مجموع نظرات: ۰
جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

قیمت حبوبات طی چند روز اخیر با پایان قرنطینه خانگی و بازگشایی اصناف در یزد تا سه برابر افزایش داشته است.

حبوبات

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایلنا، قبل از نوروز و در ایام پایانی سال و حتی در فروردین ماه سال جدید، حبوبات با نرخ مناسب عرضه می‌شد، اما به ناگهان و از روزهای پایانی فروردین ماه، قیمت این محصول سیر صعودی به خود گرفته است.

معاون اقتصادی استاندار یزد در واکنش به این گرانی‌ها، کاهش واردات حبوبات در اسفند را در افزایش قیمت‌ها موثر دانست و گفت: شاخص‌های مختلفی از جمله محدودیت واردات، کمبود عرضه و تولید نشدن حبوبات در استان بر قیمت این محصولات تاثیر گذاشته است.

«مسعود عظیمی» ادامه داد: افزایش قیمت‌های اخیر در حبوباتی مانند عدس، لوبیا قرمر، لوبیا چشم بلبلی، نخود، ماش و لپه به چشم می خورد.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا موجب محدودیت واردات در اسفندماه سال گذشته شد. متاسفانه استان یزد جزو استان‌های تولیدکننده حبوبات نیست و این موضوع در کنار عدم واردات، به صورت افزایش قیمت حبوبات در استان یزد خود را نشان داده است.

عظیمی گفت: ستاد تنظیم بازار کشور هفدهم فروردین ماه امسال به بازرگانی دولتی ایران دستور داده تا نسبت به تهیه حبوبات و محصولات مورد نیاز مردم با ارز نیمایی اقدام کند.  انتظار داریم که این مشکل به زودی با پیگیری‌های انجام شده رفع شود و این افزایش قیمتی که در آستانه ماه رمضان شاهد هستیم به حالت قبلی بازگردد.

گرانی کوتاه‌مدت

معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان یزد با تایید گفته های معاون استاندار مبنی بر تخصیص ارز نیمایی اظهار کرد: با اقدام بازرگانی دولتی مبنی بر خرید حبوبات با ارز نیمایی قیمت‌ها به حالت قبل برمی‌گردد.

«علی افشارپور» گفت: گرانی‌ها کوتاه مدت است و بازگشت قیمت خواهیم داشت. با شیوع کرونا واردات حبوبات با کاهش مواجه بوده و کاهش عرضه بر افزایش این قیمت‌ها دامن زده است. این مشکل تقریبا در تمام کشور وجود دارد و فقط مربوط به یزد نیست.

وی با اشاره به قیمت حبوبات بسته‌بندی شده در یزد نیز گفت: معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان با توجه به قیمت عمده حبوبات و هزینه‌های بسته‌بندی، نظارت لازم را دارند و قیمت آنها برحسب قیمت روز بازار کنترل می‌شود.

قیمت‌ها پایدار نیست

رئیس‌اتحادیه صنف خواربار یزد نیز با اشاره به افزایش بیش از دو برابری قیمت حبوبات گفت: قیمت حبوبات بسته‌بندی شده به دلیل هزینه بسته‌بندی، ۷ تا ۸ درصد بیش از قیمت حبوبات فله‌ای به فروش می‌رسد، اما باید توجه داشت که این قیمت‌ها پایدار نیست و به زودی قیمت‌ ها به حالت قبل باز می‌گردد.

«محسن جلیلی پور» افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌ها با شرایط فعلی می‌توانند با فاکتور تاریخ‌دار معتبر، حبوبات از جمله نخود را با قیمت ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان، عدس ۱۹ تا ۲۲ هزار تومان، لپه ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان، لوبیا قرمز ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان، لوبیا چیتی از ۲۰ تا ۲۷ هزار تومان، ماش ریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و ماش درشت خارجی ۲۷ هزار تومان در بازار یزد عرضه کنند.

کد خبر 504461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha