ویروس ناخوانده خانه‌نشینمان کرد. به پویش «در خانه می‌مانیم» پیوستیم و برای روزهای خانه‌نشینی برنامه‌ریزی کردیم. از فیلم و سریال تا آشپزی و کاردستی سعی کردیم کسالت خانه‌نشینی را کم کنیم. کمی که دقیق شدیم دیدیم درست در همین روزها، بعضی‌ها در خط مقدم جبهه سلامت بودند.

پاکبان

همشهری آنلاین- راحله عبدالحسینی: خانه‌نشینی که هیچ، حتی زمانی هم برای استراحت پیدا نکردند. حتماً کادر درمان و پزشکان بیمارستان با آن لباس‌های سراسر سفید محافظ و ماسک و دستکش در ذهن‌تان نقش بست. تلاش شبانه‌روزی و بی‌چشمداشت این گروه که ستودنی است اما گروه دیگری هم از این افراد در جامعه بودند تا ما با خیال آسوده‌تری روزهای خانه‌نشینی را پشت‌ سر بگذاریم. پاکبان‌ها در خط مقدم خدمات شهری، از زمان شیوع بیماری کرونا برای حفظ سلامت و نظافت شهر در کوچه و خیابان با تعهد و مسئولیت حاضر شدند تا از سرعت شیوع بیماری جلوگیری کنند. با آنها همکلام شدیم تا از این روزهای متفاوت و درخواستشان از شهروندان بگویند.

علی حدادنژاد
پاکبان‌ها خانه‌نشین نشدند

«کار ما شب و روز ندارد. به‌خصوص حالا که همه باید بهداشت را از همیشه بیشتر رعایت کنند، کار ما دیگر تعطیلی و مرخصی و خانه‌نشینی ندارد.» «علی حدادنژاد» این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «با اینکه این همه به شهروندان گفته می‌شود از ماسک و دستکش استفاده کنند باز هم می‌بینم که برخی افراد بی‌توجه به این نکات در خیابان‌ تردد می‌کنند. این روزها وظیفه‌ام را سخت‌تر می‌دانم. خیابان‌ها و کوچه‌ها باید پاکیزه‌تر باشد تا ویروس کرونا منتقل نشود. من همیشه از ماسک و دستکش استفاده می‌کنم. تعداد اقلام بهداشتی که از طرف خدمات شهری به ما داده می‌شود کافی است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.»
او که در خدمات شهری منطقه 3مشغول فعالیت است می‌گوید: «متأسفانه این روزها هیچ چیز به اندازه دیدن ماسک و دستکش‌های مصرف شده در خیابان ناراحت‌کننده نیست. انداختن ماسک و دستکش در سطل زباله کار سختی نیست. رها کردن آنها روی زمین یعنی پخش شدن ویروس و بیماری. ما که دورکار نیستیم یا در قرنطینه خانگی نبودیم. اگر شهروندان با ما همکاری کنند، سلامتی برای همه مردم محله و شهر خواهد بود و زنجیره بیماری قطع می‌شود.» او از «خسته نباشید» گفتن شهروندان این روزها بیشتر از همیشه خوشحال می‌شود.

مجید کرمی
امان از ماسک و دستکش‌های رها شده
«مجید کرمی» 8سال در ناحیه 4 منطقه 3 پاکبان است. او که خود را ملزم به استفاده از ماسک و دستکش هنگام کار می‌داند می‌گوید: «ما هم مثل همه شهروندان وقتی از خانه بیرون می‌آییم باید ماسک و دستکش داشته باشیم. کار با ماسک سخت است. اما چون با پسماندها سر و کار داریم که ممکن است ناقل بیماری باشد حتماً باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم وگرنه خودمان ناقل بیماری می‌شویم. به همین دلیل کار ما سخت‌تر شده است. خانواده هم خیلی نگران ما هستند. ولی وقتی به نتیجه کارمان که پاکیزگی و نظافت شهر است نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در این شرایط باید هر روز سرکار باشیم. چون کار ما تعطیلی‌بردار نیست.» کرمی می‌گوید از اسفند ماه تا امروز که بیماری کرونا شایع شده و مردم باید از ماسک و دستکش استفاده کنند روزی نیست که پای درختان، لای نرده‌ها یا روی نیمکت‌های ایستگاه‌های اتوبوس ماسک و دستکش استفاده شده نباشد. می‌گوید: «تقاضای ما همیشه از شهروندان این بوده که زباله روی زمین نریزند. اما حالا برای سلامت خودشان و برای اینکه این ویروس منتقل نشود می‌گوییم که ماسک و دستکش را بعد از استفاده حتماً و حتماً در سطل بیندازند. جای آنها روی زمین نیست. نه اینکه کار ما زیاد می‌شود بلکه به خاطر اینکه آلودگی و ویروس را منتقل می‌کنند.»

یحیی علیزاده
این روزها محله‌ها باید پاکیزه‌تر باشد
رعایت نکات بهداشتی برای قطع زنجیره کرونا نخستین پیام بهداشتی بود که پزشکان و کادر درمانی به ما دادند. دقیق‌تر که به اطرافمان نگاه کنیم، افرادی را مسئول تمیزی و نظافت کوچه و خیابان می‌بینیم که فعالیتشان در تأمین پاکیزگی معابر و حفظ بهداشت عمومی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسیار مهم و حیاتی به حساب می‌آید. «یحیی علیزاده» یکی از همین افرادی است که در صف اول سلامت شهروندان ایستاده و تلاش می‌کند. او که سابقه 20 سال کار در حیطه خدمات شهری دارد و این روزها در ناحیه 3 منطقه 3مشغول فعالیت است در روزهای کرونایی یک روز تعطیل هم نداشته است. می‌گوید: «از اسفند ماه کار ما بیشتر شد. تعطیلی نداشتم و مرخصی هم نرفتم. گلایه‌ای هم ندارم. چون نظافت و تمیزی معابر برعهده ماست. حالا که پزشکان می‌گویند باید بیشتر از همیشه حواسمان به نظافت و بهداشت باشد، کار ما جدی‌تر به چشم می‌آید و شهروندان محله‌شان را پاکیزه‌تر می‌خواهند. من چندین بار طی 2ماه گذشته در عملیات ضدعفونی ایستگاه‌های اتوبوس و در منازل شهروندان حضور داشتم. خدا را شاکرم که کار من باعث حفظ سلامتی و ایمنی هموطنانم می‌شود.» علیزاده مسئول شیفت شب است و از ساعت 19 تا 5صبح کار می‌کند. او فقط یک تقاضا از شهروندان دارد: «باز هم در خانه ماندن را جدی بگیریم. کرونا تمام نشده است.»

کمال کمالی
بهداشت را بیشتر از همیشه رعایت کنیم

«کمال کمالی» 22سال سابقه فعالیت در خدمات شهری دارد و این روزهای کرونایی را روزهای دشواری برای پاکبان‌ها می‌داند: «روزهای سختی برای همه مردم است. اما برای پاکبان‌ها که در خانه نیستند و با پسماند سر و کار دارند سخت‌تر است.» کمالی به افرادی که مجبور نیستند سر کار بروند می‌گوید: «تا زمانی که این بیماری ریشه‌کن نشده، در خانه بمانید. کار ما نظافت عمومی، جمع‌آوری پسماند از معابر و نظافت شهری است تا از سرایت بیماری به شهروندان جلوگیری شود. خوشحالم که می‌توانم در این روزها سهمی در تمیزی معابر و پاکیزگی شهر داشته باشم. برای قطع زنجیره بیماری باید بیشتر از همیشه بهداشت را رعایت کنیم. رعایت بهداشت همین دست شستن ساده و آشغال نریختن روی زمین است.» کمالی که در ناحیه 5 منطقه یک مشغول کار است ادامه می‌دهد: «از همان روزهای اول شیوع بیماری کرونا، ما آموزش دیدیم که چطور باید از ماسک و دستکش استفاده کنیم و مدام دست‌هایمان را با مواد ضوعفونی بشوییم. کارمان چند برابر و سخت‌تر شد. اما چاره‌ای هم نداریم. برای اینکه خودمان بیمار نشویم و ناقل بیماری هم نباشیم باید توصیه‌های پزشکی را رعایت کنیم. کار ما در روزهای کرونایی با نگرانی هم همراه است. ولی با همکاری شهروندان امیدواریم روزهای بیماری و کرونا به سلامتی بگذرد.»

امید غیاثی
کرونا آمد، کار ما بیشتر شد

«کرونا که آمد و مردم خانه‌نشین شدند، کار ما بیشتر شد.» «امید غیاثی» که 9سالی می‌شود در خدمات شهری منطقه 3مشغول فعالیت است می‌گوید: «طی این 2ماه که شهروندان در قرنطینه خانگی هستند، پسماندها و زباله‌ها بیشتر از قبل و کار ما بیشتر شده است. علاوه بر این، برای مقابله با ویروس کرونا باید بهداشت را بیشتر از همیشه رعایت کنیم و تمیزی و پاکیزگی کوچه و خیابان باید از گذشته بیشتر باشد و این هم باعث بیشتر شدن کار ما شده است. با اینکه برعکس بقیه شهروندان پاکبان‌ها خانه‌نشین نبودند اما خوشحالم که می‌توانم در سلامت شهر و شهروندان مؤثر باشم.» غیاثی وقتی می‌بیند شهروندی زباله یا ماسک و دستکش خود را در سطل زباله نمی‌اندازد به او تذکر می‌دهد: «برای سلامتی جان خودشان باید به اصول بهداشتی اهمیت بدهند. پزشکان می‌گویند که ماسک و دستکش مصرف شده اول باید در کیسه نایلون گذاشته و در آن محکم، بسته و بعد داخل سطل زباله انداخته شود تا ویروس منتقل نشود. من از شهروندان درخواست می‌کنم اگر این کار را نمی‌کنند، حداقل ماسک و دستکش و دستمال کاغذی را روی زمین رها نکنند.» غیاثی می‌گوید که خانواده پاکبان‌ها این روزها بیشتر از همیشه نگران سلامتی پاکبان‌ها هستند: «همسرم هر روز با من تماس می‌گیرد و تذکر می‌دهد که دستم را به چشم و صورتم نزنم و حتماً از ماسک استفاده کنم. شب هم که به خانه می‌روم، اول دست‌هایم را ضدعفونی می‌کنم و بعد وارد خانه می‌شوم. امیدوارم مردم هم همکاری‌شان را با ما بیشتر کنند تا ما هم بهتر بتوانیم به وظایفمان عمل کنیم.»

کد خبر 504774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha