یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز گفت: با کشف سنگ‌نگاره‌هایی در نطنز، قدمت این باغ‌شهر تاریخی به ۱۴ هزار سال رسید.

نطنز

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، حسین یزدانمهر اظهار کرد: اخیراً با مشاهده سنگ‌نگاره‌هایی در شهرستان نطنز در استان اصفهان قدمت این باغشهر تاریخی به ۱۴ هزار سال رسید.

وی افزود: سنگ‌نگاره‌های موجود در طبیعت بکر نطنز، در محوطه‌ها و سطوح باز و به شکل پراکنده کشف شده‌اند که طی بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان تخصصی باستان‌شناسی، دارای قدمت بیش از ۱۴ هزار سال هستند و قدمت این سنگ‌نگاره‌ها به اواخر پارینه سنگی تا دوره تاریخی می‌رسد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز گفت: کارشناسان شروع سنت سنگ نگاره‌ها را به پایان دوره پارینه‌سنگی و آغاز کوچ‌نشینی انسان از غار به دشت و شروع نوسنگی همراه می‌دانند و سبک هنر سنگ‌نگاره‌ها و نمادهای به کار رفته و ابزارهای استفاده شده در نقوش آن‌ها هرکدام به همراه بررسی عوامل محیطی تأثیرگذار معیاری برای تعیین پیشینه تاریخی این آثار ارزشمند است.

یزدانمهر تصریح کرد: عمق حک شده در اغلب سنگ‌نگاره‌ها حداکثر به چند میلی‌متر می‌رسد که معمولاً نقش‌های حیوانی مربوط به صحنه‌های شکار و تصاویر انسانی به همراه نقوش انتزاعی و خط است.

وی خاطرنشان کرد: سنگ‌نگاره‌های کشف شده اغلب در معرض شرایط جوی و فرسایش و نابودی قرار دارند که امیدواریم با اتخاذ تدابیر لازم از این مساله جلوگیری شود.

کد خبر 505187
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha