدل‌سازی مولکولی حاکی از آن است که این دارو به درمان مبتلایان به کوویدـ۱۹ کمک می‌کند. فاموتیدین در حقیقت به یکی از آنزیم‌های کلیدی در ویروس کرونا می‌چسبد. 

حواشی فراوان درباره داروی ضد ‌مالاریا (کلروکین و هیدروکسی کلروکین) سبب شده است پزشکان نسبت به نتایج اولیه تردید داشته باشند و از افشای اطلاعات بیشتر و امیدوار کردن مردم خودداری کنند.

محققان درباره چشم‌انداز استفاده از فاموتیدین اطلاعاتی ارائه نمی‌کنند و این روند حداقل تا مشخص شدن نتایج اولیه تاثیر مصرف آن روی ۳۹۱ بیمار ادامه می یابد. 

نخستین بار پزشکان چینی در ووهان متوجه شدند بسیاری از نجات‌یافتگان سالمند و بالای ۸۰ سال این بیماری داروی سوزش معده مصرف می‌کنند.آن‌ها متوجه شدند میزان زنده ماندن در افراد سالمند فقیر دچار کووید-۱۹ بالاتر است. سالمندان فقیر به جای امپرازول از داروی فاموتیدین استفاده می‌کنند که ارزان‌تر است. بررسی ۶۲۱۲ سابقه پزشکی در چین نشان داد میان بیمارانی که به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شده بودند ۱۴ درصد از بیماران سالمندی که فاموتیدین مصرف می‌کردند درگذشته‌اند. در مقابل میزان مرگ‌ومیر افرادی که امپرازول مصرف می کردند ۲۷ درصد بود.

کد خبر 505617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha