ویدئویی از رفتار توهین آمیزسحر قریشی بازیگر سینما و تلویزیون با پاکبانی در پارک در فضای مجازی که حاشیه ساز شده است در فضای مجازی نیز واکنش‌های بسیاری را از سوی افراد مختلف، مسئولان و هنرمندان به همراه داشت.

سحر قریشی

به گزارش همشهری آنلاین، طی روزهای گذشته برخورد عجیب سحر قریشی با یک پاکبان و انتشار ویدئوی آن در صفحه اینستاگرام این بازیگر، حواشی و ماجرای جنجالی را رقم زد. این حواشی همراه با موج سنگین انتقادات و واکنش‌های مسئولان و هنرمندان باعث شد سحر قریشی با انتشار پستی در اینستاگرامش درباره این موضوع توضیح دهد.  

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در توییتر خود با اشاره به انتشار فیلم شوخی یک بازیگر با یک پاکبان، با انتقاد از این رفتار نوشت: «لباس پاکبان‌های عزیز که در این روزهای کرونایی هم چهره شهرمان را پاکیزه نگه‌ داشته‌اند، به رنگ شرافت و غیرت است که بعید می‌دانم با هر رنگی سِت شود. رفتار طبقاتی، توهین‌آمیز و غیرانسانی خانم ‌سحر قریشی با پاکبان محترم محکوم است و انتظار می‌رود هنرمندان مردمی به آن واکنش نشان دهند.»

معاون اجتماعی پلیس فتا نیز نسبت به انتشار کلیپ شوخی «سحر قریشی» واکنش نشان داد. سرهنگ رامین پاشایی گفت: انتشار کلیپ تصویری تحقیرآمیز توسط یکی از چهره‌های شناخته شده سینما، در مواجهه با فردی با شغل شریف پاکبانی در فضای مجازی کشور باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شده است.  برخی افراد با بی‌توجهی به اخلاقیات و نیز شئون دینی و مذهبی، با اشتراک‌گذاری تصاویر و پست های تحقیرآمیز باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی می شوند و با توجه به اینکه استفاده از فضاهای غیر خصوصی فضای سایبر به منزله انظار عمومی است، با استناد به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی «ارتکاب به هرگونه عملی که نفس آن فعل یا عمل باعث جریحه‌دار شدن عفت و احساسات عمومی جامعه شود، جرم تلقی می‌شود» و با توجه به ضرر و زیان حاصل شده، پلیس فتا در حکم ضابط قضائی با هنجارشکنان برخورد می‌کند.

سحر قریشی در واکنش به به ویدئوی منتشر شده‌اش در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «هجمه عجیبی در فضای مجازی علیه من در رابطه با اون پاکبان عزیز و محترم راه افتاده! اون هم قبل از اینکه فرصتی داشته‌ باشم توضیحی درباره اصل ماجرا بدم. من خودم با افتخار اعلام می‌کنم در خانواده‌ای به دنیا اومدم که از همین قشر بودیم و هیچ‌وقت گذشته‌ی خودمو فراموش نمی‌کنم پس امکان نداره به خودم اجازه بدم به شخصی از این قشر کشورم اهانت کنم. این ماجرا رو کسانی راه انداختن که از تخریب آدم‌ها درآمد کسب می‌کنند یا برای گرفتن بیننده دست به انتشار هر تیتر و خبر بی‌محتوایی می‌زنن...»

اما واکنش متفاوت هنرمندان به سحر قریشی و ایجاد فضای دوقطبی میان آنان یکی دیگر از اتفاقاتی که به دنبال راه افتادن این جنجال رخ داده است. پرویز پرستویی که به همه اتفاقات داغ فضای مجازی واکنش نشان می‌دهد، درباره رفتار سحر قریشی نیز اظهارنظر کرد و در اینستاگرامش نوشت: «به نظرم‌ ایشان باید به اون منطقه مراجعه کنه و رسما پای این پاکبان عزیزو ببوسه. حتی باید حکم کنند، این خانم یک روز کامل جای این پاکبان کار کنه، تا دیگه عبرت بشه و برای مزاح کردن راه دیگه‌ای پیدا کنه.» سام درخشانی هم با انتشار پستی، انتقادات تندی را علیه سحر قریشی مطرح کرد. او این بازیگر را «هنربند» خطاب کرد که با زدوبند بالا آمده و توهم هنرمند بودن دارد و در پایان نوشت: «به امید روزی که صفحه هنر از ننگ اسم آدمایی که دل مردم رو می‌شکونن پاک بشه.»

مهناز افشار هم با انتشار پستی به این ماجرا واکنش نشان داد. مهناز افشار در پیامی با اعلام اهداء ۱۰۰ جفت کفش به پاکبانان شهرداری نوشت: «دورم، اما قلبم بهتون خیلی نزدیکه ۱۰۰ جفت کفش تقدیم می‌کنم به پاکبانان عزیزمون تا تمرینی باشه برای خودم تا یادم بمونه انسان بمونم. مهناز افشار در ادامه نوشت: فقط تمرینی است برای خودم تا یادم بمونه انسان بمونم.»

این واکنش توییتری مهناز افشار هم با موافقت و مخالفت هایی همراه بود. برخی کاربران این واکنش مهناز افشار را بیش از آنکه نقد رفتار سحر قریشی در فضای مجازی تلقی کنند، زشت و توهین آمیر نسبت به قشر زحمت کش پاکبانان شهرداری عنوان کردند.

در این میان اما برخی از هنرمندان، واکنش متفاوتی به ماجرا داشتند و با کنایه به عکس‌العمل پرویز پرستویی و سام درخشانی، به نوعی از سحر قریشی حمایت کردند. هانیه توسلی، مهراوه شریفی‌نیا، علی شادمان، مهدی کوشکی، ریحانه پارسا، امیر نوری، سیاوش خیرابی، فریبا نادری و نازنین فراهانی با انتشار پست‌هایی کنایه‌دار یا صریح، از اظهارنظر پرویز پرستویی و سام درخشانی اظهار تعجب کردند.  آنها در صفحات اینستاگرام خود دیگران را دعوت به قضاوت نکردن، رعایت انصاف و عیب‌پوشی کردند و واکنش دو چهره منتقد به ویژه درخشانی را نقد کردند.  

به دنبال این حواشی، سام درخشانی که از نخستین هنرمندانی بود که به این اتفاق، واکنش انتقادی نشان داد، به تازگی در یک پست اینستاگرامی دیگر، درباره موضع‌گیری گذشته خود توضیح داده و برای استفاده برخی  کلمات از سحر قریشی عذرخواهی کرده است. این بازیگر سینما و تلویزیون در پست اینستاگرامی خود نوشت:

«لحظاتی که با سرمستی و شادی داریم اوج می‌گیریم، باید سعی کنیم حواسمون به دور و برمون باشه، میتونیم بادکنکی باشیم که هر کس خواست ما رو الکی فوت کنه و بالا ببره و هر کس هروقت دلش خواست با یه سوزن مارو تو اوج ناپدید کنه. یکی از جنبه های فضای مجازی این روزها همینه، وقتی که ما کلماتی رو تایپ میکنیم و به سمت افراد میفرستیم، میتونه تو حکم شلیک یه گلوله و تخریب باشه یا میتونه طناب پوسیده اعتماد به نفس کاذبی باشه که به دست افراد میدیم تا برن و خودشون رو توی چاه بندازن و ما تماشاشون کنیم... این وسط، افرادی هم هستن که از سر دلسوزی نه قبل از خطای طرف مقابل شلیک میکنن، نه طناب پوسیده به دست کسی میدن، بلکه سعی میکنن واقعیت رو به افراد بگن، واقعیت عریانی که هرچند شنیدنش تلخه، ولی جلوی اتفاقات بد بعدی و سقوط ناگهانی رو میگیره...من پست قبلی رو پاک نمیکنم، چون معتقدم گاهی افراد احتیاج به شوک دارن، تلنگری که بهشون یادآوری کنه کجان، نماینده چه قشری هستن و افراد دور و برشون رو بشناسن، هرچند که اگه این تلنگر خیلی زود تر زده میشد شاید این اتفافات نمی‌افتاد...

حالا می‌خوام بگم امیدوارم تو ادامه راهت افراد دلسوزی، که اتفاقا هدف حمله قرار میگیرن ولی بهت تذکر میدن و باهات صادق هستن رو بشناسی و موفق تر از قبل باشی. همه ما از توهین بیزاریم، برای اصلاح یک اشتباه در مورد هر کسی، به یه تلنگر اکتفا کنید و دیگه ادامه ندید و منتظر بمونید تا اشتباه رو اصلاح کنه... همه ما روزی اشتباه داشتیم و شاید خواهیم داشت! متن قبلیم کوبنده بود ولی بی احترامی توش نبود، فقط بابت استفاده از کلمه «نسبتا محترم» عذرخواهی میکنم. »


 

کد خبر 504780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha