فعالان گروه جهادی «شهید ابراهیم هادی» با برپا کردن کارگاه تولید لباس ایزوله کادر درمان در نقاط مختلف شهر روزانه 600 گان و لباس مخصوص کادر درمان را به بیمارستان‌ها می‌رسانند.

جهادگران

همشهری آنلاین- پریسا نوری: شرایط سخت مواجهه با ویروس کرونا که در روزهای نخست شیوع در بیشتر مراکز درمانی قابل مشاهده بود، بسیاری را به فکر واداشت تا برای پزشکان و پرستارانی که در جدال نابرابر با این ویروس ناشناخته، به دلیل کمبود لباس و تجهیزات مناسب، مغلوب شده و پس از مدتی مظلومانه پر می‌کشیدند،‌کاری بکنند. فعالان گروه جهادی «شهید ابراهیم هادی» هم با دیدن این وضع تاب نیاورده و برای برپا کردن کارگاه تولید لباس ایزوله کادر درمان در نقاط مختلف شهر آستین همت بالا زدند. حالا از آن روزها حدود 2 ماه می‌گذرد و فعالان گروه جهادی «شهید ابراهیم هادی» روزانه 600 گان و لباس مخصوص کادر درمان را به بیمارستان‌ها می‌رسانند. به یکی از کارگاه‌های تولید لباس ایزوله در محله حکیمیه رفتیم و با «مهدی قلی‌پور» از فعالان این گروه درباره فعالیت‌های آنها در مواجهه با ویروس کرونا گفت‌وگو کردیم.

  • از مرکز پرورش کودکان تا تولید لباس بیمارستان

صدای چرخ‌های خیاطی‌ لحظه‌ای قطع نمی‌شود. جوانان جهادگر پشت چرخ‌های صنعتی نشسته‌اند تا پارچه‌های برش خورده را به قامت سربازان مدافع سلامت بدوزند. اینجا طبقه پایین صحن مسجدالزهرا(س) در محله حکیمیه است؛ جایی که از 6 ماه پیش برای افتتاح نخستین مرکز فرهنگی و پرورشی کودکان در تهران تجهیز شده و قرار بود صدای بازی و شادی بچه‌ها در آن بپیچد. ولی با ورود ویروس کرونا به کشور این محاسبات به هم خورد. قلی‌پور در این‌باره می‌گوید: «از چند ماه گذشته این فضا را برای ایجاد نخستین مجموعه فرهنگی و پرورشی ویژه کودکان تجهیز کردیم و قرار بود در روز تولد حضرت علی(ع) نخستین مرکز استعدادیابی و کشف اختلالات روحی کودکان از طریق بازی افتتاح شود، اما یک هفته قبل از افتتاح، موضوع کرونا پیش آمد و اولویت‌هایمان تغییر کرد و با توجه به نیاز جامعه تصمیم گرفتیم این فضا را به کارگاه تولید ماسک و لباس بیمارستانی تبدیل کنیم.»

  • افزایش تولید با هدف شکستن قیمت

گروه جهادی شهید هادی فعالیت خود در این کارگاه را با تولید ماسک آغاز کرد و بعد از مدتی با پیوستن دیگر گروه‌های جهادی و تولید انبوه این کالا، با نیازسنجی، تولید لباس ایزوله بیمارستانی را در اولویت قرار داد. حالا ماحصل تلاش شبانه‌روزی این گروه و سایر گروه‌های مرتبط جهادی، تولید انبوه ماسک و لباس ایزوله ویژه کادر درمان و حتی لباس و تجهیزات حفاظتی به کارکنان غسالخانه‌هاست است که به نقاط مختلف شهر و کشور ارسال می‌شود. قلی‌پور در توضیح بیشتر می‌گوید: «با توجه به اینکه در روزهای اول شیوع کرونا، ماسک کمیاب بود و با قیمت نجومی در بازار سیاه عرضه می‌شد، با هدف شکستن قیمت‌ها تولید ماسک را آغاز کرده و بعد از مدتی به درخواست بیمارستان‌ها خط تولید لباس ایزوله بیمارستانی را هم راه انداختیم و توانستیم روزانه علاوه بر تولید 5 هزار ماسک استاندارد، 600 لباس ایزوله بیمارستانی هم تولید کرده و در بیمارستان‌های تهران، همدان، کرمان، ایلام و... توزیع کنیم.»

  • تولید جهادی از حکیمیه تا اسلامشهر

اگرچه این فعالیت جهادی از حکیمیه آغاز شد، اما با همکاری چندین گروه جهادی در محله‌ها و مناطق مختلف ادامه پیدا کرد و حالا رد پای آن در 17 کارگاه خیاطی از حکیمیه تا اسلامشهر دیده می‌شود. کارگاه‌هایی که با تولید ماسک و لباس ایزوله بیمارستانی در این شرایط بحرانی بیکاری ناشی از کرونا، برای 150 نفر در خط تولید و بسته‌بندی و توزیع اشتغالزایی هم کرده‌اند. فعال جهادی هم‌محله‌ای درباره شکل‌گیری کارگاه‌ها در نقاط مختلف شهر می‌گوید: «در شروع کار، لباس تخصصی ایزوله کادر بیمارستان را طوری طراحی کرده و دوختیم که از نمونه خارجی آن هم بهتر شد و مورد استقبال بیمارستان‌ها قرار گرفت. از این‌رو خیلی از کارگاه‌های خیاطی در نقاط مختلف تهران و حتی خارج از شهر، مشتاق به همکاری شدند و ما هم به تناسب ظرفیت کارگاه‌ها در تهیه پارچه و لوازم اولیه تا طراحی الگو و برش و دوخت با آنها همکاری می‌کنیم.»

  • فروش ممنوع!

«غیرقابل فروش» برچسبی است که روی همه تولیدات این گروه جهادی خودنمایی می‌کند. قلی‌پور در این‌باره می‌گوید: «ما براساس اصول خودمان که یکی از آنها، غیرقابل فروش بودن تولیداتمان است، با 5 گروه جهادی و 17 کارگاه همکاری می‌کنیم یعنی تأکید داریم که فروش اقلام تولیدی کارگاه‌های ما ممنوع است چون ما این اقدام را با هدف پایین آوردن قیمت بازار و دسترسی آسان همه اقشار به این دسته از کالاهایی که این روزها ضروری است انجام می‌دهیم و برای کوتاه کردن دست سوءاستفاده‌گران از چرخه تولید تا مصرف‌ برچسب‌های غیرقابل فروش را بر تولیداتمان نصب می‌کنیم.» این فعال جهادی درباره تأمین هزینه کار و خرید پارچه و سایر محصولات مصرفی هم می‌گوید: «همه هزینه‌ها را افراد نیکوکار تأمین می‌کنند البته گاهی بیمارستان‌ها پارچه مخصوص دوخت گان را در اختیارمان می‌گذارند.»

  • توزیع رایگان محلول ضدعفونی در نقاط محروم

از همان روزهای اول شیوع کرونا با توجه به ماندگاری این ویروس بر سطوح و انتقال از طریق دست آلوده و توصیه پزشکان و کارشناسان بهداشتی برای ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح، تهیه انواع مواد ضدعفونی‌کننده جزو ملزومات ضروری شهروندان شد و در سبد خرید خانواده‌ها جای خود را باز کرد. تقاضای زیاد این مواد، کمبود و گرانی آن را در بازار به دنبال داشت، از این‌رو تولید و توزیع مواد ضدعفونی استاندارد در دستور کار گروه‌های جهادی قرار گرفت. «حسین نوری» یکی از فعالان گروه‌های جهادی که چند کارگاه در محله‌های مختلف مختلف شهر و از جمله 2 کارگاه در محله‌های مبارک‌آباد و تهرانپارس منطقه 4 برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده و توزیع رایگان آن برپا کرده‌اند، در این باره می‌گوید: «در ابتدا تمرکزمان روی تولید محصول ضدعفونی‌کننده سطوح بود و مقادیر زیادی را تولید و در اختیار مساجد برای توزیع قرار دادیم. ولی با توجه به اینکه قیمت ضدعفونی‌کننده دست خیلی گران‌تر است و در این شرایط اقتصادی برخی خانواده‌ها نمی‌توانند آن را تهیه کنند، تصمیم گرفتیم روی تولید این محصول کار کنیم و تاکنون موفق شده‌ایم 65 هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده دست، تولید و در نقاط مختلف کشور به‌ویژه محله‌ها و مناطق محروم توزیع کنیم.» نوری با این توضیح که وقتی مواد ضدعفونی‌کننده دست در تهران آنقدر گران وکمیاب است پس تکلیف مردم ساکن در نقاط دورافتاده و شهرهای محروم چه می‌شود، می‌گوید: «برای توزیع، تمرکزمان را روی محله‌ها و شهرهای محروم گذاشته و محلول‌ها را در 130 هزار بطری نیم لیتری در کهریزک، قلعه حسن خان، بومهن و رودهن و شهرهای کردستان، گیلان و... توزیع کردیم.» نوری درباره ادامه فعالیت گروه جهادی و حمایت اهالی و خیّران از این طرح می‌گوید: «با تأیید کارشناسان وزارت بهداشت قرار است به‌زودی ژل بهداشتی دست هم تولید کنیم. از آغاز تا اینجا خیّران پای کار بوده و همه هزینه‌های تهیه مواد اولیه ضدعفونی‌کننده را تأمین کرده‌اند. حتی مدت کوتاهی به دلیل نبود ماده اولیه دتول برای تهیه مواد بهداشتی تولیدمان کم شد که با کمک یکی از اهالی که واردکننده مواد شوینده بود مشکلمان برطرف شد.»

  • به روایت اعداد

17 کارگاه خیاطی در نقاط مختلف تهران برای دوخت لباس ایزوله بیمارستانی (کاور آل) توسط گروه جهادی شهید ابراهیم هادی برپا شده است.

600 گان و لباس مخصوص بیمارستانی و 5 هزار ماسک استاندارد به‌صورت روزانه در کارگاه‌های زیرمجموعه این گروه جهادی تولید می‌شود.

150 نفر در خط تولید تا توزیع ماسک و پوشش بیمارستانی مشغول کار شدند.

کد خبر 503672

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha