پاندمی یک ویروس ناخوانده، جهان را با همه گستردگی به ترس و روابط جمعی بشر را به انزوا کشانده است. قرنطینه و رعایت نکات بهداشتی ضروری و نیز رعایت فاصله گذاری‌ها از دستاوردهای همین ویروس جهانی است که این روزها به مثابه یک سبک زندگی جدید(کرونایی) در بین مردم از جمله اهالی منطقه ۹ جا باز کرده است.

فاصله گذاری /کرونا

 همشهری آنلاین - سحر جعفریان: سبک جدیدی از زندگی که یکی از مهمترین ویژگی هایش حفظ فاصله برای دوری از کروناست. اما این فاصله اجتماعی چیست؟ چرا باید رعایت شود؟ در چه اماکنی باید به آن توجه کرد؟ مقدار معقول آن چه میزان است؟ و سؤالاتی با این مضامین که در این گزارش از نگاه کسبه، اهالی، مدیران شهری و کارشناسان حوزه جامعه‌شناسی بررسی می‌شود.

  • فاصله گذاری ها فقط یک علامت ساده نیست

فاصله گذاری هوشمند مرحله دوم فاصله گذاری اجتماعی است که از چند روز پیش در پایتخت آغاز شده. واحدهای صنفی کم‌خطر و با ریسک متوسط منطقه ۹ نیز مانند بسیاری دیگر از اصناف شهر کدهای بهداشتی خود را از سامانه سلامت دریافت کرده‌اند و این روزها مشغول کسب و کار هستند. خیابان هاشمی در محله هاشمی کم و بیش شلوغ و پرتردد به نظر می‌رسد. اغلب مغازه‌ها باز هستند و پذیرای مشتری‌هایی که مدتی از حال و احوال هم بی‌خبر مانده بودند. میوه‌فروشی «اصغر آقا» یکی از همین کسب و کارهاست که از مشتری‌هایش با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی استقبال می‌کند. مقابل مغازه، کف زمین را با فاصله‌های یک متر به یک متر علامت‌گذاری کرده و کاغذنوشته‌های کوچک « رعایت فاصله یعنی سلامتی» را هم با وسواس خاصی روی دیوارهای مغازه چسبانده است. اصغر آقا برای صحبت، ماسک روی صورتش را کمی جا به جا می‌کند و می‌گوید:« خدا را شکر کسب و کارمان را شروع کرده‌ایم؛ با همین علامت‌گذاری ها برای جلوگیری از تجمع و ضدعفونی کردن‌های مداوم. اهالی هم اگر حواس‌شان باشد رعایت می‌کنند، اگر هم کسی فراموش کند ما یادآوری می‌کنیم که حتماً روی علامت‌های مشخص شده کف مغازه بایستند. » «یحیی غلامی» از مشتری‌های میوه‌فروشی است که وارد بحث می‌شود و می‌گوید:«این روزها رعایت فاصله خیلی مهم است اما آنچه مهمتر به نظر می‌آید احساس مسئولیت بیشتر افراد ناقل بیماری یا بهبودیافته است که کمتر در جامعه تردد داشته باشند. کسی که احساس می‌کند برخی علایم کرونا را دارد بهتر است در خانه بماند و اینگونه فاصله اجتماعی‌اش را با بقیه حفظ کند. رعایت فاصله که فقط این علامت‌های کف زمین نیست. »

  • علامت گذاری کف مغازه

کاسبان خیابان طوس، یکی از معابر پرتردد منطقه ۹ چند روزی است که کرکره مغازه شان را بالا داده‌اند تا در این شرایط کرونا زده رونقی به دخلشان بدهند. « صابر داودنژاد» صاحب یکی از قدیمی‌ترین خواربارفروشی‌های محله است که روزانه مشتریان زیادی به او مراجعه می‌کنند. همین باعث شده است تا با دقت بیشتری به رعایت نکات بهداشتی بپردازد. داودنژاد می‌گوید:« جلوی پیشخوان را کاور کشیده‌ایم و کف مغازه را هم علامت‌گذاری کرده‌ایم. روی اجناس هم نایلون کشیده‌ایم تا آلودگی به آنها سرایت نکند. پول نقد هم نمی‌گیریم. به هر حال واقعیت این است که مشخص نیست تا چه زمان این ویروس هست. به همین دلیل باید شیوه زندگی و ارتباطات را طوری تنظیم کنیم که احتمال خطر ابتلا به کرونا کاهش پیدا کند. رعایت فاصله یکی از مهمترین این شیوه هاست که با توجه به جمعیت زیاد این محدوده کمی رعایتش سخت است و به همین دلیل باید مردم بیشتر همکاری کنند. »

  • از یک متر تا چند متر؟

« مجید فیضی» در صف نانوایی آن هم با رعایت فاصله یک متری از نفر جلو و عقب خود منتظر ایستاده است. دستکش یکبار مصرف و ماسک هم دارد. می‌گوید:« بیماری ناشناخته این دردسرها را هم دارد. با این همه تکنولوژی و پیشرفت باید پناه ببریم به دست شستن و دوری از همدیگر. عجیب است دیگر. یک روز می‌گویند یک متر از هم فاصله بگیرید. روز دیگر می‌گویند ۲ متر فاصله بگیرید. حالا هم که می گویند اگر یک نفر عطسه کند آثارش را تا ۸ متر جلوتر می توان دید. خلاصه هر چه دورتر بهتر. آنچه که از ما در این محله شلوغ برمی‌آید رعایت همین فاصله های تقریباً یک متری است. پیاده‌رو که باریک، خیابان هم کم‌عرض. آن وقت فرض کنید چند نفر مثل من اینجا بایستند برای خرید نان و چند نفری هم بخواهند از کنار ما رد شوند. آنقدر پیاده‌رو باریک است که چهره به چهره می‌شویم. بخواهند از خیابان هم تردد کنند که یک جور دیگر  خطرناک است. پس به رعایت فاصله‌ها در محدوده‌های این چنین فرسوده و فشرده زیاد اعتبار نیست. مگر اینکه اهالی رفت و آمدهایشان را مدیریت کنند. »

  • علی حیدری، سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۹:

پرترددها مورد توجه است


معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۹ یکی از همان نهادهایی است که در این شرایط کرونایی مجری فعالیت‌های آموزشی و فنی به شمار می‌آید. « علی حیدری» سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه می‌گوید:« با آغاز مرحله فاصله گذاری هوشمند ما نیز اقدامات را با توجه به تراکم جمعیتی بالا در این منطقه و نواحی دوگانه آغاز کردیم. آموزش‌های مجازی با موضوع چگونگی رعایت نکات بهداشتی جسم و جان و علامت‌گذاری معابر در مسیرهای پرتردد مانند خیابان‌های شهید دستغیب، هاشمی، طالقانی، طوس و امامزاده عبدالله (ع) از جمله این اقدامات کنار مشارکت در قرارگاه مدافعان سلامت منطقه است. کارشناسان ابتدا به شناسایی معابر و اماکن پرتردد مانند نانوایی، سوپرمارکت‌ها و عابربانک ها پرداختند و بعد علامت‌گذاری‌ها انجام شد. البته داخل مغازه و فروشگاه نیز در صورت تمایل کسبه علامت‌گذاری شده است. » حیدری می‌افزاید:« در حال حاضر حدود ۹۰ درصد معابر و اماکن علامت‌گذاری شده است. ضمن اینکه ضدعفونی پیشخوان نانوایی‌ها و میوه‌فروشی ها نیز به صورت ساعتی انجام می‌پذیرد. بعد از این اقدامات باید شاهد رعایت فاصله در معابر و اماکن از سوی شهروندان باشیم. »

  • وحید عدل‌پرور، جامعه‌شناس و محقق پدیده‌های اجتماعی:

 حفظ فاصله گذاری فیزیکی در سایه مسئولیت اجتماعی


قرنطینه و رعایت فاصله افراد از یکدیگر در زمان شیوع برخی بیماری‌ها در تاریخ پیشینه دارد. فاصله اجتماعی درست است یا فاصله فیزیکی؟ رعایت آن چگونه و تا چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد؟ راهنمای این فاصله کرونایی چیست؟ «وحید عدل‌پرور» جامعه شناس و محقق پدیده‌های اجتماعی توضیح می‌دهد:« درستش این است که بگوییم فاصله فیزیکی را برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس رعایت کنید. زیرا فاصله گذاری اجتماعی این معنا را به ذهن متبادر می‌کند که انسان از تعامل و ارتباط با جامعه دوری کند و گوشه‌گیر شود. در حالی که هدف از رعایت فاصله دوری جشن‌ها از یکدیگر است؛ آن هم به قاعده یک تا ۲ متر. این همان نکته‌ای است که محققان اپیدمیولوژی هم بر آن تأکید دارند. اما راهنمای این فاصله‌گذاری فیزیکی چیست؟ واقعیت این است که برای دست یافتن به شیوه‌نامه این راهنما نیاز است افراد مسئولیت اجتماعی را بدانند و با آگاهی به رعایت باید و نبایدهای آن بپردازند. به طور مثال در این شیوه‌نامه توجه ویژه‌ای به افراد بالای ۵۰ سال، دارای بیماری زمینه‌ای، بانوان باردار و کودکان، افراد دارای نقص ایمنی و دفاعی بدن و دچار چاقی  و توانیابان شده‌است. کاهش ترددهای غیرضروری، استفاده از ماسک و دستکش، رعایت فاصله فیزیکی در جامعه، به حداقل رساندن دورهمی و مهمانی‌ها هم در این شیوه‌نامه و راهنما گنجانده شده‌است. » او با تأکید بر ترغیب شهروندان به رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی ادامه می‌دهد:« یکی از راه‌های ترغیب افراد به رعایت فاصله با دیگران استفاده از هنر و زیبایی است. مثلاً اگر قرار است علامت‌گذاری در شهر و محله صورت پذیرد بهتر است به بهترین و زیباترین شکل باشد. به هر حال این علامت‌ها قرار است تا مدت‌ها در معابرو محله‌ها دیده شوند.»

کد خبر 504864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha