تعیین نقش‌های کلیدی مجلس آینده در روزگار کرونایی با لابی‌های مجازی، یک‌ماهی است راه افتاده است.

صندلی رئیس مجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ‌شرق، عادل نجف‌زاده از منتخبان مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرآنلاین از گروه‌هایی سخن‌ می‌گوید که با نام کمیسیون‌ها و برای لابی بر سر ریاست کمیسیون‌های تخصصی شکل گرفته است. جریان‌هایی که پشت سر چهره‌های شناخته‌شده راه‌یافته به مجلس یازدهم قرار دارند، با راه‌اندازی گعده‌های مجازی و با هدف شکار نمایندگان به اصطلاح مستقل یا تازه‌کار شهرستانی در حال زورآزمایی با یکدیگر هستند.

تا جایی که به گفته نجف‌زاده هم موضوع ریاست کمیسیون‌ها از حالا داغ است و هم موضوع ریاست مجلس. او گفته رایزنی‌های مختلفی از طیف‌های مختلف از جمله پایداری‌ها، یا تکنوکرات‌ها یا وزرای دولت قبل صورت می‌گیرد و اتفاقاتی در حال رخ‌دادن و لابی‌ها بیشتر برای ریاست قالیباف، میرسلیم و نیکزاد است. به گفته او آدرس و لینک برخی گروه‌های مجازی برای منتخبان مجلس یازدهم فرستاده می‌شود که مشخص نیست گردانندگان این گروه‌ها چه کسانی هستند. «مشخص نیست این گروه‌ها با چه هدف و نیتی و از سوی چه کسانی تشکیل شده است؛ عملا موضوعی گنگ و مبهم است که به نظرم مدیریت اجرائی مجلس باید نظارتی بر این مسائل داشته باشد و به این رفتارها پایان دهد چراکه این گروه‌ها درواقع تبدیل به محلی شده است برای لابی به منظور تصاحب کرسی ریاست کمیسیون‌ها».

فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی و نماینده مجلس یازدهم از اردبیل هم پیش‌تر گفته بود جریان‌هایی از هم‌اکنون به دنبال مدیریت مجلس از بیرون هستند.

 نجف‌زاده هم با اشاره به اینکه من اسامی را دیدم و مشخص است برای چه کسانی تبلیغ می‌کنند، گفته است: «اما نمی‌خواهم وارد بحث اسامی شوم چراکه نمی‌دانم دقیقا به دنبال چه چیزی هستند و شاید اصلا روح آن فردی هم که برای او تبلیغ می‌شود، خبر نداشته باشد. با این وجود حرفم این است که یک قانون‌گذار خودش نباید قانون‌گریز باشد. ما آیین‌نامه داریم برای تعیین هیئت‌رئیسه مجلس و ریاست کمیسیون‌ها؛ درست نیست این قسم لابی‌ها و رفتارها صورت گیرد. در برخی موارد تلاش می‌شود در این گروه‌ها اسمی از فردی برده نشود اما واضح است که برای چه کسانی تبلیغ می‌کنند. حرفشان هم این است که مثلا فلان فرد سال‌ها در مجلس بوده و حالا گزینه مناسبی برای ریاست کمیسیون است. حرف من این است؛ اگر این عزیزان سال‌های سال در مجلس بوده‌اند، در این مدت چه گلی به سر این مملکت زده‌اند؟! اقدامات آنها کجا توانسته است باری از دوش صنعت، انرژی و... بردارد یا گرهی را باز کند؟!».

برخی اخبار از فعالیت کمیسیون لابی حاکی از این بود که تلاش‌هایی برای اینکه محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان نواب رئیس، شمس‌الدین حسینی به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدمحمود نبویان به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی، عبدالرضا مصری به عنوان رئیس کمیسیون اجتماعی، مجتبی ذوالنور به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰، علی نیکزاد به عنوان رئیس کمیسیون عمران، علیرضا زاکانی به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، محمدمهدی زاهدی به عنوان رئیس کمیسیون آموزش و حسین‌علی شهریاری به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت انتخاب شوند، صورت گرفته است.

  • شاید قالیباف از مجلس به پاستور برود!

عضو سابق شورای شهر تهران هم با تأکید بر اینکه ما انتظارمان از حضرات جریان اصولگرایی که در دقیقه ۹۹ با یکدیگر اجماع کرده و یک لیست ارائه دادند این است که بر تعهداتشان پابرجا بمانند، به ایلنا گفت: این‌گونه نباشد که بر اساس اقتضا و منافع آمده و در دقایق پایانی با یکدیگر ائتلاف کرده باشند و بعد که رأی آوردند، دوباره دعواها و اختلافاتشان را شروع کنند.

مرتضی طلایی فعال سیاسی اصولگرا و رئیس ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری قالیباف درباره اینکه آیا حضور قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است، گفته: «کسی که به مجلس می‌رود، از مردم رأی گرفته و چهار سال به مردم تعهد داده است بنابراین به طور طبیعی باید به تعهداتی که داده است عمل کند. گاهی شرایط کشور به گونه‌ای اقتضا می‌کند که نخبگان، بزرگان و دلسوزان در جریان اصولگرایی به این نتیجه برسند که یک نفر از افراد شاغل در مجلس باید در صحنه ریاست‌جمهوری حضور یابد، آن یک اجماع و اتفاق جمعی و جزء استثنائات است، بنابراین نمی‌شود آن را رد یا تأیید کرد اما منطق و عرف می‌گوید نماینده باید بماند و به تعهداتش عمل کند؛ استثنا هم می‌تواند شامل حال هر کسی حتی غیر از آقای قالیباف باشد».

کد خبر 504579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha