ستاد اقتصادی دولت با پرداخت ۸ درصد سود وام معیشتی یارانه بگیران موافقت کرد، متقاضیان فقط باید ۴ درصد کارمزد این وام را بپردازند.

تصاویر جلسه هیات دولت

همشهری آنلاین - احمد میرخدائی: با مصوبه دولت و قبول پرداخت سود وام یک‌میلیون تومانی یارانه بگیران، مقرر شد این تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد و با بازپرداخت ۳۰ ماهه به ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر پرداخت شود. طبق اعلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری، در نشست روزسه‌شنبه هیات اقتصادی دولت، چارچوبی برای ثبت تقاضای این وام در نظر گرفته شده تا آن‌هایی که به استفاده از این وام قرض‌الحسنه مایل هستند، از طریق پیامک اعلام کنند. به گفته رئیس‌جمهوری، این تسهیلات در نهایت تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان به‌حساب یارانه خانوارها واریز خواهد شد.

به گزارش همشهری، پیش‌ازاین قرار بود این وام، که در نظام بانکی پرداخت می‌شود، با نرخ سود ۱۲ درصدی به خانوارهای یارانه بگیر متقاضی پرداخت شود؛ اما اعتراض به این مسئله به‌قدری شدید بود که دولت را بر آن داشت بهره این وام را راسا بپردازد تا متقاضیان فقط کارمزد ۴ درصدی آنرا متقبل شوند و اقساط وام را از محل یارانه نقدی مکلف باشند.

  • پرداخت وام کرونایی از اردیبهشت

به گزارش همشهری، در نشست د ستاد اقتصادی دولت، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از تبدیل تسهیلات یک‌میلیون تومانی خانوارهای یارانه بگیر به وام قرض‌الحسنه خبر داد و گفت: این وام روزهای اولیه اردیبهشت در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و دولت سود این وام را پرداخت می‌کند. روحانی با بیان این‌که ۲۳ هزار میلیارد تومان با نرخ سود ۱۲ درصد برای پرداخت به یارانه بگیران در نظر گرفته شود، اعلام کرد: این تسهیلات یک‌میلیون تومانی به وام قرض‌الحسنه تبدیل می‌شود و سودی را که قرار بود از متقاضیان دریافت شود، دولت بر عهده می‌گیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، تبدیل شدن وام کمکی کرونای یارانه بگیران به معنای حذف بهره ۸ درصدی این تسهیلات است و طبیعتاً کارمزد ۴ درصدی آن را همچنان باید متقاضیان پرداخت کنند. رقم این کارمزد کمی بیش از ۵۰ هزار تومان است.

  • ثبت‌نام پیامکی

پیش‌ازاین سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرده بود سامانه‌ای را برای ثبت درخواست وام خانوارهای یارانه بگیر، ایجاد خواهد کرد و متقاضیان باید از این مسیر تقاضای خود را برای دریافت این تسهیلات ثبت کنند اما آن‌گونه که دیروز روحانی در نشست هیات اقتصادی دولت اعلام کرد: چارچوبی برای ثبت تقاضای این وام در نظر گرفته شده تا آن‌هایی که به استفاده از این وام قرض‌الحسنه تمایل دارند، تقضای خود را از طریق پیامک اعلام کنند. آن‌گونه که رئیس‌جمهوری اعلام کرده، همه تلاش دولت این است که این تسهیلات چند روز قبل از شروع ماه رمضان به‌حساب همه خانوارهای یارانه بگیر واریز شود.

به گزارش همشهری آنلاین، مسئله‌ای که می‌تواند در ثبت‌نام پیامکی باعث بروز مشکل شود این است که احتمالاً بخشی از خانوارهای یارانه بگیر به‌خصوص در اقشار کم‌درآمد و رده سنی سالمندان، به ثبت‌نام پیامکی برای دریافت این تسهیلات قادر نیستند درحالی‌که هدف اصلی پرداخت چنین وامی کمک به معیشت همین دسته از خانوارهاست. بر این اساس انتظار می‌رود دولت در مراحل بعدی اطلاع‌رسانی این تسهیلات، برای جلوگیری از حذف برخی خانوارهای یارانه بگیر، از فهرست دریافت این وام، تمهیداتی بیندیشد و حتی با واریز این مبلغ به‌حساب همه خانوارهای یارانه بگیر از بروز هرگونه اشتباه یا تبعیض ناخواسته جلوگیری کند.

  • اقساط تسهیلات عبور از کرونا

به دنبال تصمیم جدید دولت و با تغییری که در نرخ سود وام یک‌میلیون تومانی خانوارهای یارانه انجام شده، این تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه به‌حساب خانوارهای متقاضی واریز می‌شود و سالانه ۴ درصد کارمزد به آن تعلق می‌گیرد. با این حساب، مجموع کارمزد اختصاص یافته به این وام ۵۲ هزار تومان و مبلغ هر قسط آن به ۳۵ هزار تومان می‌رسد که از تیرماه از محل یارانه نقدی واریز شده به‌حساب متقاضیان این تسهیلات کسر خواهد شد. پیش‌ازاین قرار بود وام یک‌میلیون تومانی عبور از کرونا با نرخ سود ۱۲ درصدی و با بازپرداخت ۲۴ ماهه به متقاضیان پرداخت شود که در این صورت مجموع سود بازپرداخت آن به ۱۲۹ هزار تومان و اقساط ماهانه آن به ۴۷ هزار تومان می‌رسید. آن‌طور که رئیس‌جمهوری اعلام کرده، این تسهیلات اوایل اردیبهشت به‌حساب خانوارهای یارانه بگیر متقاضی واریز می‌شود و این خانوارها بعد از دریافت یارانه اردیبهشت و خرداد، از تیرماه اقساط وام را می‌پردازند.

کد خبر 501267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha