قرار است دولت در اردیبهشت ماه در پنج نوبت به اقشار مختلف مردم وجوهی را پرداخت کند، این پرداختی‌ها شامل بسته حمایتی ماه رمضان، وام کرونا و سه یارانه نقدی، معیشتی و کرونا است.

يارانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  تجارت‌نیوز، قرار است دولت در اردیبهشت ماه وجوهی را به اقشار مختلف جامعه پرداخت کند که این پرداختی‌های در پنج نوبت انجام می‌شود؛ این در حالی است که اگر اتفاقات شش ماه اخیر رخ نمی‌داد، دولت فقط موظف به پرداخت یارانه نقدی بود.

  • اول: یارانه نقدی

یارانه نقدی قدیمی‌ترین پرداختی دولت است که از اواخر دهه ۱۳۸۰ آغاز شده و صد و یازدهمین مرحله آن در اردیبهشت ماه امسال به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

مبلغ یارانه نقدی در این مرحله نیز همانند مراحل گذشته به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

براساس اعلام سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه، تعداد کسانی که هر ماه یارانه نقدی می‌گیرند ۷۸ میلیون نفر است.

  • دوم: یارانه معیشتی

از آبان ماه سال ۹۸ نیز با افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین، پرداختی دیگری با نام یارانه معیشتی به وظایف دولت افزوده شد.

مبلغ این یارانه برای خانوارهای یک نفره، ۵۵ هزار تومان؛ دو نفره، ۱۰۳ هزار تومان؛ سه نفره، ۱۳۸ هزار تومان؛ چهار نفره، ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز می‌شود.

تعداد جمعیتی که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند نیز ۶۰ میلیون نفر است.

با مجموع یارانه نقدی و کمک معیشتی در هر ماه حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان و در سال بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان خرج نقدی‌هایی است که دولت توزیع می‌کند.

در این خصوص دولت وظیفه دارد در روز دهم و بیستم هر ماه به ترتیب یارانه معیشتی و یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.

  • سوم: یارانه کرونا

پرداخت این یارانه نیز پس از شیوع ویروس کرونا آغاز شد. با تعطیلی بسیاری از مشاغل از اسفند ماه دولت تصمیم گرفت به برخی از مشاغل مانند دستفروشان کمک بلاعوض دهد.

طبق اعلام رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه، کمک بلاعوض ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای سه میلیون نفر از خانواده‌هایی که شناسایی شده‌اند و از کم درآمدترین اقشار جامعه هستند در چند نوبت واریز می‌شود.

یارانه کرونا به خانواده‌های یک نفره ۲۰۰ هزار تومان؛ دو نفره، ۳۰۰ هزار تومان؛ سه نفره، ۴۰۰ هزار تومان؛ چهار نفره، ۵۰۰ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

اولین نوبت آن در اسفند ماه سال ۹۸ پرداخت شده است، دومین نوبت نیز که مربوط به فروردین ماه است شب گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است، دو نوبت دیگر از این یارانه باقی مانده که در ماه‌های اردیبهشت و خرداد واریز خواهد شد.

  • چهارم: وام کرونا

دولت برای کم کردن تاثیر تعطیلی مشاغل و تاثیر آن بر معیشت خانوارها، مقرر کرده است که به ۲۴ میلیون خانواری که یارانه نقدی دریافت می‌کنند وام یک میلیون تومانی پرداخت کند.

ابتدا قرار بود این وام با نرخ سود ۱۲ درصد در اختیار سرپرستان خانوار قرار بگیرد که به چهار درصد کاهش پیدا کرد.

همچنین تعداد اقساط آن ۳۰ ماه و هر قسط ۳۵ هزار تومان است که از تیر ماه امسال به طور خودکار از یارانه هر ماه خانوارهای دریافت کننده آن کسر می‌شود.

برای دریافت وام کرونا سرپرست خانوار باید کد ملی خود را با سیم کارتی که به نام خودش است به شماره ۶۳۶۹ ارسال کند که این فرایند از روز ۲۷ فروردین ماه آغاز شده و تا ساعات پایانی امروز ادامه دارد.

طبق گفته سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا، اگر سرپرستان خانوار تا ساعت ۲۴ امروز پیامک حاوی کد ملی خود را ارسال کنند، وامشان تا چهارم اردیبهشت ماه واریز می‌شود.

کسانی که تا هفته آینده، (هفتم اردیبهشت ماه) کدملی خود را ارسال می‌کنند، پنجشنبه هفته آینده وام خود را دریافت می‌کنند.

همچنین قرار است وام کرونا دو مرحله‌ای شود و برای برخی از خانوارها در نوبت دوم مبلغ دیگری بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان واریز خواهد شد.

  • پنجم: بسته حمایتی ماه رمضان

همچنین قرار است فردا در اولین روز اردیبهشت ماه، به سه میلیون نفری که یارانه کرونا دریافت می‌کنند، بسته حمایتی ماه رمضان واریز شود.

مبلغ این بسته حمایتی نیز همانند یارانه کرونا است.

یعنی به خانواده‌های یک نفره ۲۰۰ هزار تومان؛ دو نفره، ۳۰۰ هزار تومان؛ سه نفره، ۴۰۰ هزار تومان؛ چهار نفره، ۵۰۰ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

کد خبر 503721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلا بندرعباس کوی ملت کوچه وصال منزل محمدی IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    1 0
    سلام من هرچی نظر خودم ارسال میکنم از جواب خبری نیست من بی سرپرست هستم تو خونه ها کارگری میکردم کرونا اومد خرسرش بیکار شدم چرا بسته حمایتی ماه رمضون ب من تعلق نگرفت ۵۰۰تومان کرایه خونه میدم بابت یک اتاق
  • میلادپوراسمعیل رشت IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    4 0
    یه بیمار تشنجی هستم چرا 200 به ماتعلق نمیگیرد زنم میره راه پله می‌شوره تا داروهای بگیره خونه ندارم با مادرخانم زندگی میکنم تحت پوشش کمیته امداد هستم یه مبلغی میدم پنج سال نتونستم برای زنم چیزی بگیرم
  • (س) IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    3 0
    این حقیر دارای کدملی...دارای مشکلات فراوانی ازجمله بیماری تنفسی قلبی از ناحیه کمر درعصر تصادفی از ناحیه کمر شکستگی مهره که ازخدمت سربازی معاف شدم تحت پوشش هیچ ارگانی نیستم نه کمیته امداد .کاشمر
  • M IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    1 2
    گداها خاک بر سر تون
  • توسل زنگی IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    2 2
    سلام چرا به من ندادن کمک هارا من که دوماه بیکار هستم دست فروش هستم هیچ بیمه ای نارم هیچ حقوق سابتی ندارم مادرم زیز نظر کمیته امداد امام خمینی ره هست پس چرا نه این بلا عوض را دادن نه کمک ماه مبارک رمضان دروغه همش ماکه نه حسابی توی بانک داریم نه پولی توش هست الان چندین ساله چرا دروغگوی اخه ....
  • حکیم دوستا IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 1
    خداوکیلی هیچ ندارم وهمون منظر یارانه ومعیشتی کار نیست
  • مهدی حسن زاده IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 0
    خداکنه حداقل ۲میلیون وام به ماکارگران فصلی هم تعلق بگیره که خیلی نیازدارم این هم کدملی .......
  • ناصر IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    0 0
    سلام.بنده هم سیم کارت بنامم و هم شماره ملی خودم تو دو نوبت فرستادم .حالا چرا پرداخت نمیکنن نمیدونم
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    0 0
    چرا به مددجویان تحت پوشش نمیدهند
  • پریناز شیخی IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    1 1
    من یک زن بی سرپرست زیر پوشش کمیته امداد هستم که هیچ گونه کمکی نشده داری 2فرزند دختر هستم اجاره نشین که به علت ندادن کرایه خونه باید آواره بشم
  • محمد رضا جنید IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 0
    دخترم ۱۲ سالشه یارانه اش به حساب من میومد همسرم طلاق گرفت وتا ۷سالگی با. مادرش میبود یارانه اش قطع شد حالا چگونه یارانه دریافت کند