سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

گروه حوادث: پرونده 2 قاچاقچی انسان که با جعل مدارک شناسایی برای اتباع کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان و عراق آنها را به اروپا قاچاق می‌کردند با صدور کیفر خواست به دادگاه ارسال شد

اواخر سال گذشته، گزارش محرمانه‌ای در اختیار قاضی مهاجری- بازپرس شعبه اول دادسرای ویژه فرودگاه‌های تهران- قرار گرفت که از فعالیت یک باند قاچاق انسان در تهران حکایت داشت. 

در این گزارش آمده بود، چند جاعل حرفه‌ای پس از دریافت مبالغ هنگفتی از اتباع کشورهای ایران، عراق، افغانستان و پاکستان برای آنها ویزا و گذرنامه جعلی تهیه کرده و این افراد را از طریق ایران و امارات به اروپا قاچاق می‌کنند.

به‌دنبال این گزارش، رسیدگی به موضوع در دستور کار گروهی از ماموران وزارت اطلاعات قرار گرفت و به دستور بازپرس مهاجری، تحقیقات تخصصی برای شناسایی و دستگیری قاچاقچیان آغاز شد.

ماموران در نخستین اقدام به شناسایی افرادی پرداختند که قصد داشتند با استفاده از این مدارک جعلی به اروپا سفر کنند و در بازجویی از آنها به سرنخ‌هایی از محل فعالیت قاچاقچیان انسان دست یافتند.

به این ترتیب این محل که خانه‌ای در خیابان معلم تهران بود به محاصره در آمد و ماموران در یک عملیات ضربتی قدم به این خانه گذاشته و 2‌عضو باند را دستگیر کردند. با کشف تعداد زیادی مدارک جعلی شامل گذرنامه، شناسنامه و کارت پایان خدمت به همراه سی‌دی‌های حاوی فرم‌های خام مدارک تحصیلی معتبر و چند مهر ارگان‌های دولتی در این محل، متهمان به دادسرا منتقل شده و مقابل بازپرس شعبه اول قرار گرفتند.

به گفته بازپرس مهاجری، اعضای این باند در بازجویی‌ها مدعی شدند طعمه‌های خود را با پرسه‌زدن در اطراف سفارتخانه‌های کشورهای مختلف شناسایی کرده و پس از دریافت مبالغی از 10 تا 20 میلیون تومان از این افراد، برای طعمه‌هایشان ویزا و مدارک جعلی تهیه می‌کردند.

 سپس آنها را از طریق فرودگاه‌های ایران و امارات به اروپا قاچاق کرده و از این راه پول زیادی به جیب می‌زدند.اعضای این باند همچنین با جعل احکام قضائی برای برخی از طعمه‌های خود، وانمود می‌کردند آنها به اتهام جرایم سیاسی تحت تعقیب هستند و از این طریق برای آنان پناهندگی سیاسی تهیه می‌کردند.

بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه 9، با بیان اینکه متهمان تا کنون به تهیه مدارک جعلی و قاچاق 200 نفر از طعمه‌هایشان اعتراف کرده‌اند، گفت: به‌دنبال اعترافات متهمان و صدور قرار مجرمیت برای آنها، پرونده به شعبه اظهار نظر ارسال شد و پس از صدور کیفرخواست، این پرونده برای آغاز محاکمه متهمان در اختیار دادگاه عمومی و جزایی قرار گرفت.

وی همچنین اظهار داشت: دادسرای ویژه فرودگاه‌های تهران با جدیت به جرایم جعل ویزا و مدارک شناسایی و همچنین قاچاق انسان برخورد می‌کند.

کد خبر 50389

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز